ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 50 رأی - میانگین امتیازات: 2.92
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
دانلود مقاله:تبيين مفهوم توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي و معيارهاي تعيين...pdf26
تبيين مفهوم توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي و معيارهاي تعيين مراكز آن مطالعه موردي خط 1 مترو شيراز
عنوان (انگلیسی): On transit-oriented development (TOD) and the criteria for determining TOD centers: The Case of Shiraz metro line I
نشریه: نشريه هنرهاي زيبا- معماري و شهرسازي
شماره: نشريه هنرهاي زيبا- معماري و شهرسازي (دوره: ۲، شماره: ۴۱)
نویسنده: مهران علي الحسابي ، سلمان مرادي

چکیده:

در دو دهه اخير، توسعه مبتني بر حمل و نقل‌عمومي(TOD) به عنوان راهبردي براي تسكين پراكنده‌رويي موجود، توجه بسياري را به خود جلب كرده است. در مقاله حاضر، پس از بررسي نوشتگان موجود، مفهوم شهرِ منطقه‌اي و الگوهاي رابطه حمل و نقل عمومي و فرم شهري، توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي به عنوان “راهبردي در چارچوب الگوي شهر انطباقي كه با ايجاد تغييراتي در فرم و ساختار عملكردي شهر و منطقه از طريق ايجاد مراكز TOD، به افزايش كارايي شهر، حفظ منابع طبيعي و ايجاد كنترل در رشد شهري و منطقه‌اي كمك مي‌كند”، تعريف شده است. پس از تبيين و بررسي اين تعريف، براي تعيين نقاط مناسب جهت تبديل به مراكز TOD، دو شرط از تعريف ارائه شده استخراج شد: 1) قابليت بكارگيري در الگوي شهر انطباقي 2) پتانسيل لازم براي ايفاي نقش در تغيير يا تعديل هدفمند ساختار عملكردي شهر و منطقه. بر مبناي اين دو شرط و با توجه به ويژگي شهرهاي ايران، دو معيار: 1) سطح توسعه يافتگي و 2) موقعيت شهري، به عنوان معيارهاي تشخيص ايستگاه‌هاي قابل تبديل به مراكز TOD معرفي گشته و در همين چارچوب، ايستگاه‌هاي خط 1 مترو شيراز در ارتباط با فرم شهر مورد تحليل قرار گرفتند.
چکیده (انگلیسی):

The current status and quality of urban and regional development has been criticized by many academics and professionals in different fields. At city centers in addition to traffic congestion, population growth, urban and regional sprawl and suburbanization have resulted in unsustainable conditions in many cities all around the world. In this regard, different aspects of urban form, especially the transportation and its mutual interaction with the urban and regional form, have been paid more attention. Therefore, too much emphasis is currently placed on land-use planning as a means toward transportation policies and vice versa. Also, the new generation of transit systems has revealed the powerful role of transit investments in changing the urban and regional forms. Transit-oriented development (T.O.D) is claimed to be one of the most popular concepts that can fulfill this relationship. When the idea of transit-oriented development entered the lexicon of urban planning and design in the late 1980s, it was enthusiastically endorsed by some planners, designers and academics who viewed TOD as a means of redressing a number of problems, including traffic congestion, air pollution, and incessant regional and urban sprawl. However, although many projects have been defined under this topic and many transit systems and communities around the world have participated in TOD programs, but there is no agreement on its definition. Generally, TOD is explained as the development focusing around transit facilities and aim to improve accessibility, support community, enhance the quality of life at a regional scale, and support the financial success of transit investment. These explanations are apparently too general to represent an analytical framework of this concept. In addition to the examination of the concept of TOD through the existing literature, the present article examines other relevant concepts like regional city and the patterns of urban form-transportation relationship in order to view TOD from a different perspective. According to the regional city and TOD literatures, TOD is a strategy for creating changes in regional scales through the establishment of TOD centers for obtaining sustainability goals such as increasing transit ridership, reducing reliance on the private automobile, improving walkable spaces and preserving the natural resources. Considering the patterns of urban form-transportation relationship, four patterns have been explained, including adaptive transit, adaptive cities, hybrids and strong-core cities; it has also been emphasized that TOD acts in adaptive cities framework. In this article, therefore, TOD is defined as a strategy in adaptive cities framework that through the creation of changes in regional and urban physical forms and functional structures by establishing TOD centers along transit lines, which helps obtain the sustainability goals. This can be used as an analytical framework of TOD. Investigating for criteria to designate the TOD centers in transit lines, the degree of development and urban location are recommended and examined in Shiraz metro line ?. Also, these criteria help analyze the transit line and stations in relation to urban form.

دانلود کنید:


.pdf   iranshahrsaz.com-n26.pdf (اندازه: 802.89 KB / تعداد دفعات دریافت: 275)
آخرین ارسال های من :

موفقیت در گرو تلاش است




 همکاری در فروش فایل و پروژه های شما:
 سپاس شده توسط: m.mohammadzadeh ، niloufary ، atelieahjam
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  مقاله دانلود مقاله تعیین و تحلیل میزان استاندارد شاخص های کلیدی استفاده از پارک های شهری atelieahjam 1,270 2014-10-17، 07:21 PM
آخرین ارسال: atelieahjam
  دانلود مقاله آسیب شناسی لرزه‌ ای معابر شهری (مطالعه موردی: محله کارمندان،کرج) atelieahjam 1,626 2014-05-07، 12:39 AM
آخرین ارسال: atelieahjam
  دانلود مقاله:بررسي كاربري اراضي در بخش مركزي شهر آملpdf-53 alireza 4,476 2014-01-31، 03:27 PM
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله:محله مسكوني پايدار: مطالعه موردي نارمكpdf-20 alireza 5,769 2014-01-05، 01:05 PM
آخرین ارسال: arcsom
  دانلود مقاله بازشناسی نقش و تأثیر جریا نهای فکری عصر صفوی در شک لگیری ورودی مساجد alireza 1,368 2013-11-29، 07:31 PM
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر *» alireza 1,321 2013-11-29، 07:28 PM
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله معماری امروز و ابهامی در باب ثابت و متغیر* عاطفه کرباسی** alireza 1,962 2013-11-29، 07:26 PM
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله تحلیل عوامل موثر بر الگوی رشد کالبدی شهرهای بزرگ ایران* نمونه مطالعه: alireza 1,923 2013-11-29، 07:24 PM
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله ادراک در معماری* مطالعه موردی سنجش ادراک گردشگران اروپایی از معماری ایرا alireza 1,655 2013-11-29، 07:21 PM
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله ارزیابی جایگاه مشارکت در طرح های منظر شهری به منظور ارائه فرایند مناسب alireza 1,744 2013-11-29، 07:18 PM
آخرین ارسال: alireza
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  طراحی شهری و روانشناسی محیط 02-20 shahryar mamamama سایر مقالات
  درخواست کتاب حقوق و قوانین شهری دکتر کامیار 02-16 gasemij dariushbabri پرسش و پاسخ
  دانلود ارزشمند خلاصه فصل به فصل مباحث عمومی طراحی شهری 02-16 ریحانه dariushbabri مشاوره کنکور
  چگونه هوای پاکیزه داشته باشیم؟ 02-06 kazem kazem مدیریت شهری
  شهر شناور روی آب به نام لی لی پد 01-27 somita asmasaleh اخبار طراحی شهری
  طرح جامع اهواز 01-21 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه
  نظرخواهی بچه ها طراحی شهری بهتره یا برنامه ریزی خواهشا شرکت کنید 01-21 s1s2s3 fantomn تالار گفتمان طراحی شهری
  مصاحبه اختصاصی سایت ایران شهرساز با رتبه 10 کشور در گرایش طراحی شهری 96 01-21 alireza fantomn تالار گفتمان طراحی شهری
  [خبر شهرسازی]  طرح های آمایش 01-20 حدیث گلی حدیث گلی تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  شهر سازی 01-20 mahroo456 mahroo456 میز گرد
  آموزش و مشاوره تخصصی با نرم افزار PLS 01-19 amindatcom alireza سایر نرم افزارها
  مشاوره برنامه ریزی  مشاوره مباحث عمومی شهرسازی -مهشید جمشیدی -رتبه 13 کنکور ... 01-16 mahshid -jm tornado26 مشاوره کنکور
  کتاب های آمادگی کارشناسی ارشد خانه شهرسازان 01-16 davd alireza کتابخانه شهرسازی(2)
  4 آزمون آنلاین رایگان گرایش برنامه ریزی شهری و طراحی شهری 01-14 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  خبر ویژه  لغو مصوبه کمسیون هم ارزی توسط هییت عمومی دیوان عدالت 01-12 maravia1979 omid623 سوالات
با ارسال فایل و شرکت در موضوعات ایجاد شده و پاسخ به آنها ما را همراهی کنید.

[-]
جستجو
جستجوی گوگل