۱۳۹۳-۵-۲۴، ۰۴:۵۵ عصر
عزم وزارت راه برای بتنی کردن جاده های کشور
رئیس مرکزتحقیقات راه،مسکن وشهرسازی با اشاره به پایین بودن کیفیت رویه های آسفالتی و پایین بودن عمر قیر در کشور گفت : با توجه به افزایش قیمت قیر و نیز قیمت آسفالت در سال های اخیر و با توجه به افزایش تولید سیمان در کشور در نظر داریم تا 4 سال آینده بتوانیم حدود 10 در صد جاده های کشور را به رویه های بتن غلتکی مجهز کنیم .صما نوشت: محمد شکرچی زاده در نشست خبری خود با بیان اینکه به کارگیری و نیز توسعه رویه های بتنی بخش نامه اخیر وزارت راه وشهرسازی بوده است، توضیح داد: لزوم به کار گیری ازرویههای بتنی در واقع جزو دستورات مرکز محسوب می شود و در این راستا سال گذشته با پیشنهاد وزیر راه وشهرسازی کمیته ای برای چگونگی توسعه این رویهها تاسیس شد.
معاون وزیر راه شهرسازی با اشاره به مزایای استفاده از این رویه ها در جاده های کشور، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت قیرو متعاقب آن قیمت آسفالت و نیز با توجه به افزایش تولید سیمان در کشور، رویه های بتنی جایگاه ویژه ای در ساخت راه ها و محوطه ها پیدا کرده است و یکی از مهمترین محاسن آن افزایش عمر مفید و افزایش باربری رویه است. همچنین محوطه کارگاه های چوب و نگهداری الوارهای چوب،جاده های دسترسی معادن، محوطه نگهداری کانتیرها ، جاده های حرکت تجهیزات نظامی و محل پارک هواپیما از دیگر محاسن استفاده از رویه های بتنی است.
معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: البته استفاده از رویه های بتنی در جاده های بین شهری به دلیل ایجاد سروصدا و استهلاک خودروها ممکن است مشکل زا باشد که برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی رویه های بتنی با لایه نازکی از آسفالت پوشانده می شود.
وی با بیان اینکه استفاده از رویه های بتنی در اوایل دهه 30 میلادی اجرا شده است، توضیح داد: رویه های بتن غلتکی یکی از انواع بتن ها است که مورد نظر کارفرمایان ، مشاوران و پیمانکاران است و استفاده از بتن غلتکی در روسازی ، نسبتا جدید بوده که البته روش های اجرا و طراحی آن در حال تکامل و گسترش است.
شکرچی زاده خاطر نشان کرد: به منظور راهکارهای عملی و ارائه مطالب مفید دراین زمینه اولین سمینار ملی رویههای بتن غلطکی 16 و 17اردیبهشت سال جاری در محل پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر قیمت مصالح ساختمانی گفت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و نیز افزایش حامل های انرژی قطعا قیمت مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، چنانچه حتی قیمت رویه های بتنی نیز دستخوش تغییر خواهد شد. به طور کل یپیشبینی ها براین است که به طور قطع قیمت مصالح ساختمانی نوسان خواهد داشت.
معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین درباره کیفیت سازه های بتنی واحدهای مسکن مهر توضیح داد: متاسفانه در بررسی هایی که از سازههای فولادی و بتنی پروژههای مسکن مهر در سراسر کشور به عمل آمد مشخص شد که برخی از این واحدها دارای مشکلاتی هستند.
رئیس مرکزتحقیقات راه،مسکن وشهرسازی با اشاره به پایین بودن کیفیت رویه های آسفالتی و پایین بودن عمر قیر در کشور گفت : با توجه به افزایش قیمت قیر و نیز قیمت آسفالت در سال های اخیر و با توجه به افزایش تولید سیمان در کشور در نظر داریم تا 4 سال آینده بتوانیم حدود 10 در صد جاده های کشور را به رویه های بتن غلتکی مجهز کنیم .صما نوشت: محمد شکرچی زاده در نشست خبری خود با بیان اینکه به کارگیری و نیز توسعه رویه های بتنی بخش نامه اخیر وزارت راه وشهرسازی بوده است، توضیح داد: لزوم به کار گیری ازرویههای بتنی در واقع جزو دستورات مرکز محسوب می شود و در این راستا سال گذشته با پیشنهاد وزیر راه وشهرسازی کمیته ای برای چگونگی توسعه این رویهها تاسیس شد.
معاون وزیر راه شهرسازی با اشاره به مزایای استفاده از این رویه ها در جاده های کشور، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت قیرو متعاقب آن قیمت آسفالت و نیز با توجه به افزایش تولید سیمان در کشور، رویه های بتنی جایگاه ویژه ای در ساخت راه ها و محوطه ها پیدا کرده است و یکی از مهمترین محاسن آن افزایش عمر مفید و افزایش باربری رویه است. همچنین محوطه کارگاه های چوب و نگهداری الوارهای چوب،جاده های دسترسی معادن، محوطه نگهداری کانتیرها ، جاده های حرکت تجهیزات نظامی و محل پارک هواپیما از دیگر محاسن استفاده از رویه های بتنی است.
معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: البته استفاده از رویه های بتنی در جاده های بین شهری به دلیل ایجاد سروصدا و استهلاک خودروها ممکن است مشکل زا باشد که برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی رویه های بتنی با لایه نازکی از آسفالت پوشانده می شود.
وی با بیان اینکه استفاده از رویه های بتنی در اوایل دهه 30 میلادی اجرا شده است، توضیح داد: رویه های بتن غلتکی یکی از انواع بتن ها است که مورد نظر کارفرمایان ، مشاوران و پیمانکاران است و استفاده از بتن غلتکی در روسازی ، نسبتا جدید بوده که البته روش های اجرا و طراحی آن در حال تکامل و گسترش است.
شکرچی زاده خاطر نشان کرد: به منظور راهکارهای عملی و ارائه مطالب مفید دراین زمینه اولین سمینار ملی رویههای بتن غلطکی 16 و 17اردیبهشت سال جاری در محل پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر قیمت مصالح ساختمانی گفت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و نیز افزایش حامل های انرژی قطعا قیمت مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، چنانچه حتی قیمت رویه های بتنی نیز دستخوش تغییر خواهد شد. به طور کل یپیشبینی ها براین است که به طور قطع قیمت مصالح ساختمانی نوسان خواهد داشت.
معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین درباره کیفیت سازه های بتنی واحدهای مسکن مهر توضیح داد: متاسفانه در بررسی هایی که از سازههای فولادی و بتنی پروژههای مسکن مهر در سراسر کشور به عمل آمد مشخص شد که برخی از این واحدها دارای مشکلاتی هستند.