۱۳۹۳-۹-۲۴، ۰۶:۲۱ عصر
[font=Tahoma]تونل اميركبير، نمونهاي از اداره شهر با آزمون و خطا
[/font]
شايد باورش سخت باشد اما شهرداري تهران نزديك به ۲۰۰ ميليارد تومان هزينه ساخت تونلي كرده كه دقيقا نميداند كاربردش چيست. ساخت پروژههاي مطالعه نشده در شهرداري تهران سابقه زيادي دارد اما «تونل اميركبير» آخرين مورد و شايد يكي از پرهزينهترين آنها باشد. ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون فني و عمراني شوراي شهر تهران البته به سادگي ميگويد «اشتباه كردهاند» و بايد از پيش مطالعه ميشد.
اولين بار رحمتالله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و خدمات شهري بود كه به «بدون استفاده ماندن» تونل اميركبير انتقاد كرد و از شهرداري خواست توضيح دهد كه چرا «صدها ميليارد تومان براي اين تونل هزينه كرده» و بعد از بهرهبرداري مشخص شده كه تونل «اشتباهي» ساخته شده است.
اعضاي ديگر شوراي شهر هم نسبت به اين موضوع منتقدند اما اغلب اصولگرايان شورا كه حامي محمدباقر قاليباف محسوب ميشوند سعي دارند اين اشتباه 200 ميليارد توماني را خيلي هم بزرگ جلوه ندهند.
ابولفضل قناعي، عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران در پاسخ به CHN كه چرا قبلا مطالعه براي ساخت اين تونل انجام نشده ميگويد «اشتباه كردهاند» و ادامه ميدهد «زياد هم اتفاق خاصي» نيافتاده است و شهرداري در حال ايجاد تغييرات است.
به گفته قناعتي پيش از اين توجيه ساخت تونل اميركبير اين بود كه با ساخت بزرگراه امام علي خودروها بتوانند از شمال شهر به بازار برسند اما بعد كه تونل ساخته شد چون آلودگي و ترافيك مركز شهر را تهديد ميكند «رويكرد شهرداري تغيير كرد». آنها متوجه شدند با اين كار خودروهايي كه از بالاي شهر ميآيند به سمت مركز شهر هدايت ميشوند و با اين كار «شهرداري با دست خود» مركز شهر را شلوغ و آلوده ميكند.
اين عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران معتقد است «نگاهها در مقاطع مختلف تغيير ميكند» مثلا يك زماني شهرداري تصميم گرفت بزرگراه اما علي را بسازد اما بعد از آن خط اتوبوسهاي تندرو هم براي كمك به حمل و نقل عمومي به آن اضافه شدند. قناعتي با اينكه تاكيد ميكند شهرداري «اشتباه كرده است» و بايد پيش از آن مطالعات لازم را انجام ميداده اما همچنان معتقد است كه از اين نوع اتفاقها در مديريت شهرهايي با اين وسعت ممكن است رخ دهد.
شهرداري در حال حاضر در تلاش براي پيداكردن تعريف تازهاي براي تونل اميركبير است و ميبايست كاربرد اين تونل تغيير كند اما اگر شهرداري مطالعه كافي درباره اين تونل را از پيش انجام داده بود صدها ميليارد تومان از عوارض مردم شهر صرف ساخت پروژهاي نميشد كه بعد از ساخت بايد براي پيداكردن كاربرد آن مطالعه انجام شود. شهرداري حالا بايد براي اين آستين كتي بدوزد كه به قد و بالاي تهران بيايد.
[/font]
شايد باورش سخت باشد اما شهرداري تهران نزديك به ۲۰۰ ميليارد تومان هزينه ساخت تونلي كرده كه دقيقا نميداند كاربردش چيست. ساخت پروژههاي مطالعه نشده در شهرداري تهران سابقه زيادي دارد اما «تونل اميركبير» آخرين مورد و شايد يكي از پرهزينهترين آنها باشد. ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون فني و عمراني شوراي شهر تهران البته به سادگي ميگويد «اشتباه كردهاند» و بايد از پيش مطالعه ميشد.
اولين بار رحمتالله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و خدمات شهري بود كه به «بدون استفاده ماندن» تونل اميركبير انتقاد كرد و از شهرداري خواست توضيح دهد كه چرا «صدها ميليارد تومان براي اين تونل هزينه كرده» و بعد از بهرهبرداري مشخص شده كه تونل «اشتباهي» ساخته شده است.
اعضاي ديگر شوراي شهر هم نسبت به اين موضوع منتقدند اما اغلب اصولگرايان شورا كه حامي محمدباقر قاليباف محسوب ميشوند سعي دارند اين اشتباه 200 ميليارد توماني را خيلي هم بزرگ جلوه ندهند.
ابولفضل قناعي، عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران در پاسخ به CHN كه چرا قبلا مطالعه براي ساخت اين تونل انجام نشده ميگويد «اشتباه كردهاند» و ادامه ميدهد «زياد هم اتفاق خاصي» نيافتاده است و شهرداري در حال ايجاد تغييرات است.
به گفته قناعتي پيش از اين توجيه ساخت تونل اميركبير اين بود كه با ساخت بزرگراه امام علي خودروها بتوانند از شمال شهر به بازار برسند اما بعد كه تونل ساخته شد چون آلودگي و ترافيك مركز شهر را تهديد ميكند «رويكرد شهرداري تغيير كرد». آنها متوجه شدند با اين كار خودروهايي كه از بالاي شهر ميآيند به سمت مركز شهر هدايت ميشوند و با اين كار «شهرداري با دست خود» مركز شهر را شلوغ و آلوده ميكند.
اين عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران معتقد است «نگاهها در مقاطع مختلف تغيير ميكند» مثلا يك زماني شهرداري تصميم گرفت بزرگراه اما علي را بسازد اما بعد از آن خط اتوبوسهاي تندرو هم براي كمك به حمل و نقل عمومي به آن اضافه شدند. قناعتي با اينكه تاكيد ميكند شهرداري «اشتباه كرده است» و بايد پيش از آن مطالعات لازم را انجام ميداده اما همچنان معتقد است كه از اين نوع اتفاقها در مديريت شهرهايي با اين وسعت ممكن است رخ دهد.
شهرداري در حال حاضر در تلاش براي پيداكردن تعريف تازهاي براي تونل اميركبير است و ميبايست كاربرد اين تونل تغيير كند اما اگر شهرداري مطالعه كافي درباره اين تونل را از پيش انجام داده بود صدها ميليارد تومان از عوارض مردم شهر صرف ساخت پروژهاي نميشد كه بعد از ساخت بايد براي پيداكردن كاربرد آن مطالعه انجام شود. شهرداري حالا بايد براي اين آستين كتي بدوزد كه به قد و بالاي تهران بيايد.