۱۳۹۳-۵-۲۹، ۱۲:۵۳ صبح
مکانیابی بهینۀ پارکینگهای عمومی در C.B.D شهرهای ایران (نمونۀ موردی: مرکز تجاری تاریخی شهر تبریز)
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، زمستان 1392، صفحه 97-113
نوع مقاله: پژوهشی - کاربردی
نویسندگان
1ابوالفضل قنبری ؛ 2محمدعلی سالکی؛ 3بهزاد رنجبرنیا
1استادیار گروه پژوهش های جغرافیای دانشگاه تبریز.
2دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز.
3دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان.
چکیده
ساختار سنتی شهرسازی ایران موجب شده است که در بیشتر شهرها، بازارها و مراکز تجاری شهری در بافتهای مرکزی و تاریخی شهرها بنا شوند و به همین علت این بخشها همواره با مشکلات ترافیکی دستبهگریبان بودهاند. در این راستا، روانتر کردن ترافیک با حذف پارکهای حاشیهای و ایجاد پارکینگهای جدید از مهمترین راهکارها بهحساب میآید. یکی از مهمترین ابزارهای مدیران شهری برای انتخاب بهترین مکان برای احداث انواع کاربریها، بهویژه پارکینگهای شهری، سیستم اطلاعات جغرافیایی است. در تحقیق حاضر، نخست با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان معیارهای مناسب برای احداث پارکینگهای عمومی در بخش مرکزی شهر تبریز تعیین شده است. در این راستا چهار معیار نزدیکی به مراکز جاذب سفر، میزان دسترسی به شبکۀ معابر، ارزش زمین و سازگاری کاربری اراضی انتخاب شده است. در مرحلۀ انتخاب مدل به دلیل قرارگیری بخش تجاری در منطقۀ تاریخی و محدودۀ میراث فرهنگی، با استفاده از منطق بولین محدودههای مکانی برای احداث پارکینگ مشخص شد. سپس با بهره گیری از تلفیق مدلهای AHP،FUZZY وTOPSIS همپوشانی لایهها در نرم افزارARC GIS 9.3 انجام گرفت. در نهایت، پهنه های مناسب برای احداث پارکینگهای عمومی مشخص شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که مدلها و ابزار استفاده شده به همراه روش پژوهش، با در نظر گرفتن جوانب و شرایط مختلف منطقۀ تحت مطالعه، مناسبترین سایتها را برای احداث پارکینگ شناسایی کرده است؛ بهطوری که این مکانها در نزدیکترین بخشهای ممکن به بازار تبریز مکانیابی شدند. نتیجۀ بهدستآمده تبیینکنندۀ مناسب بودن روشها، تکنیکها و ابزارهای استفادهشده در پژوهش است.
کلیدواژگان
پارکینگهای عمومی؛ مرکز تجاری- تاریخی تبریز؛ fuzzy؛ TOPSIS