ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 28 رأی - میانگین امتیازات: 2.86
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
For Professor Houshang Seyhoun's 90th Birthday-3
دوستان عکس ها در پست بعدی برای دانلود گذاشته میشود.
برای بررسی جایگاه مهندس سیحون در تاریخ معماری ایران باید توجه بمیراث غنی معماری ایران داشت که از قرن ها پیش با نمونه هائی چون تخت جمشید شروع شد و بعدها معماری پارتیان و ساسانیان و معماری دوران بعد از اسلام تا اواسط یا شاید اواخر دورۀ قاجار این تعالی در معماری ساختمانهائی که با معماری سنتی ایران ساخته شده اند دیده میشد. البته در اثر تغییرات بزرگ اجتماعی و حرکت جامعۀ ایران بسوی تجدد و مدرنیته وشهرنشینی سریع و هجوم تکنولوژی جدید ساختمان، مانند بتن آرمه و تیرآهن، معماری سنتی ایران و درسهائی که از نظر ارتباط یا اقلیم و تناسبات فضائی و نبوغ هندسی و ارتباط پروخالی و بالاخره ارتباط نزدیک آن باجسم و روح انسان از آن میتوان گرفت فراموش شده بود. مهندس سیحون اولین معماری بود که در بنای یادبود بوعلی که اولین پروژۀ شایان اهمیت او بود که در مسابقه برده بود و بعدها در یادبود خیام نشان داد که چگونه میتوان از روح و جوهر یک بنای ایرانی تعبیری مدرن داشت. البته عده ای از معماران قبل از او در آثار خود توجه به معماری ایرانی داشتند. مثلا مارکف در دبیرستان البرز و یا دارالفنون با این که پلان یک کالج غربی را منبع الهام گرفته بود، برای مراجعه به ایران قوس بالای پنجره را قوس ایرانی و یا کنگره ها را از تخت جمشید و سردر ورودی را عینا از یک مسجد قدیمی منتقل کرده بود. طاهرزاده بهزاد در بیمارستان شاهرضا و یا مقبرۀ فردوسی عناصر ایرانی مثل ستونهای تخت جمشید یا فرم گنبد ایرانی را عینا به طرحهای خویش منتقل کرده است بدون آنکه تعبیری جدید از آن ارائه کند. در موزۀ ایران باستان گدار برای سردر اصلی به طاق کسرا مراجعه میکند ولی تعبیر او هنوز محدود است.
در بوعلی سینا مهندس سیحون برای اولین بار بیک فرم ایرانی اشاره میکند بدون آنکه عینا آن را تقلید کند. یعنی تعبیری از بنائی قدیمی بصورت مدرن با بهره گیری از تکنولوژی مدرن یعنی بتن آرمه، با زیبائی و شفافیت و لطافت و سبکی یک بنای امروزی ارائه میکند. همینطور در خیام که با الهام از رسمی سازی ایرانی و شبکه های آجری در گنبدهای سنتی کاری تازه ارائه کرده است. در حقیقت سیحون با این اشاره راهی جدید را به معماران آینده رهنمون شده است.
ازمهندس سیحون سئوال کردم چه چیزی باعث توجه ایشان به فرهنگ معماری ایران شد موقعیکه عظمت آن میراث بخاطر هجوم و تسلط فرهنگ غرب فراموش شده بود. جواب او به من این بود که من در خانواده ای بزرگ شدم که غرق در فرهنگ ایرانی یعنی موسیقی ایران بودند. میدانید که پدر بزرگش میرزا عبدالله و دائی او استاد عبادی بودند. ولی مهمتر از آن توجه استادان فرانسوی او در دانشکده معماری یعنی آندره گدار، ماکزیم سیرو ورولاند دوبرول بود که عاشق معماری ایران و هنر ایران بودند و آن را در او القاء کردند. و البته کتابخانۀ موزۀ ایران باستان و کتاب های پروفسور پوپ در مورد هنر و معماری ایران هم نقش مهمی داشتند.
داستان گدار و سیحون جالب است. سیحون شاگرد اول میشود و بورس دولت را میبرد ولی چون مسابقۀ بوعلی را برده بود نمیخواست به فرانسه برود و گدار، که رئیس دانشکدۀ معماری و عضوانجمن آثار ملی بود، به او گفت الان بودجه برای شروع ساختمان نیست شما بروید وقتی بخواهند شروع کنند خبر میدهم که وقتی خبر داد وقت دیپلم سیحون بود و او پروژۀ بوعلی را در پاریس کامل کرد و در ورود به ایران پس از فارغ التحصیلی از بوزار کار ساختمان بوعلی شروع شد.
داستان تحصیل او در بوزار هم جالب است. با این که او فارغ التحصیل از ایران بود او را در سیکل اول گذاشتند ولی سیحون از شرکت در پروژه ها باعتراض امتناع ورزید و چندماهی بعد در مسابقۀ عمومی گراند امریکن برای همۀ دانشجویان فرانسوی از بین هفتصد پروژه بیست وپنج پروژه قبول شدند که او یکی از آنها بود. بعد از آن او را بی چون و چرا در سیکل دوم پذیرفتند و این پایه ای شد برای همۀ دانشجویان ایرانی که بعد از او به بوزار رفتند.
عشق او به معماری ایرانی در دانشکده و در آموزش معماری توسط او (که مطلبی است که جدا در مورد آن صحبت خواهد شد) به دانشجویان منتقل شد. برای او هنر و معماری همواره در یک قالب مطرح است. او هنر را از معماری جدا نمیداند و بعد از خروج از وطن که معماری ممکن نبود کار هنری خویش را ادامه داد و در سبکهای مختلف نقاشی کرد و حتی در این سن هر روز کار میکند . لحظه ای ار ایجاد و خلاقیت باز نایستاده است.
در آیندۀ ایران که امیدواریم آیندۀ باشکوهی باشد، معماری بزرگی نیز مطرح خواهد بود که در ضمن همسطحی با معماری جهانی و سبک بین المللی، با مراجعه به اقلیم ایران و شرایط اجتماعی و سنت و فرهنگ ایرانی رنگ و بوی مخصوص خود را حفظ خواهد کرد که میتوان گفت اولین قدم را بسوی این معماری مهندس سیحون رهنمون بوده است.

ادامه دارد....
آخرین ارسال های من :

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  For Professor Houshang Seyhoun's 90th Birthday-4 AliReza 1,364 1390-2-2، 01:28 عصر
آخرین ارسال: AliReza
  For Professor Houshang Seyhoun's 90th Birthday-2 AliReza 907 1390-2-2، 01:24 عصر
آخرین ارسال: AliReza
  For Professor Houshang Seyhoun's 90th Birthday-1 AliReza 1,023 1390-2-2، 01:21 عصر
آخرین ارسال: AliReza
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل