ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امتیازات: 2.6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
روشهای کمک به حافظه: (استفاده از یادیارها):
برای اینکه یادگیری جدید مفید و موثر باشد باید به نحو موثری با اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت ارتباط یابد.
یکی از راههای ایجاد رابطه بین مطالب « کم معنا » و مطالب «با معنا» استفاده از یادیارها یا روشهای کمک به حافظه است. یادیارها عبارتند از قافیه ها، کلمات، تصاویر و هر مطلب آشنایی که به همراه اطلاعات جدید اورده می شود تا آنرا قابل حفظ سازد در موثرترین نوع یاد یار از تصاویر ذهنی استفاده می شود که ابزار نیرومندی برای داوری در اختیار شما قرار می دهد
شما چند روش نسبتا ساده از روشهای یا دیاری به وسیله تصاویر ذهنی را بیاموزید و در یادآوری بسیاری از اطلاعات مورد استفاده قرار دهید . چهار نوع از این روشها عبارتند از:
روش پیو ند ، روش تخصیص جا یگاه ، روش چنگک ، یا قلاب و از همه مهمتر روش کلید واژه.

روش پیوند یا تداعی:
این فن به خصوص برای یاد گیری و یادآوری فهر ستی از اقلام مناسب است . در این روش یاد گیرنده برای هر یک از اقلامی که باید به خاطر بسپارد یک تصویر ذهنی در نظر می گیرد. آنگاه، تصور می شود که هر یک از این تصاویر با تصویر بعدی فهرست در تعامل است. به این ترتیب تصاویر بصورت تخیلی با یکدیگر پیوند می خورند. در یک مثال ساده، اگر شما بخواهید به خاطر بسپارید که اقلام مرغ، پنیر، سیب و سوپ را ا ز فرو شگاه بخرید، ممکن است در ذهن خود سلسله حوادثی را تصور کنید که طی آن یک مرغ قطعه ای پنیر را برمیدارد و آنرا خرد میکند و روی سیب قرار می دهد و آنگاه سیب را در کاسه سوپ می اندازد. این تصاویر که پیوند متقابل دارند احتمال یادآوری یک تصویر را از روی تصویر دیگر افزایش می دهند. یکی از مزایای بزرگ این روش سادگی آن است. در این روش ضرورت یادگیری یک طرح خارجی و یا مطالب دیگر وجود ندارد

روش تخصیص جایگاه:
ریشه این روش به یکی از شاعران یونان باستان نسبت داده می شود. وی شعری را در جمع میهمانان در یک ضیافت بزرگ خوانده بود. او بعد از قرائت شعر به خارج سالن فرا خوانده شد و بلافاصله سقف سالن فرو ریخت و هر کس که در داخل سالن بود کشته شد. اجساد چنان متلاشی شده بود که تشخیص آنها حتی برای اقوامشان ممکن نبود. این شاعر پا پیش نهاده و موفق شد با استفاده از آنچه از جای نشستن افراد در سالن بزرگ به یاد می آورد نام تک تک آنها را مشخص سازد. این داستان محققان حافظه را به روش خاصی برای حفظ و یادسپاری هدایت کرد: قرار دادن تصاویر ذهنی اشیاء در کنار یکدیگر به نحوی که مجموعه آنها ترکیبی آشنا تشکیل و یادآوری را ممکن سازد.

روش چنگک یاقلاب:
در این روش یادگیرنده تعدادی قلاب را به خاطر می سپارد و هر مطلبی که فرا می گیرد به یکی از این قلابها می آویزد. این قلابها ممکن است مجموعه ای از اشیاء آشنا را تشکیل دهند، طرح بسیار معمولی،که اغلب استفاده می شود مجموعه قلابهایی قافیه دار است(برای مثال، عدد یک با کیک، دو با جو، سه با کاسه...) هر چنگگ چیزی است که به سادگی قابل مشاهده باشد.

روش کلید واژه :
در روش کلید واژه نیز از تصویر پردازی استفاده می شود سه فن یادسپاری که در بالا تشریح شد برای یادآوری فهرست اطلاعات به کار می رود، ولی روش کلمات کلیدی برای یادگیری لغات جدید مناسب است. در روش کلید واژه دو مرحله وجود دارد. مرحله ارتباط صوتی و مرحله ارتباط تصویری. وقتی کلمه جدید فراگرفته می شود. فرد باید ابتدا یک کلید واژه پیدا کند که با بخشی از کلمه مورد یادگیری همصدا باشد- ارتباط صوتی، مثلاً یک کلید واژه خوب برای کلمه CONFLAGRATION (به معنای آتش سوزی بزرگ) لغت FLAG (پرچم است) FLAG شبیه بخش دوم کلمه CONFLAGRATION است و واژه FLAGرا می توان به سادگی تصور کرد و لذا مرحله دوم تصور ساده است.
وقتی یک کلید واژه انتخاب شد، فرد آن را به یک تصویر مربوط می کند. در این فرایند فرد باید یک تصویر قابل مشاهده از کلید واژه را در حالیکه با معنای کلمه ای که باید یاد گرفته شود در تعامل است تصور کند.در این مورد خاص، فرد ممکن است یک پرچم در حال سوختن را تصور کند. به هنگام امتحان، زمانیکه فرد کلمه CONFLAGRATION را می بیند کلمه FLAG را به یاد می اورد و موجب می شود که مجدداً تصویر پرچم در حال سوختن را به یاد آورد.در بین همه روشهای مختلف یادیاری که در اختیار است شاید روش کلید واژه بیش از همه در کلاس درس کاربرد داشته باشد.
موفقیت این روشهای یادیاری بستگی دارد به قدرت آنها در کمک به یادگیرنده به منظور ربط دان آشنا (یادیار یا کلید واژه کاملاً آموخته شده) به ناآشنا یعنی (آنچه باید یاد گرفته شود). عامل مهم در استفاده موفقیت آمیز از یادیارها این است که یادگیرنده کاملاً با آنها راحت باشد. استفاده از این روشها باید خودکار و یا نزدیک به خودکار باشد. در یادیارها نیز همانند همه مهارتهای دیگر تمرین موجب تسلط می شود.
آخرین ارسال های من :

If you don't like where you are,change it! you're not a tree
Jim Rohon
 سپاس شده توسط: alireza ، haydariyan
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  ورکشاپ تندخوانی و تقویت حافظه و یادگیری بدون فراموشی alireza 979 2015-07-01، 01:15 PM
آخرین ارسال: alireza
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  دانلود رایگان پاسخنامه تشریحی دکترای شهرسازی سال 1393 06-21 amindatcom alireza سوالات کنکور
  مقاله  منطقه گرایی - منطقه گرایی نوین 06-16 na.kh na.kh برنامه ریزی منطقه ای
  مبانی برنامه ریزی توسعه منطقه ای - دکتر مظفر صرافی 06-16 na.kh na.kh برنامه ریزی منطقه ای
  سقف کشسان چیست؟ 06-12 سقف کشسان لابل سقف کشسان لابل تالار گفتمان معماری
  کارنامه و رتبه های برنامه ریزی شهری و طراحی شهری 1397 06-04 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  اطلاعیه  استخدام نیروی شهرساز - طراحی شهری 06-02 zabasasi1388 zabasasi1388 اخبار استخدامی
  دانلود دفترچه انتخاب رشته ارشد برنامه ریزی شهری و طراحی شهری کنکور سراسری 1... 05-31 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  خلاصه کتاب معماری جهان زارعی 05-31 udesigner alireza جزوات
  VIP  دانلود جزوه مبانی نظری (خلاصه مباحث مبانی نظری معماری) pdf 05-27 atelieahjam alireza اخبار vip ایران معمار
  نقشه اتوکدی آبادی ها خوزستان 05-21 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه
  توپوگرافی استان خوزستان برای استفاده در GIS 05-21 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه
  مقاله  مقاله شهرسازی 05-20 archopedia alireza مقالات فارسی(vip-1)
  دانلود طرح ناحیه ای قزوین جلد1 05-20 diamond alireza طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  روستا-شکتا- ساری 05-14 saeiideh alireza طرح،پروژه،نقشه
  دانلود دفترچه سوالات ارشد طراحی شهری 97 کنکور سراسری 04-28 alireza alireza تالار گفتمان طراحی شهری
با ارسال فایل و شرکت در موضوعات ایجاد شده و پاسخ به آنها ما را همراهی کنید.

[-]
جستجو
جستجوی گوگل