امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مقاله آموزش هنر متناسب با فعاليت هاي زيباشناسانه، توليد هنري و مفاهيم وابسته
#1
عنوان نشریه:   هنرهاي زيبا :   زمستان 1386 , دوره  - , شماره  32 ; از صفحه 81 تا صفحه 92 .
 
عنوان مقاله:  آموزش هنر متناسب با فعاليت هاي زيباشناسانه، توليد هنري و مفاهيم وابسته
 
نویسندگان:  شرفي حسن*
 
* گروه پژوهشي برنامه هاي درسي و روش هاي تدريس، پژوهشكده تعليم و تربيت، تهران، ايران
 
چکیده:

تلاش هايي كه در دهه هاي اخير براي بهبود كيفيت برنامه هاي درسي صورت گرفته است بر آموزش هنر هم تاثيرگذار بوده است. از برجسته ترين آن مي توان به تجديد نظر برنامه درسي موضوع محور؛ تاكيد بر يادگيري ساختن گرايي؛ يك پارچه سازي موضوع هايي كه بيشتر به صورت مجزا وجود داشته است (رويكرد تلفيقي) و نظاير آن، اشاره كرد. تمركزي كه به تازگي بر فعاليت هاي زيبايي شناسانه، توليد هنري و يادگيري در زندگي واقعي صورت گرفته است در كاهش فاصله ميان آموزش هنر و يادگيري در كلاس درس موثر بوده است. هنر بسياري از جنبه هاي هوش را درگير مي كند زيرا پديده اي پيچيده و چند وجهي و منبعي از انواع گوناگون تجربه در محيط خانه، اجتماع و محيط مدرسه است، از اين رو در برنامه آموزش هنر از يك سو از محيط هاي پيش گفته، مصنوعات بشر، تاريخ، سنت ها، وقايع روزانه، نهادها، مردم، ارزش ها، شيوه هاي زندگي و نظاير آن به عنوان ماده خام بهره گرفته مي شود (كاركرد ثانويه) و از سوي ديگر، هنر فـرد را در فرايند تفكري/ ادراكي، تخيلي، سازندگي، بياني، اطلاعاتي و ارتباطي درگير مي كند، و به صورت تعاملي بر غناي تجربه هنرجو مي افزايد. به اين ترتيب، آموزش هنرهاي زيبا در كنار خواندن، نوشتن و حساب كردن به عنوان پايه و يكي از اشكال سواد اطلاعاتي و بصري محسوب مي شود كه در اين نوشتار به بيان رويكردهاي آموزش هنر همچون توليد هنري، زيبايي شناسي و نظاير آن پرداخته مي شود.
 
كليد واژه: تلفيقي، رويكردهاي توليد هنري، ساختن گرايي، قابليت هاي زيبايي شناختي


فایل‌(های) پیوست شده
.pdf   tolide honari va mafahime vabaste-www.iranshahrsaz.com.pdf (اندازه: 545.54 KB / تعداد دفعات دریافت: 67)
آخرین ارسال های من :

پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقاله بررسي معماري سنتي همساز با اقليم سرد-سنندج (سام) 0 1,492 ۱۳۹۵-۱-۱، ۰۵:۲۵ صبح
آخرین ارسال: (سام)
  بررسي كيفيت مبادي ورودي شهرهاي گردشگري با تاكيد بر جامعه گردشگران نمونه موردي: شهر با cnstm 0 903 ۱۳۹۴-۴-۵، ۰۳:۴۴ عصر
آخرین ارسال: cnstm
  مقاله بازاندیشی در آموزش درس «آشنایی با معماری معاصر» (در مقطع کارشناسی رشته‌ی معماری در دا khansa 0 1,193 ۱۳۹۴-۲-۱۴، ۱۲:۴۸ عصر
آخرین ارسال: khansa
  آشنایی با شیوه های تولید و چاپ مقاله های علمی-پژوهشی در مجله های آی. اس. آی atelieahjam 0 1,849 ۱۳۹۴-۱-۱۹، ۱۰:۲۹ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  سازوکار داوری و سنجش طراحی در آموزش معماری پیشنهاد مدلی برای ارزیابی فرآیند و ارزشیاب khansa 0 1,251 ۱۳۹۳-۱۲-۲۶، ۰۱:۰۰ عصر
آخرین ارسال: khansa
  مكان يابي و اولويت بندي پارك هاي شهري با استفاده از روش تحليل سلسله مراتبي TOPSIS و س amindatcom 0 1,516 ۱۳۹۳-۱۰-۷، ۰۱:۰۹ عصر
آخرین ارسال: amindatcom
  مقاله بررسي ارتباط نمادهاي شهري با هويت شهر(مطالعه ي موردي: شهرگنبدكاووس Brightness 0 1,377 ۱۳۹۳-۹-۱، ۰۸:۳۳ صبح
آخرین ارسال: Brightness
  مقاله دروازه هاي قديم در خاطره جمعي شهر معاصر ريشه يابي رشته هاي خاطره اي alireza 0 886 ۱۳۹۳-۸-۲۵، ۱۲:۳۳ صبح
آخرین ارسال: alireza
  مقاله بررسي رابطه بين، ميزان رضايت از مجتمع هاي مسکوني و تاثير مجتمع هاي مسکوني بر روابط ان alireza 1 2,052 ۱۳۹۳-۸-۱۷، ۰۷:۰۲ عصر
آخرین ارسال: alireza
  مقاله تحليل استحاله نشانه هاي سکونتگاهي روستاي «باباپشمان استان لرستان» پس از جابجايي با تا alireza 1 1,163 ۱۳۹۳-۸-۱۷، ۰۷:۰۲ عصر
آخرین ارسال: alireza

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان