«مقایسه تطبیقی حکمروایی شهری در توسعه فضاهای خلاق در چین»نویسندگان: Philipp Zielke, Michael WaibelUniversity of Hamburg, Department of Human Geography, Bundesstrasse 55, 20146 Hamburg, Germanyمترجم: نجمه مظفریپورکارشناسارشد مدیریت شهری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانچکیده
ارتقاء خلاقیت عنصری اساسی در راستای بهبود ساختار اقتصادی در چین است. در این مقاله، فضاهای خلاق، با جانمایی در محدودههای صنعتی متروکه، بهعنوان نمادی است برجسته از آنچه در چین، به اصطلاح «انتقال ثانویه» نامیده میشود (Bottelier, 2007). فرضیه اصلی پژوهش این است که «توسعه چنین فضاهایی نه تنها بر بازسازی مناطق متروکه درونی شهر اشاره دارد؛ بلکه نشانههای جدیدی از حکمروایی شهری است». در این راستا ۸ فضای شهری خلاق در چین مورد مقایسه قرار میگیرد. روش این تحقیق تجربی و بر مصاحبههای کیفی و ارزیابی گسترده از اسناد سیاستی استوار است. در این پژوهش عقیده بر این است که حکمرواییِ فضاهای خلاق میتواند بهعنوان گذرگاهی از تجربیات غیررسمی در سطوح خرد محلی تا توسعه ابزارهای جامع از سیاستهای جاری در سطح شهر توصیف شود. این مسئله در مواجهه با حرکت قابل قبول خلاقیت صنعتی در سطح ملی رخ داد و پکن و شانگهای بهعنوان پیشگامان قانونی کردن فضاهای خلاق شناخته شدند. این مقاله همچنین نشان میدهد که علی رغم محیط صنعتی فضاهای خلاق، دولت محلی نقشی فعال در تصمیمسازی ایفا میکند. بهعنوان نتیجه دولتهای محلی چندین نقش اساسی در راستای توسعه فضاهای خلاق دارند: تغییردهنده حقوق کاربری زمین، تنظیمکننده توسعه چارچوبهای قانونی، واسط بین کنش گران رسمی و بنگاههای توسعه، سرمایه گذار و توزیعکننده منابع عموم، مشاور و مدیر توسعه اقتصاد محلی و در نهایت بهعنوان یک ناظر در فضاهای خلاق.
کلیدواژهها: فضاهای خلاق، چین، دلتای رود پیرل، ارتقاء اقتصادی، بازسازی فضایی، حکمروایی (شهری).تو قلب ِ من یه امپراطوره .. تسلیم میشه چونکه مجبوره
[/size][/size]