ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 40 رأی - میانگین امتیازات: 2.98
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
توقف سنج
یكی از رایجترین راههای اخذ وجه از پاركهای خیابانی ومحدود كردن مدت توقف ، استفاده از توقف سنج است . از توقف سنج كه كارل مگی آن را ختراع كرده است برای اولین بار در سال 1935 استفاده شد . به مرور استفاده از توقف سنج گسترش یافت و امروزه در بیشتر شهرهای بزرگ دنیا از آن استفاده می شود .

مهمترین نكاتی كه در انتخاب محلهای مناسب برای نصب توقف سنج باید در نظر گرفت ،عبارت انداز : لزوم عبور آزاد ترافیك ،لزوم دسترسی به محلهای مجاور ،و در نظر گرفتن ظرفیت و فاصله پاركینگهای عمومی از محل مورد نظر . نصب توقف سنج در محل بدون در نظر گرفتن وضعیت مناطق مجاور ، ممكن است باعث ایجاد تراكم در خیابانهای مجاور شود ، زیرا رانندگان برای فرار از پرداخت وجه ممكن است به خیابانهای اطراف رو آورند . به همین دلیل ، برای نصب و استفاده از توقف سنجها باید منطقه ای وسیعتر از منطقه مورد نظر برای نصب توقف سنج را بررسی و مطالعه كرد .

مزایا و معایب استفاده از توقف سنجها . مزیت مهم استفاده از توقف سنجها آن است كه چون علاوه بر محدود بودن زمان توقف باید وجه نسبتاً زیادی هم برای پارك كردن پرداخت ، صاحبان وسایل نقلیه معمولاً از توقفهای طولانی و بیجا اجتناب می كنند و در نتیجه از هر محل پارك چند دفعه در روز استفاده می شود . به علاوه چون محل توقف وسایل نقلیه با خط كشی مشخص شده است ، رانندگان برای پارك كردن دردسر چندانی نخواهند داشت (بر خلاف پاركینگهای خیابانی بدون توقف سنج ) . از مزایای دیگر استفاده از توقف سنج در در آمد قابل توجهی است كه بابت حق توقف عاید می شود و می توان از آن برای بهبود وضع ترافیك استفاده كرد . استفاده از توقف سنج معایبی نیز دارند كه مهمترین آنها از این قرارند :استفاده از توقف سنج اصولاً راه حل كلی و جامعی برای مسئله پاركینگ به شمار نمی رود ؛ چون هر محل پارك باید برای بزرگترین اتومبیلها(یا حداقل قدری بزرگتر از اندازه متوسط اتومبیلها) در نظر گرفته شود قاعدتاً از تعداد محلهای پارك در مقایسه با حالتی كه توقف سنج وجود ندارد كاسته می شود ؛ به ساكنان مناطق مسكونی كه توقف سنج در مجاورت منزل آنها نصب می شود ،از نظر پرداخت حق توقف مخارجی تحمیل می شود ؛به طور كلی ،نصب توقف سنج به زیبایی شهر لطمه می زند كنترل توقفهای خیابانی با توقف سنج وقتی قابل توجیه است كه نتوان با علائمی نظیر ممنوع ،محدودیت زمان توقف و نظایر آنها از توقف وسایل نقلیه در كنار خیابانها جلوگیری كرد . لزوم استفاده از این وسیله غالباً به علت احتیاج مبرم به محل توقف برای بارگیری و تخلیه ،مراجعه به سازمانها و موسسات و عدم وجود پاركینگهای عمومی كافی پیش می آید . در این مواقع ،رانندگان به اجبار علائم مذكور را نادیده می گیرند و حتی گاهی به صورت پهلو به پهلو توقف می كنند .

نصب توقف سنج برای تعیین محل نصب توقف سنجها به اطلاعاتی نیاز است از جمله محل مكانهایی كه برای بارگیری و تخلیه لازم اند و فاصله بین آنها نوع اجناسی كه باید بارگیری یا تخلیه شوند محل ورودی ساختمانها محل لوله های سوخت منازل و ساختمانها ، محل شیر های آتش نشانی ،فاصله تا تقاطعها كه باید توقف ممنوع باشد ،ایستگاههای اتوبوس و محل عبور عابران پیاده . همچنین باید نوع وسایل نقلیه ای كه مجاز به استفاده از توقف سنجها هستند مشخص شود تا اندازه و محل پارك متناسب با آنها در نظر گرفته شود . وسایل نقلیه دیگری نیز نظیر اتومبیلهای آتش نشانی ،آمبولانسها ، وسایل حمل ونقل ادارات و سازمانها كه ناچارند در مكانهای بخصوصی توقف كنند باید مورد نظر قرار گیرد . شاید لازم نباشد كه در تمام مناطق همه توقف سنجها را به توقفهای كوتاه مدت اختصاص داد. شاید بتوان بعضی از محلها را برای توقفهای كوتاه مدت و بعضی دیگر را برای توقف های طولانیتر در نظر گرفت . در این صورت لازم است شكل ظاهری توقف سنجهایی كه برای دو حالت فوق در نظر گرفته می شوند با هم تفاوت داشته باشند تا رانندگان در استفاده از آنها دچار اشتباه نشوند .

به طور كلی طول و عرض مناسب برای هر محل پارك را به ترتیب 6 و 5ر2 متر در نظر می گیرند اما در مواقع اظطراری می توان طول هر محل پارك را به 8 ر5 متر كاهش داد . همیشه باید بین هر چند محل پارك فاصله ای قائل شد تا امكان پیاده و سوار شدن مسافران از وسایل نقلیه دیگر وجود داشته باشد .

آخرین ارسال های من :
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  سومین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی سالانه عمران، معماری و طراحی... 04-12 Sahab Sahab اخبار همایش ها
  نكات تخصصی ارشد برنامه ریزی شهری ویرایش اول 1397 شامل 999 نکته 04-05 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  درخواست کتاب حقوق و قوانین شهری دکتر کامیار 04-02 gasemij آرزوعطاری پرسش و پاسخ
  دانلود پاورپوینت و جزوه آشنایی با معماری اسلامی2 (PDF DOC PPT) 03-25 atelieahjam hamidfa فروشگاه فایل اربان شاپ
  درخواست غیر رایگان  جزوه کلاسی و پر شده کامل ایستایی استاد طباطبایی از آکادم... 03-11 ehsan12 alireza جزوه های معماری
  بیکاری بعد از اتمام تحصیل در رشته طراحی شهری 03-07 nazgol22 nazgol22 تالار گفتمان طراحی شهری
  دانلود دفترچه سوالات دکتری سراسری و آزاد شهرسازی 1397 02-25 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  طراحی شهری و روانشناسی محیط 02-20 shahryar mamamama سایر مقالات
  دانلود ارزشمند خلاصه فصل به فصل مباحث عمومی طراحی شهری 02-16 ریحانه dariushbabri مشاوره کنکور
  چگونه هوای پاکیزه داشته باشیم؟ 02-06 kazem kazem مدیریت شهری
  شهر شناور روی آب به نام لی لی پد 01-27 somita asmasaleh اخبار طراحی شهری
  طرح جامع اهواز 01-21 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه
  نظرخواهی بچه ها طراحی شهری بهتره یا برنامه ریزی خواهشا شرکت کنید 01-21 s1s2s3 fantomn تالار گفتمان طراحی شهری
  مصاحبه اختصاصی سایت ایران شهرساز با رتبه 10 کشور در گرایش طراحی شهری 96 01-21 alireza fantomn تالار گفتمان طراحی شهری
  [خبر شهرسازی]  طرح های آمایش 01-20 حدیث گلی حدیث گلی تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
با ارسال فایل و شرکت در موضوعات ایجاد شده و پاسخ به آنها ما را همراهی کنید.

[-]
جستجو
جستجوی گوگل