بالا

مهمان گرامی ، برای استفاده از امکانات سایت اقدام به عضویت کرده و یا وارد سایت شوید.


اشتراک در خبر نامه ایران شهرساز-ایمیل خود را صحیح وارد کنید-نمونه iranshahrsaz@yahoo.com سپس به روی لینک فعال سازی که برایتان ایمیل می شود کلیک کنید


فروش ویژه پکیج مرحله اول گرایش برنامه ریزی و طراحی شهری و بانک تست(بیش از 15 هزار تست با پاسخ تشریحی) ایران شهرساز تا 7 روز به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاهها
اطلاعات بیشتر ارسال عدد 20 برای خرید بانک تست و ارسال عدد 19 برای خرید پکیج به شماره 500010001000990

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
۱۳۹۰-۲-۲۸, ۱۲:۴۶ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۰-۲-۲۸ ۱۲:۴۸ عصر، توسط AliReza.)
ارسال: #1
تئوری های مکان یابی
همزمان با توسعه صنایع و پی آمدهای اقتصادی و اجتماعی آن، نظریه های مکان یابی به منظور بهره وری بیشتر از فعالیت های صنعتی و کم کردن آثار منفی و ضررهای اقتصادی، ارائه شد.

این نظریه ها توسط اندیشمندانی همچون «آلفرد وبر»، «آگوست لوش»، «پالاندر»، «اسمیت»، «گرین هات»، «والتر ایزارد»، «مایکل راسترون»، «کریستالر» و «لانهارد» مطرح شده است.

لانهارد در سال های 1882- 1885 میلادی، تئوری مکان یابی صنایع خود را مطرح نمود؛ اما چارچوب علمی این تئوری توسط وبر آلمانی در سال 1909 میلادی پایه ریزی شد. سپس لوش و کریستالر با بسط و توسعه این تئوری، نظریه مکان مرکزی را ارائه کردند و در نهایت هوور این تئوری را به بلوغ و کمال رساند.

بر طبق تاریخچه جغرافیای اقتصادی، تا قبل از دهه 60 میلادی، اساسی ترین فرض رایج در چگونگی برپایی صنایع و کمینه کردن هزینه ها بر پایه باور انسان اقتصادگرا بود که در آن انسان دارای توانایی رقابت با رقبا، آینده نگری و برخورداری از اطلاعات و آگاهی های مورد نیاز در فرآیند تصمیم گیری تصور می شد. بدیهی است که چنین فرضی در تطابق کامل با دنیای واقع قرار نمی گرفت. بدین ترتیب اب دیگری در نظریه های مکان یابی (خصوصا مکان یابی های صنعتی)- بر اساس نگرش های رفتاری- شکل گرفت که بر مفهوم انسان بهینه جو تاکید می کنند.

از طرف دیگر مبنای نظریه های حداقل هزینه، کاهش هزینه های حمل و نقل بود که در آن ها به هیچ وجه به عامل تقاضا به عنوان یک عامل تعیین مکان و موقعیت جغرافیایی توجهی نمی شد. این امر موجب گرایش تحلیل های تئوری به سمت تجزیه و تحلیل بازارهای در دسترس و رقابت برای توسعه و گسترش بازارها شد. طبق این تئوری ، کارفرمایان اقتصادی نه تنها از طریق کاهش هزینه های تولید (از جمله هزینه های حمل و نقل)، بلکه با دسترسی به بازارهای مطمئن تر و گسترده تر سعی در حداکثر کردن درآمدها داشتند.

نظریه های مکان یابی در نهایت با اثرپذیری از رویکردهای سیستمی به مسائل در اواخر دهه 70 میلادی، سعی در تلفیق هم زمان دو نظریه سابق نمودند. در این رویکرد، فعالیت ها و صنایع باید در موقعیتی جانمایی شوند که فاصله درآمدها از هزینه ها(سود) را برای کارفرمایان اقتصادی به بیشترین مقدار ممکن سوق دهد.

بدین ترتیب هنگامی که هدف به سمت سودآوری میل کند، دو متغیر هزینه و درآمد نیز ظاهر می شوند. اگر نقطه نمایی مطلوب، سود باشد، در جواب این سئوال که «چه صنایعی در کجا؟»؛ یعنی همان بحث مکان یابی و جانمایی، درآمدها و هزینه ها نیز مورد توجه قرار می گیرند و از آنجا که هریک از این دو متغیر با موقعیت جغرافیایی استقرار وابستگی دارند، ساختار سود را نیز در اماکن مختلف دگرگون می کند.



تئوری های اقتصادی متفاوت مکان یابی در جهت اصل کمینه کردن هزینه ها

هزینه یکی از عوامل موثر بر سودآوری صنایع و بنگاه های تولیدی است؛ چرا که سود بنگاه از رابطه درآمد منهای هزینه بدست می آید. اما در صورتی که متغیرهای مذکور را تابعی از متغیر جغرافیایی و برداری X در نظر بگیریم، خواهیم داشت:

Profit (x) = Income (x) – Cost (x)

Then: d{ Profit (x)} / dx = d{ Income (x)} / dx – d{ Cost (x)}/ dx

به این دلیل زا نظر ریاضی نیز بیشینه کردن سود، همواره معادل کمینه کردن هزینه نخواهد بود این تناظر و تعادل هنگامی رخ خواهد داد که فرض استقلال درآمد از موقعیت جغرافیایی (Income (x) = cte) در مدل لحاظ شود. بنابراین کمینه کردن هزینه ها تنها یک جواب (اکسترممی) بهینه موضعی را به دست خواهد داد که فقط می توان انتظار داشت که جواب حاصله، جوابی خوب باشد نه بهینه.

اما بیشتر کسانی که از وبر آلمانی تبعیت کرده اند، تئوری حداقل کردن هزینه را در اقتصاد مکان یابی پذیرفته اند. افرادی چون پالاندر و هوور با اینکه به نظریه های بازار و بیشینه کردن سود نگاهی داشته اند، متد کمینه کردن هزینه را کماکان قبول کردند.



تئوری لانهارد

به طور خلاصه لانهارد با در نظر گرفتن دو موقعیت جغرافیایی عرضه مواد اولیه و یک موقعیت بازار فروش،مدل ساده مثلثی را برای مکان یابی بهینه صنایع، پیشنهاد می کند. مکان بهینه با در نظر گرفتن هزینه های حمل و نقل، بین رئوس مثلث و انجام محاسباتی نه چندان پیچیده حاصل می شود. در ادامه شمایی از این مدل مشاهده می شود.

تئوری وبر

تئوری مکان یابی صنعتی وبر در سال 1909 و با انتشار کتاب Veber Standortder Industrien معرفی شد. تحقیقات وبر معطوف به صنایع کارخانه ای بود و جنبه قیاسی داشت. این مطالعات در دو بخش انجام شده است؛ بخشی از مطالعات وبر در مورد قوانین عام و تئوریک مکان یابی بود که این قوانین باید در دنیای واقعی آزموده شوند و بخش دیگر ارائه نظریه واقع گرا است. او در این بخش از مطالعات خود سعی کرده است که از عنصر تجربی برای چیزی که خود او نظریه واقع گرا می نامید، استفاده نماید.

فرضیات اساسی و ساده کننده ای که وبر برای مدل خویش در نظر گرفت، چنین اند:

· محل جغرافیایی مواد خام مشخص بوده و این مواد خام فقط در برخی مکان ها قابل دسترسی هستند.

· موقعیت جغرافیایی و نیز اندازه (بزرگی بازار) مکان های مصرف، روشن است و بازار از چند نقطه مجزا و جدا از هم تشکیل شده است.

· همچنین هر تولید کننده، بازار نامحدودی در اختیار دارد. یعنی شرایط رقابت کامل برقرار است و امتیازات انحصاری از نظر انتخاب مکان وجود ندارد.

· چندین مکان عرضه ثابت برای عرضه نیروی کار وجود دارد، به طوری که این نیروی کار دارای قابلیت تحرک نبوده و عرضه آن در دستمزد جاری نامحدود است.

· فرضیات دیگر، شامل عدم توجه به عواملی مثل نرخ بهره، امنیت و سطح مالیات و نیز یکنواختی فرهنگی سیستم سیاسی و اقتصادی، می باشد.

در مدل ساده وبر، سه عامل بر مکان یابی صنعتی تاثیر گذار هستند که شامل دو عامل عمومی منطقه ای یعنی هزینه های نیروی کار و حمل و نقل و نیز عامل امتیازات تمرکز و یا عدم تمرکز می باشند. روش وبر مکان یابی بدین صورت بود که ابتدا فقط عامل هزینه حمل و نقل را در نظر گرفت و نقطه مربوط به حداقل هزینه حمل ونقل را تعیین کرد و سپس شرایطی را در نظر گرفت که عوامل نیروی کار و تمرکز نیز وارد تجزیه و تحلیل شود.

وبر حداقل هزینه حمل و نقل را مانند لانهارد به وسیله مثلث مکان یابی نشان داد. او از فضای اقتصادی ساده شده خود یک نقطه مصرف و دو منبع مواد اولیه که بیشترین اهمیت را دارند، انتخاب کرد تا بدین وسیله چگونگی استقرار کارخانه را نشان دهد. مکان مربوط به حداقل هزینه حمل و نقل، نقطه ای است که کل تن-کیلومتر (شامل رسیدن مواد اولیه به محل جدید و محصول تولید شده به بازار)، حداقل شود.
آخرین ارسال های من :


مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط محبوبه 85 ، elyastahernia
۱۳۹۰-۷-۲۰, ۰۲:۱۳ صبح
ارسال: #2
RE: تئوری های مکان یابی
سپاس فراوان مهندس بسیارخوب بود

آخرین ارسال های من :
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۱۳۹۰-۷-۲۰, ۱۰:۵۴ عصر
ارسال: #3
RE: تئوری های مکان یابی
سلام
مرسی آقای مهندس

آخرین ارسال های من :
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مقاله جدید تبیین مدل هویت مکان-حس مکان و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن* نمونه موردی: leila 0 28 ۱۳۹۳-۵-۲۹ ۰۳:۴۸ عصر
آخرین ارسال: leila
  مکان‌یابی بهینۀ پارکینگ‏های عمومی در C.B.D شهرهای ایران (نمونۀ موردی: مرکز تجاری تاری leila 0 38 ۱۳۹۳-۵-۲۹ ۱۲:۵۳ صبح
آخرین ارسال: leila
  ارتقاء تعامل کودک با مکان در فضای باز مجتمع‌های مسکونی khansa 0 47 ۱۳۹۳-۵-۲۲ ۰۷:۰۶ صبح
آخرین ارسال: khansa
  ارزيابي روشهاي بولين، تحليل سلسله مراتبي و ترکيب خطي وزني در مکان يابي محل دفن مواد msharifi 0 28 ۱۳۹۳-۴-۱۸ ۰۷:۲۰ عصر
آخرین ارسال: msharifi
  مکان‌یابی و بهینه‌سازی ایستگاه‌های باران‌سنجی (مطالعه موردی شمال شرق خوزستان) msharifi 0 34 ۱۳۹۳-۴-۱۸ ۰۷:۱۹ عصر
آخرین ارسال: msharifi
  مکان يابي اردوگاه های اسکان موقت بازماندگان زلزله با استفاده از AHP مورد پژوهشی: شهر msharifi 0 41 ۱۳۹۳-۴-۱۸ ۰۷:۱۶ عصر
آخرین ارسال: msharifi
  تحلیل رابطۀ 'شیوۀ بازنمایی' و 'مکان نمایش' در هنرهای جدید khansa 0 43 ۱۳۹۳-۴-۱۱ ۱۱:۵۲ صبح
آخرین ارسال: khansa
Photo مفهوم حس تعلق به مکان و عوامل شکل دهنده آن Elham.A 2 2,724 ۱۳۹۳-۴-۸ ۱۰:۲۵ عصر
آخرین ارسال: AliReza
  دانلود مقاله پدیدارشناسی مکان بازخوانی هویت مکانی بافت تاریخی atelieahjam 0 99 ۱۳۹۳-۲-۱۷ ۰۸:۵۶ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  دانلود مقاله ارزيابی تئوری اعيان سازی در نوسازی بافت های فرسوده atelieahjam 0 48 ۱۳۹۳-۲-۱۷ ۰۴:۱۳ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب قالب:



موضوع های مهم ایران شهرساز
پکیج ویژه مرحله دوم برنامه ریزی شهری پکیج ویژه مرحله دوم طراحی شهری از امروز تا کنکور 94 !!! معرفی منابع
کنکوری های 94 بیان اینجا!!! برنامه پیشنهادی برای کنکور 94 مشاوره مرحله اول کنکور برنامه ریزی شهری 94
برنامه 20 هفته طراحی شهری 94 سایت تخصصی جی آی اس برنامه آزمون های آنلاین رایگان ایران شهرساز
بت نام 12 مرحله آزمون های آنلاین میزگردهای شهرسازی بازنشستگی مدیران ارزشمند ایران شهرساز
پارسی ساز : مای بی بی ایران - تبدیل و طراحی قالب : ملت دیزاین