ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 7 رأی - میانگین امتیازات: 2.57
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
شهر خطی
شهر خطی


برگرفته از: وبلاگ جغرافیا و برنامه ریزی شهری
http://www.planconsult.blogfa.com

نویسنده : ربانی و اسدی
سوریا با توجه به اصول زیر، در بین سایر چیزها از نظم هندسی طرح ها حمایت می کرد. به عقیده وی ستون فقرات شهر بایستی یک خیابان به عرض حداقل چهل متر باشد که در مرکز آن مسیرهای رفت وبرگشت راه آهن احداث گردد. در این بافت شهری بلوک های ساختمانی را می توان به شکل چهار گوش یا ذوزنقه ساخت. این ساختمانها نباید فضایی بیش از یک پنجم سطح زمین مورد لزوم را اشغال کنند. در این هرخانواده دارای یک خانه ی مستقل با یک باغچه یا باغ کوچک میوه خواهد بود. شهرهای خطی، ضمن توسعه طولی خود موجب اتصال شهرهای نقطه ای موجود با یکدیگر نیز می شوند به نحوی که در یک شبکه از مثلثها، شهرهای نقطه ای رئوس و شهرهای خطی اضلاع مثلث های شبکه را تشکیل خواهد داد. به این ترتیب کلیه مناطق روستایی به وسیله ی شبکه از مثلثها پوشیده می شوند که مناطق داخل مثلثها به منظور فعالیت های کشاورزی وصنعتی در نظر گرفته خواهد شد. در صورت لزوم خطوط راه آهن که در واقع محور اصلی شهرهای خطی هستند می توانند به مرکز شهرهای موجود به نوعی متصل شوند، چه از مسیرهای سطح زمین یا از طریق مسیرهای زیرزمینی. با رعایت این طرح است که بازگشت به طبیعت امکان پذیر می گردد(اوستروفسکی،1385: 19)
ایده شهر خطی منطبق با نیاز استفاده از سرمایه گذاری های پرهزینه در خطوط جدید ارتباطات سریع است، چه این ها خطوط آهن قرن نوزدهم باشند و چه بزرگراه های قرن بیستم(هال، 1381: 75). این مدل شهری، شهر را به چهار منطقه ی سکونت، فضای سبز، اشتغال و حمل ونقل (ربانی، 1381: 106).
اصول بنیادی شهر خطی
1-نخستین و مهم ترین اصل این است که همه مشکلات شهرسازی از مشکلات ترافیک سرچشمه می گیرد. بهترین و مطلوب ترین شکل برای یک شهر آن است که رفت وآمد ساکنانش میان نقاط مختلف، در کمترین زمان امکان پذیرباشد.
2-سوریا از نظم هندسی طرح ها بسیار حمایت کرده است. به عقیده ی وی ستون فقرات شهر باید یکخیابان با عرض 40 متر باشد که در مرکز آن مسیرهای رفت وبرگشت راه آهن احداث گردد.
3- سوریا ضمن تاکید بر نقش بسیار مهم راه ها در ساخت شهرها، بر تامین توسعه ی پویا ورشد طبیعی شهرها تاکید داشته است.
4- شهر خطی موجب تغییر یافتن جهت مهاجرت های خطرناک وبی نظم جمعیت روستایی به شهرها خواهد بود.
5- آخرین اصل تصریح شده در طرح سوریا "طرح تقسیم عادلانه زمین" است. طرح خطی سوریا در حقیقت طرح تکمیلی هنری جورج است(اوستروفسکی،1371: 29-28)
یکی از معایب این شهرها فاصله گرفتن فضاهای شهری ونواحی مختلف از مراکز شهری است که با توجه به خطی بودن آن ایجاد تاسیسات زیربنایی و همچنین ارتباطات از نظر سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیست(وزین،1378: 105).
نمونه ای از الگوی خطی شهرها در ایالات متحده به موازات کریدور رودخانه هادسون-موهاک در شمال نیویورک نمایان است که به عنوان دروازه ای برای سکونتگاه های داخلی در اوایل دهه ی 1980 کاربرد داشته است
در دهه ی 1880، چنین الگوی خطی در ایالات متحده به موازات خطوط راه آهن شکل گرفته اند، شهرسازان شوروی در طرح استالینگراد و نودگورود این نظریه را به اجرا در آورده اند. همچنین ایده ی شهر خطی در لندن، کپنهاک، واشنگتن، پاریس و استهکلم نیز به کارگرفته شده است(زیاری و همکاران،1388: 66).
شهر خطی مادرید
بخش اجرا شده ی شهر خطی 2/5 کیلومتر طول دارد که با دو انشعاب شعاعی به مرکز شهر مادرید، یعنی پوئرتادل سول متصل می شود.
نوار ساختمانی به عرض 450 متر، قرار بود که از طرفین با نوارهای جنگلی به عرض 100 متر محصور شود. شبکه ی خیابانها درجه بندی شده است:خیابان اصلی 40 متر عرض دارد و خیابان کناری 20 متر وخیابانهای عقبی به عرض 10 متر هستند. خیابان اصلی به 7 نوار عبوری مختلف براساس نوع رفت و آمدی که در آن صورت می گیرد تقسیم شده است. به این ترتیب: جاده مرکزی، پیاده روها، مسیر عبور گاری و کالسکه، مسیر تراموا، جاده های ویژه خدماتی.
فقدان تقسیم بندی و تفکیک عملکردها در بخش ساختمانی شهر مشهود است، زیرا توجه سوریا به مسائل ترافیک شهری بسیار بیش از توجهی بود که به سایر مشکلات مربوط به ساخت شهرها مبذول می داشت. در عکس هوایی، قسمتی از شهر خطی مادرید که اجرا شده است کاملا دیده می شود و این به علت حجم زیاد فضای سبز آن است. نواحی اطراف آن نیز در حال حاضر به طور کامل ساخته شده است(اوستروفسکی،1385: 23)
این طرح که برای نمایشگاه بازسازی در بروکسل تهیه گردید به وضوح از اندیشه های اولیه ی سوریا پیشرفته تر بود. عرض این شهر خطی بیش از 2 کیلومتر است و بخش ساختمانی آن به سه منطقه تقسیم شده است: منطقه ی مسکونی، اداری وتجاری، صنعتی. یک شبکه ی متقاطع از باغ های ملی و خیابانهای مشجرو زمین های ورزش و بازی از انواع مختلف، شهر را قطع می کنند و به جنگلها ودشتهای بیرون شهر متصل می شوند. تعدادی بناهای عمومی و تجهیزات خدماتی در مرکز اجتماعی اصلی شهر گرد آمده اند(همان منبع:26)
آخرین ارسال های من :

 سپاس شده توسط: Brightness
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل