ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 7 رأی - میانگین امتیازات: 2.71
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
تصاویری از میدان شهدا ( فلکه دوم ) شهرستان بابلسر - با رویکردی به حجم ترافیکی شهر
تصاویری از میدان شهدا ( فلکه دوم ) شهرستان بابلسر - با رویکردی به حجم ترافیکی شهر


آن روزها که برای نخستین بار ساختمان هایی در شهر مشهدسر سابق و بابلسر فعلی ساخته می شد ، هیچ اتومبیلی در سطح شهر تردد نمی کرد و شاید هم تعداد اتومبیل ها بسیار اندک بودند ، شهر برای نخستین بار دارای کالبدی شهری می شده و با ساخت بناهایی که امروزه از آنها بعنوان بناهای تاریخی شهر یاد می نمایند این کالبد و شکل و فرم و نمای ظاهری شهر پدیدار گشت.

آن روزها مشهدسر شهری بومی نشین بود و اهالی شهر از همین شهر بودند ، اهالی شهر همدیگر را به خوبی می شناختند و حتی با فاصله خانه هایشان از یکدیگر و قرار گیری محل سکونت شان در محله های مختلف شهر و حتی با نبود امکانات امروزی برای برقراری تماس مانند تلفن به خوبی از حال و احوال هم اطلاع داشتند ، مردم شهر همواره در سطح شهر برای خرید از بازار و برای رفتن به حمام های عمومی و گردهم آمدن در قهوه خانه ها با یکدیگر ملاقاتی دوستانه برقرار می کردند ، اقوام و آشنایان و بستگان پس از اتمام کار روزانه در هنگام شب به خانه های همدیگر رفته و مراسم شب نشینی یا به گویش محلی در برخی از نقاط مازندران که آن را ( شو نیشت ) می گویند و از آداب و رسوم مردمان مازندران بود در اکثر شب های هفته انجام می گرفت.

مشهدسر سابق با میزان جمعیتی که آن روزها در خود داشت و با نبود حجم زیادی از خودروهای امروزی طبق روال موقعیت و شرایط روز خود شکل شهری به خود گرفت و کاملا منطبق با اوضاع و احوال آن روزها بود ، رفته رفته به تعداد جمعیت شهر افزوده شد و مهاجرین بسیاری از دیگر شهرهای ایران عزیزمان برای سکونت به این شهر آمدند ، بسیاری از روستانشینان برای اشتغال و زندگی به شهر مهاجرت کردند ، شهر با ایجاد و تاسیس دانشگاه تبدیل به شهری دانشگاهی شد ، جمعیت دانشجویان مشتاق به تحصیل نیز بر آن افزوده شد ، و تاسیس ادارات و اماکن دولتی و مهاجرت کارمندان اداری برای زندگی در این شهر نیز از دیگر عوامل افزایش جمعیت می باشد ، و خصوصا بهره برداری از منابع طبیعی و خدادای و در اختیار داشتن ساحل وسیعی از بزرگترین دریاچه ی جهان که باعث جذب توریست ها و گردشگران گردید و تمایل مسافران جهت سکونت دائمی در شهر ، همه و همه دست در دست هم دادند تا بابلسر در طول سالیانی که گذشت رشد جمعیتی داشته باشد ، و این رشد جمعیت نیازمند عوامل رفاهی گوناگونی است که باید برای شهر در نظر گرفت.
از مهمترین عوامل رفاهی عصر حاضر که از ضروریات زندگی مردم هر شهری محسوب میشود ، وسایل نقلیه عمومی و خصوصی هستند و تعداد وسایل نقلیه نیز برای برآورده کردن تمایل شهرنشینان به استفاده از آنها و متناسب با رفع نیاز همه ی شهروندان باید متناسب با رفع نیازهای جمعیت شهری باشد ، هر مقدار که به جمعیت شهر افزوده شد به همان نسبت به تعداد خودروها نیز افزوده شد ، خودروهایی که شامل خودروهای حمل و نقل عمومی شهری و اداری و خصوصی و خدماتی و شخصی هستند.

به دلیل نبود اتوبوس های حمل و نقل عمومی شهری در سطح شهر ، مترو و غیره ، و عدم امکان استفاده شهروندان از این امکانات ، بیشتر مردم شهر از خودروهای شخصی استفاده می کنند و خودروهای تک سرنشین زیادی در سطح شهر دیده می شود.
بار ترافیکی در سطح شهر بسیار زیاد بوده ، خصوصا در ایام و فصل های تعطیلاتی که مسافران و گردشگران به شهرستان بابلسر تشریف می آورند و برای گذراندن تعطیلات در این شهر با اتومبیل های شخصی خود وارد شهر می شوند.

کالبد شهری گذشته شهر دیگر گنجایشی برای عبور و مرور و تردد بهینه ی امروزی ندارد ، میدان شهدای شهر که مرکزی ترین نقطه شهر می باشد و خیابان های منتهی به این میدان نیز دارای معبر مناسبی برای تردد خودروها نیستند و اغلب صاحبان مشاغل که با خودروهای شخصی در این نقطه از شهر توقف طولانی مدت می کنند ، باعث کند شدن تردد سایر خودروهای در حال حرکت میشوند ، و شهروندانی که برای خرید به بازار شهر می آیند با توقف دوبل تا جایی که امکان دارد مزاحمت برای دیگر شهروندان بوجود می آورند ، دست فروشان و کسبه شهر که بیشتر معبر پیاده روی باریک و کم عرض را با اجناس خود اشغال می نمایند باعث مزاحمت در تردد عابرین پیاده از این گذرها می گردند و غالب عابرین ترجیح می دهند که از گذر سواره عبور کنند ، و رانندگان سواره هم باید نسبت به عبور خود هم به خودروهای پارک شده و هم به عابرینی که در مسیر سواره رو حرکت می کنند هوشیار عمل نمایند.

در اینباره بحث بسیار طولانی خواهد بود و بیان دیدگاههای کارشناسانه باید راهگشا و گره گشای مشکلات ترافیکی شهر باشد و اجرایی نمودن بهترین اصول و روشهای مطلوب در کاهش بار ترافیکی شهر مستلزم همکاری و همیاری همه ی شهروندان گرامی شهرستان بابلسر می باشد.

نویسنده : حسن ابراهیمی ( کارشناس معماری )
با تشکر

تصاویر زیر مربوط به میدان شهدای شهرستان بابلسر می باشد ، تصاویری از نخستین سالهای ساخت میدان و بناهای تاریخی اطراف آن به همراه تصاویری تری دی مکسی ، سایر تصاویر نیز تغییرات صورت پذیرفته در طول سالیانی که گذشت به همراه حجم ترافیکی خودروها را نشان می دهد.

کار 3d که مربوط به قسمتی از نمای میدان شهداست سال گذشته برای پروژه درس آشنایی با مرمت ابنیه ، با هدف بازگشت به نمای نخستین از بناهای تاریخی انجام داده ام.


[تصویر:  attachment.php?aid=17364]

[تصویر:  attachment.php?aid=17365]

[تصویر:  attachment.php?aid=17366]


بندانگشتی (ها)
           

آخرین ارسال های من :

 سپاس شده توسط: AliReza ، Brightness
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل