امتیاز موضوع:
  • 11 رأی - میانگین امتیازات: 2.27
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اروسی؛ اوج هنر چوب و شیشه
#1
اروسی؛ اوج هنر چوب و شیشه
[تصویر:  1370011003_1.jpg]
استان کردستان به علت آب و هوای خوبی که دارد محل رویش درختان ‏گوناگونی مانند گلابی، گردو، کیکم و سنجد است و این امر باعث شده که مردم ‏این دیار به هنر چوب و کار با چوب اهمیت زیادی دهند و در این هنر استادان ‏و هنرمندان بزرگی مانند استاد مجید نعمتیان، استاد عباس پسر استاد نجار ‏باشی، استاد عبدالحمید نعمتیان، استاد بهزادیان و استاد نعمت الله محمودی را ‏به خود دیده است.

هنر نازک کاری هنری ریزه کاری و نقش و نگار است که این ‏هنر از گذشته دور تا به حال نقش ویژه ای در میان افراد داشته و انتظار می‌رود ‏که در آینده دور پررونق تر شود روز به روز بر زیبای آن افزوده شود.
اکنون در ‏سراسر دنیا هنر نازک کاری کردستان شناخته شده است و سنندج را به عنوان ‏خالق این هنر زیبا می‌شناسند. هنر چوب ریشه در زندگی مردمان این دیار دارد ‏بر اصولی استوار است که همزمان با آداب و سنن و محیط زیست استان تولد ‏و رشد یافته است.
کار با چوب به طور عمده به شش رشته نجاری، نازکاری، ‏نجاری نازک کاری، منبت کاری، معرق کاری و خاتم کاری تقسیم می‌شود که ‏هر کدام زیبای خاص خود را دارد یکی از رشته‌های کهن و زیبای کار با چوب، ‏نجاری نازک کاری یا اروسی سازی است.
[تصویر:  1370011001_2.jpg]

صنعت نجاری هنگامی‌ که با هنر ‏طراحی و ظرایف نازک کاری تلفیق شود حاصل آن پدیده ای زیبا و جذاب است ‏که اروسی یکی از از این پدید‌ه‌ها است.
اروسی به درهای اطلاق می‌شود که به ‏حالت کشویی و از پایین به بالا باز می‌شود. هنر اروسی سازی پیوندی بین ‏نازک کاری چوب، شیشه بری و نجاری و طراحی است.
در این هنر، هیچ میخ و ‏چسبی به کار نمی‌رود و تمام نقش و نگار‌ها ی آن به وسیله اتصالات ظریف ‏چوب (کام و زبانه) به هم وصل می‌شوند. برای این کار ابتدا طرح اولیه با ‏اطلاعاتی از هندسه و مثلثات روی کاغذ تهیه می‌شود و سپس با دقت و ظرافت ‏فراوان چوب‌ها بریده می‌شود و شیشه‌ها با مهارت خاصی کنار هم چیده می‌‏شود و تمام اتصالات با فنون زیبای نجاری به هم متصل می‌شوند.

انواع نقش‌های اروسی‏
اروسی‌ها دارای نقش‌های متعددی است که دو نوع آن بیشتر از همه در استان ‏کردستان رایج ومتداول بوده است.
[تصویر:  1370011015_3.jpg]

‏* نقش اسلیمی ‌‌و متداول
همان طور از اسم آن پیداست نقشی است که در اکثر کشورهای اسلامی ‌رایج ‏است و خارجیان آن را به مردم مسلمان نسبت می‌دهند و نقش اصلی آن را از ‏گیاهان گرفته اند و در نقش‌های قالی و نقاشی‌های مختلف نیز دیده می‌شود.


‏* گره چینی
این نقش دارای نقوش هندسی شکل است که به مرور زمان در دنیای اسلام رایج ‏شده و در کاشی کاری‌ها و آجرنماها کاربرد فراوانی دارد و کل کار با هندسه و ‏مثلثات آمیخته شده است.‏
اکثر نقش‌های اروسی در انواع مختلف 8،12، 16،24، گره ساخته می‌شود که ‏در استان کردستان 16 رایج و 24 نادر است. هریک از نقش‌های اصلی که شامل ‏نقش اسلیمی ‌و گره چینی است خود دارای نقش‌هایی فرعی است که در این ‏میان، نقش جقه اهمیت ببیشتری از بقیه دارد.‏



*نقش جقه
جقه در معنای درخت سرو است که مظهر آزادی است و شکل تقریبی آن را به ‏صورت درخت سرو فرض می‌کنند و سر نقش به صورت خمیده است و بدین ‏معناست که مرد آزاده و آزاد فقط در مقابل معبود سر تسلیم فرود می‌آورد این ‏نقش در استان کردستان بسیار دیده می‌شود و اکثر شیشه‌های آن به رنگ ‏قرمز رنگ است در کل شهرستان فقط یک نمونه رنگ آبی وجود دارد.‏
[تصویر:  1370011057_4.jpg]

استادان قدیمی ‌‌اروسی ساز
در شهرستان سنندج به اروسی توجه خاصی شده است و به فراوانی در این راه ‏زحمت کشیده اند که بارزترین آنها در هر دوره به ترتیب زمانی که می‌زیستند ‏عبارتند از استاد محمد نجارباشی (قطار چیانی) سازنده اروسی منزل سالار ‏سعید (موزه سنندج) استاد نعمت الله پدر مرحوم استاد مجید نعمتیان سازنده ‏اروسی 3 لگنه ضلع غربی منزل آصف و استاد نجار باشی سازنده اروسی 4 لگنه ‏منزل وکیل. در حال حاضر چون هزینه نصب و تولید اروسی بالارفته است و ‏کاری پرطاقت است کسی به آموختن آن روی نیاروده است و فقط استاد نعمت ‏الله محمودی به آموزش آن همت گمارده است و بسیاری از اروسی‌های گذشته ‏را که در حال نابودی بوده ایشان مرمت و بازسازی کرده است.

اروسی‌های قدیمی‌
در سنندج اروسی‌های زیادی وجود داشته است که به مرور زمان اکثر آنها از ‏بین رفته است و درحال حاضر می‌توان از اروسی ارزنده ای مانند اروسی7 لگنه ‏‏ موزه سنندج و اروسی‌های عمارت آصف، عمارت خسرو آباد و منزل وکیل، ‏منازل آقایان گله داری و غیاثی یاد کرد که هنوز پا برجا است.
در منازل قدیمی ‌‌‏سنندج با توجه به سلیقه صاحب منزل و معمار ساختمان، اروسی‌های ‏گوناگونی ساخته شده است و یا حداقل کتیبه در وردی را به صورت اسلیمی‌‏ درست می‌کردند.‏

گردآوری شده توسط: گروه فرهنگ و هنر ایران فروم
منبع: http://www.web.iran-forum.ir/index.php?newsid=50633

 

 

 


فایل‌(های) پیوست شده
.docx   اروسی؛ اوج هنر چوب و شیشه.docx (اندازه: 57.61 KB / تعداد دفعات دریافت: 29)
آخرین ارسال های من :

پاسخ
 سپاس شده توسط Brightness


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  هنر رنسانس atelieahjam 0 1,253 ۱۳۹۳-۳-۱۰، ۰۹:۴۸ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  هنر معماری با کاغذ atelieahjam 0 1,688 ۱۳۹۳-۳-۱۰، ۰۸:۵۸ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  یک هتل تمام شیشه ای atelieahjam 0 1,040 ۱۳۹۳-۳-۱۰، ۰۸:۰۸ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  معماران MAD و موزه ی هنر هاربین MHAKBARI 0 2,330 ۱۳۹۱-۹-۲۹، ۰۸:۱۶ صبح
آخرین ارسال: MHAKBARI
  شیشه دوجداره peyman 2 2,337 ۱۳۹۱-۹-۱۵، ۰۷:۲۰ عصر
آخرین ارسال: century21
  ویتو آکونچی و استیون هال؛ خلق بدنهْ گذرْ گالریِ هنر و معماری MHAKBARI 0 1,465 ۱۳۹۱-۹-۳، ۱۰:۵۹ صبح
آخرین ارسال: MHAKBARI
  طراحی كابینت متحرك با 80 هزار چوب كبابی بامبو Ƒanos 0 1,889 ۱۳۹۱-۸-۲۳، ۱۰:۵۲ صبح
آخرین ارسال: Ƒanos
  مسجد جامع اصفهان ، شاهکار هنر معماری ایرانی MHAKBARI 1 3,762 ۱۳۹۱-۸-۱۱، ۰۱:۱۰ صبح
آخرین ارسال: rezvan87
  ديوارهاي شفاف و شیشه ای Ƒanos 0 1,454 ۱۳۹۱-۸-۲، ۰۴:۴۹ عصر
آخرین ارسال: Ƒanos
  رونمايي از موزه هنر الي و اديث براد ؛ طرحي از زاها حديد MHAKBARI 0 1,302 ۱۳۹۱-۷-۳۰، ۰۷:۰۴ عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان