ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 49 رأی - میانگین امتیازات: 2.92
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
دانلود مقاله:تبيين مفهوم توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي و معيارهاي تعيين...pdf26
تبيين مفهوم توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي و معيارهاي تعيين مراكز آن مطالعه موردي خط 1 مترو شيراز
عنوان (انگلیسی): On transit-oriented development (TOD) and the criteria for determining TOD centers: The Case of Shiraz metro line I
نشریه: نشريه هنرهاي زيبا- معماري و شهرسازي
شماره: نشريه هنرهاي زيبا- معماري و شهرسازي (دوره: ۲، شماره: ۴۱)
نویسنده: مهران علي الحسابي ، سلمان مرادي

چکیده:

در دو دهه اخير، توسعه مبتني بر حمل و نقل‌عمومي(TOD) به عنوان راهبردي براي تسكين پراكنده‌رويي موجود، توجه بسياري را به خود جلب كرده است. در مقاله حاضر، پس از بررسي نوشتگان موجود، مفهوم شهرِ منطقه‌اي و الگوهاي رابطه حمل و نقل عمومي و فرم شهري، توسعه مبتني بر حمل و نقل عمومي به عنوان “راهبردي در چارچوب الگوي شهر انطباقي كه با ايجاد تغييراتي در فرم و ساختار عملكردي شهر و منطقه از طريق ايجاد مراكز TOD، به افزايش كارايي شهر، حفظ منابع طبيعي و ايجاد كنترل در رشد شهري و منطقه‌اي كمك مي‌كند”، تعريف شده است. پس از تبيين و بررسي اين تعريف، براي تعيين نقاط مناسب جهت تبديل به مراكز TOD، دو شرط از تعريف ارائه شده استخراج شد: 1) قابليت بكارگيري در الگوي شهر انطباقي 2) پتانسيل لازم براي ايفاي نقش در تغيير يا تعديل هدفمند ساختار عملكردي شهر و منطقه. بر مبناي اين دو شرط و با توجه به ويژگي شهرهاي ايران، دو معيار: 1) سطح توسعه يافتگي و 2) موقعيت شهري، به عنوان معيارهاي تشخيص ايستگاه‌هاي قابل تبديل به مراكز TOD معرفي گشته و در همين چارچوب، ايستگاه‌هاي خط 1 مترو شيراز در ارتباط با فرم شهر مورد تحليل قرار گرفتند.
چکیده (انگلیسی):

The current status and quality of urban and regional development has been criticized by many academics and professionals in different fields. At city centers in addition to traffic congestion, population growth, urban and regional sprawl and suburbanization have resulted in unsustainable conditions in many cities all around the world. In this regard, different aspects of urban form, especially the transportation and its mutual interaction with the urban and regional form, have been paid more attention. Therefore, too much emphasis is currently placed on land-use planning as a means toward transportation policies and vice versa. Also, the new generation of transit systems has revealed the powerful role of transit investments in changing the urban and regional forms. Transit-oriented development (T.O.D) is claimed to be one of the most popular concepts that can fulfill this relationship. When the idea of transit-oriented development entered the lexicon of urban planning and design in the late 1980s, it was enthusiastically endorsed by some planners, designers and academics who viewed TOD as a means of redressing a number of problems, including traffic congestion, air pollution, and incessant regional and urban sprawl. However, although many projects have been defined under this topic and many transit systems and communities around the world have participated in TOD programs, but there is no agreement on its definition. Generally, TOD is explained as the development focusing around transit facilities and aim to improve accessibility, support community, enhance the quality of life at a regional scale, and support the financial success of transit investment. These explanations are apparently too general to represent an analytical framework of this concept. In addition to the examination of the concept of TOD through the existing literature, the present article examines other relevant concepts like regional city and the patterns of urban form-transportation relationship in order to view TOD from a different perspective. According to the regional city and TOD literatures, TOD is a strategy for creating changes in regional scales through the establishment of TOD centers for obtaining sustainability goals such as increasing transit ridership, reducing reliance on the private automobile, improving walkable spaces and preserving the natural resources. Considering the patterns of urban form-transportation relationship, four patterns have been explained, including adaptive transit, adaptive cities, hybrids and strong-core cities; it has also been emphasized that TOD acts in adaptive cities framework. In this article, therefore, TOD is defined as a strategy in adaptive cities framework that through the creation of changes in regional and urban physical forms and functional structures by establishing TOD centers along transit lines, which helps obtain the sustainability goals. This can be used as an analytical framework of TOD. Investigating for criteria to designate the TOD centers in transit lines, the degree of development and urban location are recommended and examined in Shiraz metro line ?. Also, these criteria help analyze the transit line and stations in relation to urban form.

دانلود کنید:


.pdf   iranshahrsaz.com-n26.pdf (اندازه: 802.89 KB / تعداد دفعات دریافت: 274)
آخرین ارسال های من :

 سپاس شده توسط: m.mohammadzadeh ، niloufary ، atelieahjam
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  مقاله دانلود مقاله تعیین و تحلیل میزان استاندارد شاخص های کلیدی استفاده از پارک های شهری atelieahjam 1,230 1393-7-25، 07:21 عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  دانلود مقاله آسیب شناسی لرزه‌ ای معابر شهری (مطالعه موردی: محله کارمندان،کرج) atelieahjam 1,553 1393-2-17، 12:39 صبح
آخرین ارسال: atelieahjam
  دانلود مقاله:بررسي كاربري اراضي در بخش مركزي شهر آملpdf-53 alireza 4,353 1392-11-11، 03:27 عصر
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله:محله مسكوني پايدار: مطالعه موردي نارمكpdf-20 alireza 5,684 1392-10-15، 01:05 عصر
آخرین ارسال: arcsom
  دانلود مقاله بازشناسی نقش و تأثیر جریا نهای فکری عصر صفوی در شک لگیری ورودی مساجد alireza 1,290 1392-9-8، 07:31 عصر
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر *» alireza 1,268 1392-9-8، 07:28 عصر
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله معماری امروز و ابهامی در باب ثابت و متغیر* عاطفه کرباسی** alireza 1,895 1392-9-8، 07:26 عصر
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله تحلیل عوامل موثر بر الگوی رشد کالبدی شهرهای بزرگ ایران* نمونه مطالعه: alireza 1,882 1392-9-8، 07:24 عصر
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله ادراک در معماری* مطالعه موردی سنجش ادراک گردشگران اروپایی از معماری ایرا alireza 1,570 1392-9-8، 07:21 عصر
آخرین ارسال: alireza
  دانلود مقاله ارزیابی جایگاه مشارکت در طرح های منظر شهری به منظور ارائه فرایند مناسب alireza 1,687 1392-9-8، 07:18 عصر
آخرین ارسال: alireza
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد سال 1397 سازمان سنجش 9-16 Sahab Sahab مشاوره برای کنکور مرحله اول
  مشاوره برنامه ریزی  کنکور برنامه ریزی شهری ۹۷ 9-11 Sbht Sbht مشاوره برای کنکور مرحله اول
  GISاستان ایلام 9-9 ماراویا alireza طرح تفصیلی شهرهای ایران dwg و gis
  مجموعه ای از قوانین مهم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران کنکور ارشد و دکتر... 9-5 alireza milad93 تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  درخواست رایگان  نظریه های برنامه ریزی شهری 9-5 mmmmm12345 milad93 برنامه ریزی شهری
  نقشه اتوکدی استثنایی طرح هادی روستا ازناو ملایر - استان همدان 9-5 alireza milad93 طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  نقشه اتوکدی منطقه 21 تهران با فرمت dwg 9-5 alireza raha93 طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  کمک فوری 9-5 hellena raha93 gis
  معنی  settlement layout چی میشه؟ 9-5 shiva99 raha93 مقالات انگلیسی
  درخواست غیر رایگان  جزوه تنظیم شرایطی حمیدرضا ایزدی مرکز معماری ایران 9-5 ehsan12 haniiiii جزوه های معماری
  مشاوره  ثبت نام دکتری 9-3 moni_utopia alireza پرسش و پاسخ
  نقشه اتوکدی استثنایی طرح هادی روستای نامیله ملایر - همدان 19 نقشه 8-30 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  نقشه شبکه بندی و درجه بندی شهر آمل 8-27 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  غیر رایگان  دانلود طرح تفصیلی و جامع اصفهان(vip) 8-22 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه(vip-2)
  درخواست غیر رایگان  کتاب سیر اندیشه ها 8-15 moni_utopia moni_utopia پرسش و پاسخ
با ارسال فایل و شرکت در موضوعات ایجاد شده و پاسخ به آنها ما را همراهی کنید.

[-]
جستجو
جستجوی گوگل