امتیاز موضوع:
  • 44 رأی - میانگین امتیازات: 2.93
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کمک فوری لفطا
#1
یک کمک فوری داشتم پروژم راجب تناسبات بصری هیچی ازش نمی دونم دوشنبه ام تحویلو ارائه دارم
مقاله ای . کتابی . چیزی هست که بشه ازش کمک بگیرم.
تورو خدا کمکم کنید .
زود لفطا:(

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط alireza
#2
(۱۳۹۰-۲-۱۵، ۰۱:۵۶ عصر)خانم مهندس نوشته است: یک کمک فوری داشتم پروژم راجب تناسبات بصری هیچی ازش نمی دونم دوشنبه ام تحویلو ارائه دارم
مقاله ای . کتابی . چیزی هست که بشه ازش کمک بگیرم.
تورو خدا کمکم کنید .
زود لفطا:(

سلام امید وارم این مقاله بدردت میخوره

[دانلود مقاله :بررسی فنی و پیشنهاد الگویی مناسب آرایش بصری سیما و منظر شهری شهر اصفهان

بررسی فنی و پیشنهاد الگویی مناسب برای آرایش بصری سیما و منظر شهری شهر اصفهان[/font]
( هم از لحاظ چگونگی طراحی و هم از لحاظ نحوه­ی اجرا) تهیه و تنظیم : مهندس حسن محمدیEhsan3680@yahoo.com

مقدمه:
مسئله توجه به سيماي شهر، فقدان آن و كوشش در شناسايي و به وجود آوردن آن از جمله يكي از مهمترين مشكلات شهر است. افزايش جمعيت كه مدام زندگي شهرها را تهديد مي كند و از جمله عوامل فساد و پستي و بيگانگي در شهرها است؛ روي آوردن بي رويه جمعيت روستائي به شهرها و شهرهاي بزرگ، مسائل ترافيك، مسائل آلودگي هوا، مسئله فضاي باز، فضاي سبز و فضاي بازي و بسياري مسائل ديگر مانند آن در عين آن كه به جاي خود قابل توجه و سزاوار انديشه فراوانند مسائلي هستند كه درباره شان به طور كلي و نسبي چندين برابر مسئله سيماي شهر و مشكلات آن سخن گفته شده و كتاب و مقاله به رشته تحرير درآمده است.

سيماي شهر در واقع تمام عواملي از شهر كه به ديده مي­آيد و چشم قادر به تماشاي آن است. تمام اين عوامل بصورت انفرادي و خاصه در حالتي كه به صورت پيوسته و دسته جمعي در هر لحظه از زمان تركيب چند يا چندين عامل با هم عمل مي­كنند.

تماشاي شهر، هر چقدر كه مناظر آن معمولي باشد دلپذير تواند بود. شهر نيز مانند يك بناي نفيس معماري، ساختماني است كه در فضا قد برافرازد با اين تفاوت كه مقياسي بزرگتر دارد و تنها با گذشت زمان شكل و سيماي نهائي خود را مي يابد. از اين رو مي توان گفت كه طرح شهر في المثل مانند موسيقي، هنري است كه به زمان بستگي دارد، اما برخلاف موسيقي نمي تواند در طرح شهر زمان را تنظيم كرد يا بر فواصل آن حدي متصور داشت. تسلسل زماني كه در طي آن شهر نشو و نما مي يابد تحت شرايط گوناگون و براي مردم مختلف ممكن است دگرگون شود. قطع گردد، از ميان برود. مضافا با اينكه تغيير آب و هوا و تغيير نور به شهر رنگ هاي گوناگون مي دهد كه به تاثير اين تغييرات سيماي شهر نيز گوناگون مي­شود.

شهر نه تنها عاملي است كه مورد مشاهده ميليون­ها مردم از هر طبقه اي كه باشند هر روحيه­اي كه داشته باشند قرار مي­گيرد بلكه محصول كارسازندگان بسياري است كه مدام ساختمان آن رابسته به احتياج و اميال خود تغيير مي­دهند. در حالي كه سيماي كلي آن ممكن است براي مدتي ثابت بماند اما اجزاء آن دائم تغيير مي­كند.

آن چه در طرح نكاتي كه كوين لينچ ( استاد دانشگاههاي آمريكا) در سيماي شهر مورد توجه قرار مي­دهد فوق العاده حائز اهميت است و آغاز دگرگون كردن مفهوم شهر، از پديده­اي دو بعدي و كاغذي- چنان كه موسوم نقشه كشان شهري بوده - به پديده اي چند بعدي و همراه ان زندگي شهري است. بسياري از طرح هايي كه براي بسياري از شهرهاي جهان درميان شتاب عصر حاضر تهيه شده دو بعدي است و بدون ملاحظاتي است كه بخش اعظم كيفيات بصري شهر پديد مي­آورد.

پاره­اي از دلايل چنين وضعي البته مربوط به آن است كه در حال حاضر وسائل ما براي تجسم و ادراك و نيز ترسيم شهر در فراسوي در بعد، ناقص است. اما پاره اي ديگر از دلائل، مربوط به نقص اصولي است كه در شناخت شهر در وراي مفاهيم دو بعدي آن موجود است.

اصول معماري از ديرباز مورد بحث و مطالعه قرار گرفته است. ويترويوس Vitruvius

معمار و صاحب نظر رومي در نخستين سده پيش از ميلاد از سه اصل استحكام Solidite

، آسايش commodite
و زيبايي beaute
سخن به ميان آورد البته بيشتر به تاثير معماري كلاسيك يونان نخستين سنگ هاي مباني معماري را پايه گذاري كرد. هر يك از اين سه اصل نيز خود تعاريف مفصل و مبسوطي دارد كه از زمان ويترويوس تاكنون بارها صورت گرفته است.

در واقع نماي شهري متشكل از بناهاي شهري است بنابراين وقتي كه از ديد معماري با اين كلمه برخورد مي­كنيم اشاره مستقيمي به نماي ساختمان ها داريم، نماي مختص يك بنا در چهارچوب پلان معماري، اما زماني كه زاويه ديد ما شهر گرايانه باشد، بحث منظر شهري مي­شود كه گستردگي بيشتري دارد و مجموعه المان هاي معماري و محيطي را كه در كنار هم قرار مي­گيرند شامل مي­شود. در اين نگاه فضاهاي سبز، نماهاي ساختمان­ها، نوع قرار گفتن اتصالات شهري و... مورد بررسي قرار مي­گيرند.

تفاوت­هايي كه بين نماي شهري در ديدگاه معماري و شهرسازي وجود دارد بهره مي­بريم و قضيه را به سوي كش مكش قديمي معماران و شهرسازان مي­كشانيم با اين سوال كه كدام از اين دو گروه در شرايط كنوني نماهاي شهري تقصير بيشتري به گردن دارند، نمي­شود بين اين دو گروه تفكيكي قائل شد، كلا معماري از طراحي شهري جدا نيست و شهرسازي از معماري تك بناها، وزارت مسكن و شهرسازي به عنوان دستگاه متولي در اين خصوص و شهرداري­ها به عنوان مديران اجرايي شهرها و همين طور ساير بخش ها هيچ وقت مقوله سيماي شهري به صورت جدي مورد بررسي قرار نگرفته و تعريف مشخصي از آن ارائه نشده است.

در بحث نماي ساختمان­هاي كنوني، چيزي كه بيشترين تاثر را دارد. سليقه­هاي شخصي است. حالا اين سليقه ها در سطح گسترده هم مي­تواند نقطه قوت باشد هم نقطه ضعف. البته در حيطه معماري يك بنا مي­توان به سليقه رفتار كرد اما در واقع وقتي وارد حيطه عمومي مي­شويد جامعه حقي بر گردن دارد كه بايد اجرا شود. ممكن است كه سازنده به دليل اقتصادي و يا عدم دانش كافي نتواند سازه­اي منطبق با فضاي اطرافش بسازد آن وقت است كه دستگاه­هاي اجرايي بايد با نظارتي ارشادي وارد عمل بشوند.

نبود قانون­هاي لازم در بحث سيماي شهري يكي از دغدغه هاي سيستم اجرايي است، در طول اين چند دهه تنها حجم بسيار كمي از توجهات قانون گذارن به معماري بوده است و بيش از آن به اين حوزه توجه نشده، پس با اين حساب چيزي نيست كه بشود به آن استناد كرد و ميزان تخطي از آن مورد بررسي قرار داد.

وقتي درباره شهري با هويت ايراني صحبت مي­كنيم بايد اين امر در سيماي اين شهر مشهود باشد، چرا كه سيماي هر شهر نشان دهنده فرهنگ، هنر، مذهب، اقتصاد و... آن شهر ( بخصوص شهر اصفهان) است.

بررسي آماري نشان مي­دهد در هر سال 50 ميليون نفر به جمعيت شهرنشين كشورهاي در حال توسعه اضافه مي­شود.

در ايران نيز شهر نشيني طي دهه ­هاي گذشته با شتاب فزاينده اي گسترش يافته و همچنان اين روند ادامه دارد.

ادامه در همین سایت قسمت انجمن دانلود مقالات شهرسازی

موفق باشی
آخرین ارسال های من :

پاسخ
#3
(۱۳۹۰-۲-۱۵، ۰۱:۵۶ عصر)خانم مهندس نوشته است: یک کمک فوری داشتم پروژم راجب تناسبات بصری هیچی ازش نمی دونم دوشنبه ام تحویلو ارائه دارم
مقاله ای . کتابی . چیزی هست که بشه ازش کمک بگیرم.
تورو خدا کمکم کنید .
زود لفطا:(



ببین این مقاله بدردتون میخوره:

چند خطی از مقاله:

دانلود مقاله: مفهوم مقیاس در معماری و کاربردهای آن

مقیاس بصری و مفهومی

•Scale – مقياس– تناسب : عباراتي كه در رشته هاي نقشه برداري - جخرافيا- عمران كاربرد دارد اما در معماري معنايي كاملتر ، و اهميتي وراي تصور دارد.

•مقياس در كل چند مبحث را شامل مي شود :

آشنا ترين مفهوم و معناي كلمه آن تناسب است كه از آن در نقشه كشي و نقشه خواني به تناسب ابعاد ترسيمي با ابعاد طبيعي بصورت يك عدد كسري استفاده ميگردد ؛ ولي معناي مهم آن در معماري تناسب ابعاد بنا و سازه با ديگر اجزاي پيرامون ، كاربري آن و جزئيات خود آن بنا است ؛ همچنين مقياس در معماري براي برانگيختن احساسات است.

•كاربردي ترين و مهم ترين اين تناسبات و مقياس ها مقياس بصري و مفهومي است . اين مقياس در واقع پديد آورنده تصور و برداشت بينندگان و مردم از يك موضوع مانند يك بناي معماري است .

بدين صورت اگر اندازه ها و تناسبات بدن انسان در يك بنا رعايت گردد دقيقا درك بيننده را به كاربري آن نظير : ”مسكوني - تجاري - خدماتي و ... ” هدايت مي كند

اما اگر با تناسبات بدن موجودات ديگر هماهنگي پيدا كند تصور بنايي براي همان موجود را القا خواهد كرد. مثلا بنايي با درب ورودي كمتر از 1.5 متر و ارتفاع كف تا سقف زير 1.80 تداعي كننده محل نگهداري دام است.

به همين صورت اندازه لانه پرندگان و سوراخ هاي لانه حيوانات در زمين به تنهايي با تناسب مفهومي خود تا حد زيادي صاحب خويش را آشكار ميكنند.

همه اصطلاح لانه زنبور را شنيده اند ؛ گاه كه اندازه فضاي مورد استفاده در يك مجتمع از فضاي متناسب و دلخواه آن كمتر به نظر برسد ، اين اصطلاح بيان مي گردد . تناسبات فضايي در اجزاي يك بنا نيز بسيار تعيين كننده است. بطوريكه اگر اتاقي را در مقياس بزرگتر بسازيم به يك سالن انتظار و بزرگتر از آن به سالن سخنراني شباهت پيدا مي كند. حال اگر همان اتاق را تغيير داده و عرض آن را نصف كنيم از نظر بصري تداعي كننده يك مكان عبوري مانند راهرو خواهد بود ؛ به همين صورت اگر بدون افزايش ارتفاع سقف ، وسعت آن را زياد و پنجره ها را كشيده تر سازيم مقياس بصري ما را به يك فضاي اداري هدايت مي كند.
در برخورد با عناصر ديگر نيز اين مقياس است كه ما را در تشخيص درست راهنمايي مي كند.


ادامه مقاله در همین سایت انجمن دانلود مقالات شهرسازی
موفق باشی

پاسخ
#4
تناسبات بصری در شهر میخوام نه در معماری دوستان جان ما کمک کنید .
لینکهایی ام که گذاشتید خرابه

پاسخ
#5
سلام
شما درسایت جستجو میکردید هر دو مقاله در سایت موجود است انجمن مقالات شهرسازی

موفق باشید

پاسخ
#6
salam azizam in ketabo ke too sitam zadam boro bebom khrili mitoone komakrt kone

کتابی مرجع برای معماران و دانشجویان معماری

الگوههای استاندارد در معماری
(( موضوع کتاب:جمع آوری تمام راه حلهایی که طراحان سراسر دنیا در پاسخگویی به
مشکلات طراحی شهرها/ ساختمانها /ویا سازه ها(ساختارها)ابداع کرده بودند است))
و نیز این کتاب می تواند مرجعی مهم برای درک مفاهیم معماری(و نیز شروع کار در معماری و طراحی باشد)
نویسنده:کریسوفر الکساندر
مترجم:فرشید حسینی
نشر مهررازان
bebin shayad esmesh kami baraye mozooe to gool zanande bashe vali khode ketabo bebini kheili komaket mikone daghighan tooye shahrsazi dide in ketab hamoon tanasobato dide mardom be sharh kle bayad chejoori bashe ke dar tarahi moheme hast
movafagh bashi

آخرین ارسال های من :
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  در خواست فوری مدل های کمی hadishahrsaz 0 636 ۱۳۹۵-۳-۱۵، ۰۴:۲۳ عصر
آخرین ارسال: hadishahrsaz
  کمک کنید؟؟مطالبی در مورد شهر خلاق eli 60 3 3,314 ۱۳۹۳-۳-۱۵، ۰۵:۵۳ عصر
آخرین ارسال: sasan_arzani
  درخواست پروژه تاسیسات شهری (فوری) Elmira-frb 3 1,645 ۱۳۹۲-۹-۲۳، ۱۲:۵۳ عصر
آخرین ارسال: godonly.
  درخواست فوری پروژه شناخت فضای شهری mahdisi60 3 2,444 ۱۳۹۲-۹-۲۰، ۰۱:۴۰ عصر
آخرین ارسال: میریاما
  کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی afi 7 3,763 ۱۳۹۱-۱۱-۳، ۰۶:۱۳ عصر
آخرین ارسال: URBAN 98
  کمک در مورد تحلیل جداره pariaaa 0 1,680 ۱۳۹۱-۳-۲۱، ۱۱:۰۸ عصر
آخرین ارسال: pariaaa
  کمک کنید ( دفترچه ضوابط) پریسیما 2 2,707 ۱۳۹۰-۹-۱۱، ۱۱:۵۴ عصر
آخرین ارسال: ایلیا
  کمک فوری برای مقطع عرضی خیابان پریسیما 3 8,969 ۱۳۹۰-۷-۲۷، ۱۲:۵۸ عصر
آخرین ارسال: پریسیما
  کمک کمک!!! درخواست بررسی مبلمان شهری سپیده 2 2,702 ۱۳۹۰-۳-۹، ۰۸:۴۵ عصر
آخرین ارسال: lofra
  کمک کمک فوری فوری خانم مهندس 0 1,539 ۱۳۹۰-۳-۸، ۰۲:۱۰ عصر
آخرین ارسال: خانم مهندس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان