ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 29 رأی - میانگین امتیازات: 3.03
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
در جستجوي معماري روزآمد اما خودي :
دهه
هاي 30 و 40 به تصريح بسياري از صاحب نظران يكي از اعصار پربار
ادبيات
و هنر ايران به شمار مي آيد. رويكردي نو كه پايه هاي فكري و معرفتي جديدي را بنيان
گذاشته و موجبات رشد و شكوفايي بسياري شد
. در اين دو دهه داستان نويسي، شعر، نمايشنامه نويسي، نقد ادبي، تحقيقات تاريخي و اجتماعي و حتي هنرهاي تجسمي بهترين دستاوردهاي خود را عرضه كردند و تأثيرات آنها تا دهه اخير نيز قابل بررسي است.
تبادلات فكري و علمي با دنياي غرب از يك طرف و نگرش عميق و كاربردي روشنفكران آن دوره به سنت، بستري مناسب و در عين حال پويا از روند تكاملي هنر و انديشه را ارايه كردند. توجه به الگوها و ارزش هاي گذشته و تلاش در جهت بروز مفاهيم مورد نظر از شاخصه هاي نتايج اين دوران به شمار مي رود.
فعاليت هاي متنوع دانشكده هنرهاي زيبا و ارتباط تنگاتنگ آن با دانشكده ادبيات و فلسفه در كنار شرايط اجتماعي حاكم بر آن دوران، كنشي فراگير و سازنده در عرصه هنر و معماري را پايه ريزي كرد كه نتايج آن را با رشد اقتصادي دهه 50 در معماري كشور مي توان سراغ گرفت. بناهاي مهمي كه هم اكنون به عنوان نمادهايي از ايران معاصر مطرح مي شوند، همه و همه يادگاري از دوراني هستند كه اكنون بسيار دور مي نمايد. دقت و ظرافت نسل اول معماران معاصر در بهره گيري از معماري گذشته ايران و بازتابي نو و دور از هرگونه تقليد فرمال بسيار قابل تحسيني است.
بر خلاف نظر برخي متفكران، انديشه پيوسته مسير تكاملي خودش را طي مي كند و به طريق اولي، هنر نيز سير قهقرايي ندارد چه مجالي براي ظهور داشته باشد و چه نداشته باشد. با بررسي دقيق در دوره هاي مختلف معماري و صرف نظر از مشكلات اقتصادي و اجتماعي موجود، مي توان نمود بارزي از تفكر و رشد نسبي از آن را يافت. در مراحل بعدي است كه بناهاي ساخته شده و دستاوردهاي معماري را مي توان مورد نقد قرار داد.
ظهور و پيدايش يك معماري خوب و موفق به عوامل بسياري بستگي دارد كه تضعيف هر كدام از آنها مي تواند تأثيرات مهمي در عمق و شكل گيري آن داشته باشد ولي نمي توان منكر سير فكري معماري در آن دوره بود؛ چه بسا آرا و انديشه هاي متفكري به تنهايي جوابگوي نيازهاي دهه هاي بعد از خود بوده و به علت نبود بستري مناسب به منصه ظهور نرسيده است. معماري با رويكرد ميان گستره اي كه دارد از مباحث و فرايندهاي مختلف علمي و هنري بهره گرفته و در هر دوره اي توانسته است الگو ها و مفاهيم جديدي را مطرح كرده و بدين وسيله كمبودهاي موجود در ساير عرصه ها را جبران نمايد. از اواخر دهه 50 تا اواخر دهه 60 به تبع تب تند وقايع سياسي و اجتماعي و به خصوص جنگ تحميلي، روند صعودي موجود در هنر و معماري با ركود نسبي مواجه شد ولي با خاتمه جنگ در سال 1367 بازسازي كشور و مناطق جنگ زده شروع شده و ساخت و ساز در كشور رونق بسياري يافت. بسياري از مصالحي كه در دوران جنگ به خاطر شرايط اقتصادي و مشكلات موجود در كشور وارد نمي شد، وارد شد؛ همين امر نقش بسزايي در تنوع و تجسم ايده هاي خاص معماران داشت و فضاي راكد معماري را تا حدي به تحرك واداشت. اما هنوز زمان بيشتري لازم بود تا معماران نسل دوم، كه متولدين دهه هاي 30 و 40 بودند تجارب و آموخته هاي خود را ارايه دهند. نسلي كه از آموزه هاي اساتيد بزرگي بهره گرفته و با شناختي كه از معماري مدرن و پست مدرن دارند، در بستري نو و تكنولوژيك شروع به فعاليت كردند. رويكرد فلسفي به معماري در غرب و پديد آمدن ايده هاي نو در آفرينش و فضا مشغله هاي ديگري را بر سازماندهي فكري معماري دهه 70 ايجاد كرد كه جاي بسي تامل است و نمي توان چنين مرحله مهمي را در عرصه ساخت و ساز و تبعات ناشي از آن را ناديده گرفت.
از اواخر دهه گذشته با ايجاد فضايي مناسب و كارآمد در زمينه هاي پژوهشي و هنري تا زمان حال شاهد دستاوردهاي بسياري در زمينه سينما، تئاتر، هنرهاي تجسمي هستيم كه بازتاب فرهنگي-اجتماعي قوي داشته اند و حتي در عرصه هاي جهاني نيز موفقيت هاي بسياري را به دست آورده اند. همين موضوع گواهي است بر روند تكاملي انديشه و جدايي آن از هر گونه چرك و زنگار دوره هاي زماني. فضايي مناسب و بستري آماده توانايي بيان بسياري از ناگفته ها و نانوشته هاي گذشته را مهيا مي سازد و امكان پرورش استعدادهاي جديد را فراهم مي آورد. اما معماري گستره وسيع تري را بر مي تابد و مدت زمان لازم براي اجرا شاخصه مهمي در اين سير تكاملي به شمار مي رود و ثمره فكري آن ديرتر به منصه ظهور مي رسد. البته نبايد فراموش كرد كه واسطه تفكر معماري خوب و بستري مناسب، معماراني هستند كه ايده هاي موجود را به عمل تبديل مي كنند و اين وظيفه دشوار تا حد زيادي بر عهده نسل مياني دهه اخير معماري است؛ نسلي كه شايد در ده 30 عمر خويش با مسائل و مشكلات بسياري مواجه شده و در شكل گيري شخصيت معماري خويش تا حدودي موفق نبوده است.
شايد بتوان دهه گذشته را به بهانه تجربه هاي جديد و نوپا و شرايط اقتصادي جامعه توجيه كرد ولي نمي توان نبود روند فكري مشخصي را در فرايند ساخت و ساز در كشور را انكار كرد. تفكري كه نسل مياني در فضاي آكادميك و اجتماعي با آن درگير بوده و انتظاري بر انتقال مفاهيم و انديشه هاي صاحب نظران دهه هاي قبلي است. مفاهيمي كه نسل بعدي معماري كه هم اكنون مباني فكري و عملي ايشان در حال پي ريزي است ، بسيار نيازمند آن است. حلقه متصل كننده اي كه نسل اول و سوم معماري ايران را به هم دوخته و ما را از سردرگمي و بيراهه هاي اخير مي رهاند.
آخرین ارسال های من :

 سپاس شده توسط: mah.architect
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  نكات كنكوري در معماري MHAKBARI 3,462 1391-10-24، 08:15 عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  طرح جامع تحقيقات شهرسازي و معماري ماراویا 813 1391-10-23، 02:08 عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  فاصله‌ از معماري ايراني و اسلامي ريشه مشكلات ساخت و ساز است ماراویا 938 1391-9-26، 03:02 عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  بزرگ ترين طنز معماري قرن در تهران پریسیما 1,790 1391-8-3، 09:27 صبح
آخرین ارسال: srohani65
  نمايشگاه فروش مبلمان Decameron ؛ برنده جشنواره جهاني معماري ؛ به عنوان بهترين طراحي ف MHAKBARI 1,299 1391-7-23، 05:42 عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  فرودگاه بين المللي Hanimaadhoo ؛برنده جايزه جشنواره جهاني معماري 2011 ؛به عنوان پروژه MHAKBARI 923 1391-7-16، 01:55 عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  تعريف معماري AliReza 1,894 1390-9-21، 07:01 عصر
آخرین ارسال: aramo
  رنگ در معماري داخلي peyman 1,625 1390-7-20، 04:40 صبح
آخرین ارسال: aramo
  معماري گوتيك reza1366 993 1390-3-15، 11:17 صبح
آخرین ارسال: reza1366
  معماري مدرن reza1366 1,157 1390-3-15، 10:07 صبح
آخرین ارسال: reza1366
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل