امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خوانش گفتمان کاشی‌نگاره‌ی روایتگر سردر ورودی باغ ارم شیراز
#1
ـ نام مقاله :
خوانش گفتمان کاشی‌نگاره‌ی روایتگر سردر ورودی باغ ارم شیراز
ـ پدیدآورندگان :
مجتبا عطارزاده ، سحر اتحادمحکم

ـ چکیده :
این نوشتار به خوانش روایت‌های کاشی‌نگاره‌ی ضلع خاوری عمارت اصلی باغ ارم (یکی از زیباترین باغ‌های ایران واقع در شیراز) پرداخته است. کاشی‌نگاره‌ی سردر ورودی باغ ارم، دربردارنده‌ی نگاره‌ی سه هلالی با فرم خورشیدی است که چهار مجلس «رستم در بارگاه حضرت سلیمان» (هلالی بالا)، «مدهوش شدن ندیمگان از دیدن جمال حضرت یوسف» (هلالی چپ)، «آب‌تنی شیرین و تماشای خسرو» (هلالی راست) و نگاره‌ای از ناصرالدین‌شاه سوار بر اسب در مرکز خورشیدی را نشان می‌دهد. بدین‌منظور نخست روایت هر مجلس مورد خوانش قرار گرفته، سپس نگاهی دقیق و مضمون‌شناختی به ترکیب‌بندی و ترتیب چیدمان آنان انداخته شده، آن‌گاه در ترتیب چیدمان آن‌ها، عناصر تصویریِ مشترک در نگاره‌های این چهار مجلس بازگو شده است.
آن‌چه در این پژوهش دارای اهمیت است، مجاورت هر تصویر با تصاویر هم‌نشین خود و عناصر مشترکی در یک گفتمان تصویری‌ست که موجب تشدید و تأکید یا جابه‌جایی معانی نشانه‌های تصویری می‌شود. در توضیح چینش و گزینش و کارکرد و خوانش مجموعه‌ی سردر یا هر کدام از این سه نگاره، دیدگاه‌های «رولان بارت» درباره‌ی معانی صریح و ضمنی به کار گرفته شده است.
با توجه به یافته‌های پژوهش و جنبه‌های نظریِ آن، توصیف قدرت نزد «میشل فوکو» به گونه‌ای در این بحث روایت‌شناسانه مصداق دارد؛ یعنی در هر سه مجلس، عناصر تصویری در یک مضمون اشتراک دارند و آن «قدرت پادشاه» است. یعنی حضرت سلیمان و حضرت یوسف به رغم آن که شخصیت‌هایی مذهبی هستند و رستم و خسرو با آن که مضمونی حماسی و تغزلی دارند، اما مظهر «پادشاه قدرتمند» هستند و حضرت یوسف و زلیخا و خسرو و شیرین با آن که نماد «عاشقان خیالی» بوده و مضمونی بزمی و تغزلی دارند، با این همه، مضامین بزمی، تغزلی، مذهبی و حماسی یادشده در کاشی‌نگاره‌ی بررسی‌شده در اطراف تصویر ناصرالدین شاه، از منظری که ما می‌نگریم، نگاهدار و نگهبان قدرت او و سازنده‌ی گفتاری دال بر مشروعیت جایگاه او در قلب (مرکز) مردم ایران و حتا جهان هستی‌اند.

ـ کلیدواژه‌ها :
خوانش ، تحلیل ، گفتمان و قدرت فوکو ، رولان بارت ، خسرو و شیرین ، یوسف و زلیخا ، سلیمان و بلقیس.


فایل‌(های) پیوست شده
.pdf   ShirazEram.pdf (اندازه: 642.24 KB / تعداد دفعات دریافت: 10)
آخرین ارسال های من :

راه در جهان یکیست و آن راه ، راستی ست.
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  پژوهشی در خصوص ورودی ها و جایگاه آن در معماری سنتی ومعاصر ایران khansa 0 895 ۱۳۹۳-۴-۱۵، ۰۷:۴۶ صبح
آخرین ارسال: khansa
  پردیس هخامنشی ،خاستگاه باغ ایرانی khansa 0 406 ۱۳۹۳-۴-۱۴، ۰۷:۳۷ صبح
آخرین ارسال: khansa
  محصوریت در باغ ایرانی khansa 0 969 ۱۳۹۳-۴-۱۴، ۰۷:۳۴ صبح
آخرین ارسال: khansa
  محرمیت در باغ ایرانی khansa 0 561 ۱۳۹۳-۴-۱۲، ۰۷:۵۰ صبح
آخرین ارسال: khansa
  دانلود مقاله طراحی باغ در فرهنگ ژاپن atelieahjam 0 819 ۱۳۹۳-۳-۱۰، ۰۷:۳۴ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  دانلود مقاله تاملی در مبانی و جلوه های زيبايی باغ ايرانی atelieahjam 0 791 ۱۳۹۳-۲-۲۲، ۰۷:۴۶ صبح
آخرین ارسال: atelieahjam
Smile شكل گيرى فرم چليپايى باغ بر اساس مفاهيم نمادين matinHZ 0 522 ۱۳۹۳-۲-۱۱، ۰۱:۵۷ صبح
آخرین ارسال: matinHZ
  دانلود کتاب هنر کاشی کاری atelieahjam 0 1,356 ۱۳۹۳-۲-۵، ۰۴:۲۱ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  دانلود مقاله مبانی و طراحی ورودی ها در معماری به همراه تصاویر atelieahjam 0 888 ۱۳۹۳-۲-۴، ۰۹:۰۴ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  دانلود مقاله هندسه در کاشی کاری های مسجد جامع اصفهان atelieahjam 0 1,772 ۱۳۹۳-۲-۴، ۱۲:۰۴ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان