ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 9 رأی - میانگین امتیازات: 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
پارامتر چیست؟ و در سبک معماری چه نقشی دارد
پارامتر چیست؟

در علوم ریاضی و آمار، پارامتر و یا معدل فارسی آن پراسنجه ، مقداری کمی است که تعریف کننده ویژگی های مشخصی از یک سیستم یا یک تابع است و یا به عنوان عاملی جهت مرتبط کردن توابع و متغیر ها به وسیله یک متغیر مشترک به کار می رود ، در مواردی که بیان یک ارتباط با معادلات مشکل است.

مثال هایی در مورد نحوه استفاده صحیح از واژه پارامتر:

یک ریاضی دان می گوید: یک متغیر یکی از بسیار مقادیری است که یک پارامتر نیست. متغیر وابسته مانند سرعت یک ماشین است که وابسته است به  یک متغیر مستقل به نام موقعیت پدال گاز. در ماشین های جدید تر مهندسین بازو های اهرم ارتباطی را تغییر داده اند اما هم چنان سرعت اتومبیل وابسته است به موقعیت پدال گاز، اما به شیوه ای متفاوت ؛ در مثال در واقع ما یک پارامتر را تغییر داده ایم.

در تابع سهمی     y=ax2 مقادیر x  و y بازه نا محدودی از اعداد می تواند باشد که نمودار تابع را تعریف می کند، اما مقدار a ثابت بوده و به ازای مقادیر مختلف شکل نمودار تغییر خواهد کرد.

در محاسبه در آمد سالیانه، ساعات کار ضرب در دستمزد ساعتی می شود. در این فرمول ساعات کار می تواند متغیر باشد و به ازای تغییرات آن درآمد سالیانه تغییر کند اما میزان دستمزد در هر ساعت ثابت بوده و یک پارامتر است.

2_فلسفه و نظریه های طراحی پارامتریک

طراحی معماری خلق جهانی متشکل از جهان های کوچک و بزرگ بسیار است. فهم این جهان ها و کنترل و به کارگیری آنها موضوعی است که در روند طراحی معمار را به خود مشغول می کند. خلق جهان معماری صورت نمی پذیرد مگر اینکه معمار جهان های کوچکتر را شناخته باشد و ارتباطات این جهان ها را درک کرده باشد تا بتواند خود مجموعه/جهانی نو تعریف کند.

این عبارت آگوست هکسچر[1] در کتاب شادی همگانی، می تواند اشاره ای باشد که ما به تدریج از فهم ابتدایی از جهان به عنوان سیستمی پیچیده و آشفته از طرح های در هم پیچیده جدا می شویم و به درک آنچه که در ابتدا به طور پیچیده ای غیر قابل فهم بود، می رسیم. چنین پیچیدگی  می تواند مجموعه ای از طراحی های دست انسان باشد، که در محیط طبیعی گنجانده شده یکی از ملموس ترین جهان های بحث شده است. این ادراک از طریق منطق مند کردن جهان پرورش می یابد که با ساده کردن آن به اجزایش آغاز می شود. چنین روندی به تجسم واقعیات کمک می کند و منجر به فهم جهان می گردد.

علی رغم غنی بودن جهان های غیرمادی اکثر ما وقتی موجودیتی را خلق می کنیم یا تجربه می کنیم یک فرم قابل لمس را از منبع ترجیح می دهیم.  حتی ذهن های تجریدی مانند کاندینسکی هنر را این گونه معرفی می کنند" انطباق صورت با حقیقت درونی اش" که او این بینش را در ترکیب شکل های اولیه برای نشان دادن جهان فیزیکی به کار می برد. تنها با فهم هر جهان ( و یا در نگاهی کلی، جهان)  است که می توانیم آغاز به کنترل روند پیچیده آن کنیم و یا به آن شکل دهیم و یا تجسمی دوباره بخشیم.

در این جا دو موضوع قابل توجه وجود دارد. یکی این که رابطه ای متقابل بین اشیاء (که خود یک جهانند) و جهان ها (مجموعه ای از اشیا که با هم ارتباط دارند) وجود دارد و هر دو گروه آنها برای یکدیگر به عنوان مرجع عمل می کنند. مرجعی که تغییرات و ادراک ما از آن جهان به واسطه آنها صورت می گیرد. و دیگر این که موجودات جدا از قید ها وجود ندارند، چرا که این قیود ، وضعیت آنها و تأثیرشان بر هم را تعریف می کند. در ادامه خواهیم دید که رابطه ها چه ساختاری دارند و چگونه بر روی جهان ها اثر می گذارند.

ریزجهان های معماری روز به روز گسترش پیدا می کنند. تنوع مصالح، تکنولوژی، فرم و ... انبوهی از ریزجهان ها را در اختیار معمار می گذارد. معمار برای کنترل این تنوع نیاز به دستور هایی دارد که به کمک آن روابط بین جهان ها را تعریف نماید. در برنامه طراحی معماری احتمال اینکه دو طراح مجموعه قوانین یکسانی را کشف و اجرا کنند، در واقع صفر است. این امر آشکارا حکایت از این دارد که انتخاب دستورالعمل ها برای هر طراح کاملاً اختیاری است.


قوانین ،یا از نگاه طراحی دستورات، بهترین بیان کننده ارتباطات هستند. لوکور بوزیه معتقد بود که هیچ کار هنری وجود ندارد که بتواند خارج از یک مجموعه تعریف شود و روند طراحی متکی بر تعریف همین قوانین است. هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد مگر اینکه طراح تصمیم بگیرد یک قانون را بر قانون دیگر ارجحیت بخشد. بنا براین پیش از اینکه معمار وارد طراحی بنا شود با یک برنامه رو به روست که مولفه های آن به کمک قوانین با هم رابطه بر قرار می کنند. این برنامه ها معمولا عبارت اند از خواسته های کارفرما، آیین نامه های جاری، قوانین زیبایی شناسی و ایستایی، درک طراح و خواسته های او. هرکدام از این ها ثابت هایی هستند که بایستی بدون تغییر و اجبارا در سیستم وارد شوند. بعضی از این ها اجبار های بیرونی است و بعضی اجبار های شخصی طراح است که قید های طرح را تعریف می کنند. برای در کنار هم قرار گیری این ثابت ها نیاز به قوانین/دستورات داریم. این ثابت ها ممکن است به هم وابسته باشند یا مستقل از هم. وابسته بودن ثابت ها به هم از قوانینی پیروی می کند. طراح بایستی این قوانین را پیدا و اعمال نماید و یا خودش قوانین را تعریف کند. به این ترتیب رابطه ها شکل می گیرند تا یک جهان معماری شکل بگیرد.

تنوع جهان ها و رابطه ها منجر به تنوع انتخاب ها می گردد که این خود پیچیدگی فزاینده را به دنبال دارد. اگر طراح قادر به مطرح کردن تنوعات در زمان طراحی نباشد به سرعت به بن بست می رسد. این تنوعات نقش متغیر های طراحی را بازی می کنند.

این بسیار مهم است که بین انواع متغیر ها، که بر نتیجه انتهایی و زمان لازم برای کشف دامنه تغییرات راه حل مؤثرند، تفاوت قایل شویم. چارلز راچ وقتی ایده متغیر ها را شرح می دهد، چهار راه  را مشخص می کند. او با مورد متغیر های کور آغاز می کند که در این دسته موضوعات مستقل از یکدیگر هستند و ممکن است ایراد های بسیاری را از ناحیه طراح ایجاد کنند. ناسازگاری این روش در حوزه طراحی معماری واضح است چرا که ارتباط منطقی بین اجزا در طراحی را کاهش می دهد. اگر چه نتایج طراحی ها نوسان دارد و پاسخ های متنوعی به دست می دهد اما سیستمی که به دست آمده قابلیت تصحیح اشتباهات را ندارد و رفت و برگشتی عمل نمی نماید.  یعنی پس از بررسی ها ودر مواجهه با اشتباهات هیچ تغییری در راه حل ایجاد نمی شود، چرا که معیاری برای انتخاب متغیر ها وجود نداشته که برای تصحیح آن بخواهیم تغییری قائل شویم.این روش آزمون و خطایی است و در روش آزمون و خطا اگر چه تنوعات پاسخ به اشکالات قبلی را در خود دارد اما لزوماً از روی آگاهی ایجاد نشده است.  روش شهودی نزدیک به روش آزمون و خطاست اما دراین مورد طراح به هدف مورد نظر آگاه تر است و جویای فهمیدن عمق موضوع است. آخرین ومؤثرترین روش، تحلیل تدریجی است. در این جا طراح از آغازین مرحله یک فهم روشن از نحوه تنظیم متغیر ها برای دست یابی به هدف دارد.

متغیر های وابسته معنای پیچیده تری را آشکار می کنند.  از آنجایی که این دسته از متغیر ها در رابطه با متغیرهای دیگر عمل می کنند، تنوعات ازطریق دست کاری متغیر های وابسته ای بدست می آیند که به تمامیت فکری بیشتری  نیاز دارد یا به بیان دیگر استدلال عمیق تری ایجاد شده که بر طراحی اثر می گذارد.

معمار ابتدا با تحلیل برنامه و سایت به درک اولیه می رسد، که قید های اولیه برنامه را به اونشان می دهد. این دست آوردها با بسط مجموعه ای از قید های اضافی که منجر به راه حل می شوند به کار گرفته می شوند. بدون قید ها، ممکن است طراح هنگامی که فاکتورهای مؤثر بر طراحی را بررسی می کند دچار سردرگمی می شود. در یک محیط معمارانه، با مطرح کردن محدودیت ها طراح به تدریج به یک وضوح و پیوستگی در روند طراحی می رسد. قید ها مفهومی از پروژه را ارایه می دهند که منطق مند کردن طرح ها و طرح دادن ها را به دنبال دارد وبه عنوان ابزار نظم بخشیدن به طراحی عمل می کنند.

قید های انتخاب شده دامنه تغییرات تنوعات ممکن را مشخص می کنند و این دامنه مانع خروج از قید های یک طراحی می شود. این موضوع به دلیل برهمکنشی که بین پارامترهای تعیین کننده طراحی ایجاد می کند باعث عدم توانایی در اجرای هر تنوعی می شود.

برای اینکه تنوعات پرمعنا باشند نیاز به توجیه منطقی تأثیرشان بر طراحی دارند. در پایان، تنوعات جدا از فهم  قید ها امکان پذیر نیستند و فاکتوری اصلی در ایجاد دامنه تغییرات تنوعات ممکنه هستند.

اکنون می توانیم روش طراحی پراسنج  را تعریف کنیم. طراحی پراسنج  یک سیستم است که حاصل آن  یعنی خروجی هایی که فضاهای طرح را می سازند از طریق مکانیسم هایی به دست می آید که با دریافت ورودیهایی ما را به یک راه حل می رساند. واضح است که ورودیها در این مورد پارامترها و قید ها هستند و خروجی ها متغیرهایی هستند که از آنها متاثر می شوند.

بیانیه طراحی مقداری

از جمله سردمداران این روش طراحی پاتریک شوماخر[1] و زاها حدید[2] هستند که تا کنون پروژه های بسیاری را با این روش کار کرده اند. پاتریک شوماخر در نوشتار ها و بیانیه های متعددی به تبیین این دیدگاه پرداخته است. در یازدهمین دو سالانه معماری که در سال 2008 میلادی در باشگاه دارک ساید ونیز بر گزار شد، از سه تن از معماران پیشرو دعوت گردید تا موضوعی را برای مباحثه به معماران جوان ارائه کنند. این سه تن، پاتریک شوماخر همکار و شریک زاها حدید، گرگ لین[3] و گریگور ایشینگر[4] بودند که در نشست اول پاتریک شوماخر بیانیه "پارامتریسیزم، سبکی جدید" را معرفی کرد. آن چه در ادامه می آید شرح شوماخر از این روش است.

پس از انقلابی که فورد در تولید صنعتی ایجاد کرد و مفهوم خط تولید و تولید استاندارد و در نتیجه امکان تولید انبوه را بنا نهاد، در دهه 60 و 70  اقتصاد مواجه با کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری گردید و به همین دلیل به اقتصاد خدماتی روی آورد و فضایی سیال ایجاد کرد که درآن  فناوری اطلاعات، تیپ های گوناگون مصرف کننده ها  به جای طبقات مختلف اجتماعی، شغل های خدماتی و دفتری، افزایش نیروی کار مونث و جهانی کردن بازار تجاری ویژگی های ساختار دهنده به آن هستند.

به جای تولید انبوه یک نوع کالا، شرکت ها در یافته اند که بیشتر به صرفه است که انواع متنوعی از یک کالا برای سلیقه های متنوع تولید کنند و همزمان چند خط تولید داشته باشند که این خود نیاز به سیستم هوشمندی از نیروی کار و ماشین آلات دارد که بتواند با انعطاف پذیری به سرعت پاسخگوی تغییر سلیقه و تنوع طلبی بازار باشد.

پست فوردیسم بر خاسته از فناوری اصلاعات است. پیشرفت های کامپیوتری به ما اجازه می دهد که به نوعی صنعت به موقع پاسخگو برسیم و بتوانیم به سرعت از مرحله فکر به تولید و توزیع برسیم. شوماخر با اشاره به عصر پست فوردیسم بیان میکند که معماری در مرکز چرخه رو به جلوی سازواری خلاقانه  قرار گرفته است –یعنی تجهیز دوباره این رشته و انطباق محیط معماری و شهری با عصر اجتماعی-اقتصادی  پست-فوردیزم. توده جامعه که با استاندارد های منفرد مصرفی تقریبا ثابت مشخص می شد، به جامعه ناهمگنی از چند گانگی تغییر یافته است. او موضوعاتی اصلی را که معماری و شهرسازی پیشرو باید به آنها بپردازد در این شعار خلاصه می کند: سازماندهی و تفصیل پیچیدگی روزافزون جامعه پست-فوردیست. هدف، توسعه یک مجموعه معماری و شهری مجهز برای ایجاد فضاهای شهری و معماری پیچیده و چند مرکزی است که به گونه ای متراکم قرار گرفته اند و واحد هایی منفرد ولی پیوسته اند.

به این ترتیب شوماخر بر الگوی طراحی مقداری تاکید می کند که ا زجمله آنها دگرگونی های سازوار نظام مند، ناسان نمایی یک پارچه[1]  (بجای تنوع صرف)، و ترکیب مقداری پویا، در کلیه امور طراحی، از شهرسازی گرفته تا سطوح جزئیات زمین ساختی[2]، مبلمان داخلی و دنیای محصولات است.

به این ترتیب با مقایسه وضعیت کنونی جامعه و هماهنگی تدریجی معماری معاصر با فضای کلی جامعه بیان می کند که 

از معماری پیشروی معاصر، انتظار می رود که برای ساماندهی  سطوح بالاتر پیچیدگی ، از روش تجهیز مجدد شیوه هایی بر اساس سیستمهای طراحی مقداری استفاده نماید.

او این سبک معماری معاصر را این طور ارزیابی می کند که برتری فراگیری در معماری پیشروی معاصر یافته است و پتانسیل این را دارد که به بهترین شکل بصورت برنامه ای پژوهشی بر پایه الگوی مقداری درک شود. شوماخر نام این سبک جدید را مقداری گرایی تعریف می کند و آن را سبکی جدید و عالی پس از مدرنیزم می داند. از دیدگاه او پست-مدرنیزم و دیکانستراکتیویزم، بخشهایی انتقالی بودند که در این موج جدید و طولانی پژوهش و ابتکار راهگشای رسیدن به سبک مقداری گرایی بودند.

از آنجایی که او به دنبال قیاسی علمی برای این نگاه و تبدیل آن به یک سیستم علمی و پژوهشی است در پاسخ به انتقادات و نا کارایی های وارد شده برآن معتقد است که سبکها، حکایت از دوره های نوآوری دارند و تلاشهای پژوهشی طراحی را در یک اثر جامع گرد می آورند. در اینجا هم، همچون زندگی موجودات زنده، هویت فردی پایدار، پیش شرط لازم تکامل است. دست یافتن به اصول جدید در مواجهه با مشکلات، برای احتمال موفقیت غایی ضروری است. این ابرام – که به وفور در معماری پیشروی معاصر مشهود است، ممکن است گاهی به شکل لجاجتی تعصب آمیز دیده شود. برای مثال، اصرار لجوجانه حل هر چیز با یک سطح تا خورده منفرد – طرح روی طرح و به آرامی محتمل را از غیر محتمل بیرون کشیدن – را می توان به اصرار نیوتون به توضیح هر چیز با اصولی یکسان ، از سیارات گرفته تا گلوله ها و اتمها، تشبیه کرد.
 
آخرین ارسال های من :

[تصویر:  1407685415.gif]
نظر شما برای ما ارزشمند است
بروزترین سایت معماری
[تصویر:  1407685415.gif]
 
 سپاس شده توسط: AliReza
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  شناخت معماری منظر مدرن MHAKBARI 1,283 1393-8-28، 07:47 عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  دانلود کانسپت و معماری atelieahjam 1,590 1393-8-28، 02:22 عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  مشاوره معرفی رشته مهندسی معماری atelieahjam 1,051 1393-7-17، 05:37 عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  معماری داخلی anita30 1,087 1393-6-21، 10:26 عصر
آخرین ارسال: anita30
  معماری داخلی مراکز درمانی leila 1,259 1393-5-20، 04:25 عصر
آخرین ارسال: leila
  هنر معماری با کاغذ atelieahjam 1,128 1393-3-10، 08:58 عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  واتر استاپ چیست؟ Ƒanos 1,480 1393-2-4، 12:18 عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  معماری و المپیک 2012 MHAKBARI 1,765 1392-10-12، 09:10 عصر
آخرین ارسال: kazhalbonita
Smile معماری های داخلی و بیرونی ساختمان vahddoIati8 1,273 1392-9-19، 04:18 عصر
آخرین ارسال: vahddoIati8
Smile معماری های داخلی و بیرونی ساختمان vahddoIati8 905 1392-9-19، 03:59 عصر
آخرین ارسال: vahddoIati8
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل