ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
توسعه‌ی پایدار شهری و دوچرخه‌سواری در اصفهان
نام مقاله : ارائه‌ی مدل برنامه‌ریزیِ میان‌مدتِ دوچرخه‌سواری در راستای توسعه‌ی پایدار (موردپژوهی: محدوده‌ی مرکزی شهر اصفهان)

پدیدآورندگان : محسن سقایی ، زهره صادقی
انتشاریافته در : مجله‌ی «پژوهش و برنامه‌ریزی شهری» (شماره‌ی 12، بهار 1392)
شمار صفحه‌ها : 22
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : 468 کیلوبایت

چکیده :

روند رشد شتابان کلان‌شهرها در جهان، همراه با افزایش جمعیت در این شهرها، گرفتاری‌های پرشماری همچون معضل ترافیک و اختلال در سامانه‌ی حمل‌ونقل درون‌شهری پدید آورده است. ازاین رو، معضل یادشده از چالش‌های بنیادینِ فراروی برنامه‌ریزی شهری در اواخر قرن بیستم بوده است و بر دست‌یابی به اهداف توسعه‌ی پایدار شهری تأثیری ژرف نهاده است. افزایش شتابنده‌ی شمار وسایل حمل‌ونقل موتوری، به‌ویژه خودرو و به‌کارگیریِ گسترده از آن در شهرهای کشور و به‌طور مشخص در کلان‌شهر اصفهان، همراه با رشد جمعیت و گسترش بی‌رویه‌ی آن و نبود برنامه‌ریزیِ علمی و جامع و کاستی‌های عدیده‌ی سامانه‌‌ی حمل‌ونقل همگانی باعث بروز گرفتاری‌هایی همچون آلودگی‌های شدید زیست‌محیطی، تراکم ترافیک، اتلاف وقت، مصرف بی‌رویه‌ی انرژی و تصادف‌ها و آسیب‌ها شده است. در این راستا، ضمن بررسی سهم دوچرخه در سفرهای درون‌شهریِ اصفهان از دهه‌ی 60 تا کنون، برای رسیدن به هدف، از یک مدل منطقی ابتکاری متشکل از سه گام بنیادین بررسی سفرها، تعیین راهبرد درخور و رتبه‌بندی نواحی در محدوده‌ی مطالعاتی تعیین‌شده، بهره گرفته شده است. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق به‌صورت اسنادی ـ کتابخانه‌ای، گفت‌وشنود و بررسی میدانی بوده، که با بهره‌گیری از مدل SWOT و نرم‌افزارهای GAUSS و ARCGIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.
دستاوردهای بررسی نشان می‌دهند که چون شمار بسیاری از سفرهای محدوده‌ی مرکزی شهر کوتاه‌برد هستند، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از معضلات حمل‌ونقل و ترافیک باید برای سوق دادنِ این سفرها به سوی دوچرخه از راه توسعه‌ی فراگیر و گسترده‌ی زیرساخت‌ها و ارائه‌ی تسهیلات دوچرخه‌سواری بر پایه‌ی رتبه‌بندی نواحی واقع در محدوده بر اساس خصوصیات کالبدی، تعداد سفر دوچرخه و تعداد و نوع کاربری‌ها اقدام نمود. در پایان، رعایت مراحل یادشده به‌عنوان یک مدل مناسب برای توسعه‌ی موفق طرح دوچرخه‌سواری در اصفهان پیشنهاد می‌گردد.


کلیدواژه‌ها :
برنامه‌ریزی، دوچرخه، توسعه‌ی پایدار، شهر اصفهان

منبع



.pdf   وسعه‌ی پایدار شهری و دوچرخه‌سواری در اصفهان.pdf (اندازه: 464.82 KB / تعداد دفعات دریافت: 421)

آخرین ارسال های من :

راه در جهان یکیست و آن راه ، راستی ست.
 سپاس شده توسط: Brightness ، farzaan
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  ارزیابی معیارهای کالبدی پایداری در محلات شهری (با تکیه بر اقلیم گرم و خشک ایران) hamed_moztarzadeh 878 1395-1-22، 06:36 عصر
آخرین ارسال: hamed_moztarzadeh
  ارزیابی ساختار کالبدی – فضایی شهر زنجان با رویکرد توسعه پایدار شهری movasati 3,046 1394-9-2، 11:40 عصر
آخرین ارسال: AliReza
  تاثیر فضای سبز شهری بر توسعه پایدار khansa 1,601 1394-5-6، 03:03 عصر
آخرین ارسال: roghaye.hedayati @Gmail.com
  تدوین معیارهای ساختار محلات شهری پایدار hamed_moztarzadeh 1,802 1394-5-6، 01:15 صبح
آخرین ارسال: didarmusic
  انگاره طراحی شهری پایدار hamed_moztarzadeh 936 1394-1-20، 09:57 صبح
آخرین ارسال: hamed_moztarzadeh
  ■ بررسی شاخص های توسعه پایدار در شهر هوشمند نویسند‌گان: سیدعلیرضا نوفل، آنیتا پریش.. khansa 1,697 1393-12-3، 08:36 عصر
آخرین ارسال: wimifire
  تحلیلی بر روند شکل گیری پارادایم توسعه شهری پایدار با تاکید بر جریانهای زیست محیطی hamed_moztarzadeh 1,170 1393-11-13، 06:17 عصر
آخرین ارسال: Brightness
  توسعه سامانه بام سبز بر اساس معیارهای توسعه پایدار در ایران khansa 2,529 1393-7-24، 07:03 صبح
آخرین ارسال: khansa
  توسعه پایدار و مفاهیم آن در معماری مسکونی سنتی مناطق معتدل و مرطوب ایران khansa 1,088 1393-7-12، 07:18 صبح
آخرین ارسال: khansa
  بسط مفهوم توسعه پایدار raoof 1,224 1393-7-6، 01:00 عصر
آخرین ارسال: raoof
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل