ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 44 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
For Professor Houshang Seyhoun's 90th Birthday-2
دوستان عکس ها در پست بعدی برای دانلود گذاشته میشود.

گشودن دروازه های معماری بومی نه تنها گنجینۀ بیکرانی از فرم های ناب و ترکیب های بکر برای دانشجویانِ هنر و معماری در ایران فراهم کرد، بلکه آبشخور کارهای بسیاری از بزرگانِ معماری در قرن بیستم بود. پیرنگ معماری بومیِ ایران و خاوران مانند تلوارِ خانه های بام بر بام و بهره وری از پشت بامِ خانۀ زیرین برای حیاط خانۀ بالا و گذرگاه های پیچ در پیچِ پیچده در لابلای خانه های تو در تو، نمونه هائی برگرفته از مجموعه هائی مانند مورچه خورت، نای بندان، دیهوک، ماسوله، ایزدخواست و ابیانه هستند که به روشنی در کارهای آنان دیده میشود. این مجموعه ها قرن ها پیش از این پیشکسوتانِ معماریِ مدرن با خِردِ گروهیِ ساکنانِ آنان گام به گام ساخته شده اند.




آمیختنِ این روشِ پربارِ آموزش با طنزی که ذاتیِ مهندس سیحون است پذیرشِ گسترده تر و سپس خلاقیت را در میانِ شاگردانش بارور کرده است. زیرا طنز در درون خود جوهری ساختارگشا و دیکانستراکتیو دارد. ساختارگشائی چهره های پنهان و رانده شده به پشتِ چهرۀ غالب در هر پدیده را آشکار میکند و گزینه های رنگارنگِ هم ارزشی برای بهره گیری فراهم میکند. این خوانِ گستردۀ سرشار از گزینه ها زمینه سازِ نوآوری و خلاقیت است زیرا بدونِ نگرشِ ساختارگشا، یعنی نگرشی که بدیهیات را به پرسش میگیرد، یعنی آنچه که جوهرِ طنز است، فرصتی برای نوآوری و دگرگونی پیش نخواهد آمد و آنچه میماند تکرار است و تکرار است و تکرار. چنین برداشتی از ساختارگشائی، با کردارِ آمیخته به طنز مهندس سیحون، در خمیرۀ بسیاری از دانشجویان و شاگردانش، خواسته یا ناخواسته، رسوخی ماندگار کرده است.

هرچند که امواج خروشانِ ناشی از طوفانِ انقلابهای دانشجوئیِ 1968 در اروپا به ایران نیز رسید و تروخشک را با خود برد. اما مهندس سیحون همواره همراه، همدل و پشتیبان شاگردانش بوده است و حتی پس از ترک دانشگاه، ثمرۀ حضور معنویش شالودۀ پیوندی ژرف و ناگسستنی میان شاگردانش پی ریزی کرده است.







Mr. Amanat's Speech:
بیست و سوم اوت دوهزاروده
موزۀ هنر در منطقۀ لس آنجلس
Los Angeles County Museum of Art


سروران عزیز،

در آستانۀ نودمین سال استاد محترم آفای مهندس هوشنگ سیحون، بقول حافظ "قرعۀ فال بنام من بیچاره زدند" که مطالبی عرض کنم.

وقتی این قرار شد طبعا بیاد دنیائی از خاطرات افتادم، دوران دانشجوئی، سفرهای داخل ایران و بعد از فارغ التحصیلی یعنی دیپلم، که هر جمعه صبح زود ساعت پنج در دفتر ایشان در خیابان شاه قرار داشتیم تا با عده ای ار دوستان و ایشان به کروکی برویم. خاطرات آن روزها و کله پاچه خوردن سر راه و صحراها و دهات اطراف طهران و بناهای روستائی وقهوه خانه ها و کروکی از درختان لخت در فضاهای یخ زده و بالاخره شوخی های آقای مهندس سیحون با همه در طول سفر، همه خاطراتی است بسیار که فرصت ذکر آن در این جا نیست ولی علاقه و توجه ایشان به طبیعت و معماری آن سرزمین همیشه در ذهن باقی مانده است.

این سنت کروکی کردن واصولا طراحی از طبیعت و ساختمان که در دانشکدۀ معماری ما معمول بود، و مخصوصا در سفرهای به اطراف ایران در کنار ایشان همۀ دانشجویان کروکی میکردند، سنتی است که هنوز در میان هنرجویان ایرانی در ایران معمول است. برای من سئوال بود که این از کجا معمول شده؟ آقای مهندس سیحون در جواب گفتند که از جوانی به نقاشی علاقه داشتند و قبل از دانشکده هم این کار را میکردند و بعدها در فرانسه و اروپا هم ادامه دادند. این برنامۀ درسی یا خواست برنامه ای دانشکدۀ معماری طهران و یا بوزار فرانسه که ایشان در آن ادامۀ دادند نبود و این سنت کروکی کردن را در ایران باید مدیون ایشان دانست که نوعی مراقبه و یا تدقیق و تفکر عمیق است در فهم طبیعت و معماری.

ادامه دارد.....
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  For Professor Houshang Seyhoun's 90th Birthday-4 alireza 1,420 1390-2-2، 01:28 عصر
آخرین ارسال: alireza
  For Professor Houshang Seyhoun's 90th Birthday-3 alireza 1,197 1390-2-2، 01:25 عصر
آخرین ارسال: alireza
  For Professor Houshang Seyhoun's 90th Birthday-1 alireza 1,062 1390-2-2، 01:21 عصر
آخرین ارسال: alireza
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل