ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 38 رأی - میانگین امتیازات: 3.16
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
مکانهای تاریخی همدان
كاخ هگمتانه
كاخ هگمتانه در شهر همدان فعلی و شهر هگمتانه قدیمی قرار دارد و بنا به روایت های تاریخی درقرن هشتم پیش از میلاد ساخته شده است. این كاخ در دوران اقتدار نظام نظام سیاسی سلسله مادها , پس از تشكیل دولت مركزی و تسخیر دولت آشور , درسال 614 پیش از میلاد توسط كیاكسار مادی و باهمدستی نابو پولاسار بابلی بنا نهاده شد. در تزیین و ساخت آن از غتایم جنگی بدست آمده از فتح نینوا استفاده شده است . مورخ یونان باستان ، هرودت كه به پدر تاریخ لقب گرفته در مورد كاخ هگمتانه می نویسد :
" دیااُكو نیز تقاضا كرد كه قصری به نام او و برازندة مقام او بسازند و گارد شخصی برای او اختصاص دهند . مادها هم قبول كردند و برای او قصری محكم و بزرگ در محلی كه خود او نشان داده بود ، ساختند ،‌همچنین به او اختیار دادند كه خود نگهبانانی از میان تمام افراد ملت انتخاب نماید ، بدین ترتیب بر تخت نشست و باز از ایشان خواست كه شهر بزرگی بسازند و از شهرهای كوچكی كه سابقا می زیستند ، صرف نظر كرده و پایتخت جدید را مورد توجه اصلی خود قرار دهند مادها باز هم اطاعت كردند و شهری را كه اكنون اكباتان نام دارد برپا ساختند كه دیوارهای آن بلند ، محكم ،‌ دایره وار و تودرتو ساخته شده است ."
تاكنون آثار متعددی در جریان كاوشهای باستان شناسی از محوطه و پیرامون این بنا كشف شده است .
كتیبه گنج نامه
كتیبه های گنجنامه كه یادگاری از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است بر دل یكی از صخره های كوه الوند در فاصله 5 كیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد حكاكی شده است . کتیبه ها هر کدام در سه ستون 20 سطری به زبانهای پارسی قدیم , بابلی و عیلامی قدیم نوشته شده اند , متن پارسی در سمت چپ هر لوح قرار گرفته است و پهنای معادل 115 سانتیمتر دارد , متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی نیز در ستون سوم قرار دارد . با توجه به سوراخهای کنار کتیبه , به نظر می رسد كه كتیبه ها روپوش داشته اند كه آنها را از گزند باد و باران حفظ می كرده است. لوح طرف چپ که کمی بالاتر از کتیبه دیگر در کوه کنده شده است مربوط به داریوش بزرگ هخامنشی است . طول آن حدود 290 سانتیمتر
و دارای متنی به این شرح می باشد :
" خدای بزرگ است , اهورا مزدا , که این زمین را آفرید , که آن آسمان را آفرید , که مردم را آفرید , که شادی را برای مردم آفرید , که داریوش را شاه کرد , شاهی , از بسیاری , فرمانروایی , از بسیاری .
منم داریوش , شاهِ بزرگ , شاهِ شاهان , شاهِ سرزمینهایی که نژادهای گوناگون دارند , شاهِ سرزمینِ دور و دراز , پسرِ ویشتاسبِ هخامنشی "
کتیبه خشایارشاه نیز در قسمت پایین همین کتیبه است به طول 270 سانتیمتر و ارتفاع 190 سانتیمتر و متن آن عبارت است از :
" خدای بزرگ است , اهورامزدا بزرگترینِ خدایان است , که این زمین را آفریده است , که آسمان را آفرید , که مردم را خلق کرد , که برای مردم شادی آفرید , که خشایارشاه را شاه کرد , یگانه از میانِ شاهانِ بسیار , یگانه فرمانروا , از میان فرمانروایان بیشمار . من خشایار شاه , شاهِ بزرگ , شاهِ شاهان , شاهِ کشورهای دارای مللِ بسیار , شاهِ سرزمینِ بزرگِ دوردستِ پهناور ایران , پسر داریوش شاه بزرگ هخامنشی "
آرامگاه اِستر و مردخای
آرامگاه اِستر و مردخای در مركز شهر همدان و در ابتدای خیابان دكتر علی شریعتی قرار گرفته است . مصالح ساختمانی بنای این مقبره از سنگ و آجر می‌باشد و به سبك بناهای اسلامی ساخته شده است . از شكل ظاهری و سبك معماری این اثر ، چنین بر می آید ، كه ساختمان فعلی آن در قرن هفتم هجری بر روی ساختمان قدیمی تری كه متعلق به قرن سوم هجری بوده است ، بنا گردیده است . قسمتهای مختلف بنا شامل : مدخل ورودی ، دهلیز ، مقبره ، ایوان و شاه نشین است . یك جلد كتاب آسمانی " تورات " كه قدمت بسیار فراوانی را دارد و با خطی زیبا بر پوست آهو نگارش شده است ، در حِفاظ استوانه‌ای شكلی ، در سازمان میراث فرهنگی استان به دقت نگهداری می شود . در وسط فضای مربع شكل مقبره‌ها ، دو صندوق منبت‌كاری شدة بسیار زیبا بر روی این قبور قرار گرفته است . در بالای قبر جنوبی ، كه آن را به بانو اِستر نسبت می دهند ، صندوق منبت كاری عتیقه و بسیار نفیسی قرار گرفته است ، كه قدیمی تر است و صندوق دوم كه بر روی قبر مردخای قرار دارد ، بسیار شبیه صندوق اولی است و حدودا در سال 1300 توسط استاد عنایت الله ابن حضرت قلیِ تویسركانی ، كه یكی از منبت كارانِ برجستة زمان خود بوده ، ساخته شده است . ترجمة خطوط عبری روی صندوقِ متعلق به بانو اِستر ، كه بانی صندوف را معرفی می كند ، چنین است: " امر كرد به ساختن این صندوق ، بانوی عفیفه صادقه ، جمال الدوله یوحرقیا و جمال الدوله یشوعا و یشعل ، كه هر سه نفر برادر خانم جمال ستام هستند . "بر بالای دیوار مقبره نیز ، كتیبه‌ای به زبان عبری و به صورت برجسته گچ بری شده است . خطوط عبری روی صندوق بانو اِستر ، و گچ بری های برجسته ، متعلق به قرون هشتم و نهم هجری می باشند . در مورد هویت مدفونین این بقعه ، تا كنون نظرات متفاوتی داده شده است ، اما روایت مشهورتر ، كه با روایت مورخین یونانی و روایت تورات در مورد سرگذشت بانو اِستر و مردخای تطبیق دارد، بدین شرح می‌باشد : اردشیر پسر خشایار شاه ، " اردوان" را به تخت سلطنت نشانید . وی چهل و یك سال سلطنت كرد و اختلاف با مصر را كه 15 سال به طول انجامید ، به نفع ایرانیان خاتمه داد . اردشیر با دختری از یهود به نام بانو اِستر ، كه خواهرزادة یكی از درباریان یعنی مردخای بود ، ازدواج نمود . به این ترتیب یهودیان در دربار اردشیر نفوذ زیادی پیدا كردند . در این بین ، شخصی به نام هامان كه او نیز از درباریان با نفوذ و پرقدرت بود ، نسبت به نفوذ روز افزون یهودیان حسادت نمود و از این رو فرمان قتل یهودیان را از اردشیر گرفت . اما مردخای به وسیله بانو اِستر همسر اردشیر ، این فرمان را از شاه پس گرفت و آنان را نجات داد . از آن پس ، یهودیان در اواخر اسفند و اوایل فروردین هر سال كه مصادف با 13 تا 15 ماه عبری آدار می باشد در سالروز نجات كلیمیان از قتل عام ، با دعا و گرفتن روزه و خواندن دعای مگیلا ، یاد آن را گرامی می دارند و به عنوان " جشن پوریم" برگزار می نمایند . این اثر تاریخی از یك طرف ، برای قوم یهود زیارتی و قابل احترام است ، و از طرف دیگر ، به عنوان یك اثر تاریخی مهم ، واجد ارزش فراوان می باشد . در خصوص نام بانو اِستر باید گفت كه نام اصلی او " هدسه" بوده ، اما چون به طرز شگفت آوری بسیار زیبا و خوش سیما بوده است ، نام اِستر یعنی ستاره را بر وی نهاده اند . وی دختر فردی به نام " ابی حایل" بوده است ، كه در حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح در سرزمین پارس به دنیا آمده و بعد از فوت پدر و مادرش ، عمویش مردخای سرپرستی او را بر عهده گرفته است . مردخای " از خانواده شاول و از رجال دربار اخشویرش یا خشایارشا و مربی هدسه ، دختر برادر خود بوده ، كه به منصب وزارت نیز رسیده است . وی پسر " پائیز" از نواده های حضرت یعقوب پیامبر بوده و همچنین نژاد او از نژاد بنیامین بوده .
گنبد علویان
گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیكی میدان امام زاده عبدا… قرار دارد.و یكی از مهم ترین بناهای تاریخی همدان است كه محل آرامگاه دو نفر از اعضای خاندان علویان است و بر اساس شناسنامه فنی بنا، این گنبد یكی از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است، كه توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده است‌و سپس در دوره های بعد با ایجاد سردابی در زیر زمین ، به مقبره آن خاندان تبدیل گردیده است. خاقانی به كنایه، از آن به عنوان " گنبد سبز" یاد نموده است و فرهنگ عامیانه مردم استان همدان نیز بر این امر دلالت دارد كه می گوید:
"دلا دوشم، دلا دوشم، دلا دوش به حق گنبد سبز سیه پوش"
اما چرا سیه پوش؟ توضیح آن این است كه: یك دسته از بازماندگان فعلی علویان در همدان، هنوز هم "سیه پوش" هستند و با شناسنامه هائی با این عنوان وجود دارند، رواندی صاحب " مجمع التواریخ و القصص" نیز گنبد علویان را به عنوان " تریه اسلاف" نموده است. علت نامگذاری این بنا به گنبد علویان این بوده است كه در گذشته های دور دارای گنبد بوده، گر چه در اثر گذشت زمان، گنبد آن فرو ریخته است. از سوی دیگر، علاقه شدید مردم به سادات و دوستداران علی (ع) و مدفون بودن دو تن از احفاد خاندان علویان در این بنا، از دلایل دیگر آن بوده است. متاسفانه از هویت دقیق مدفونین اطلاعات دقیقی در دست نیست. این بنا در زمان مغول تزیین و مرمت شده است .از نظر منظره بیرونی شباهت زیادی به گنبد سرخ مراغه دارد , ولی ابعاد آن بزرگتر است . داخل گنبد دارای گچبری های زیبا و فراوان است . قبرها زیر گنبد سردابی قرار گرفته اند که با کاشی های فیروزه ای رنگ در ابعاد خشتی پوشیده شده است . طول و عرض محوطه داخل بنا 8×8 متر است . گنبد آن طی قرون گذشته فرو ریخته است و فعلا بدون گنبد است . جبهه بیرونی دارای طاق نماهایی در طرفین است که به اشکال منظم به صورت لوزی های بزرگ و کوچک و با آجر , برجسته کاری شده اند . بقایای کتیبة آجری زیبایی به خط کوفی برجسته , مشتمل بر چند آیه از قرآن کریم بر بالای دیوارهای خارجی و ستون های جانبی جلوخان , به چشم می خورد .این اثر كه یكی از شاهكارهای معماری و گچ بری بعد از اسلام در همدان است، طی شماره 94 در مورخه 15/10/1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
قبر اسكندر
این مقبره در شهر همدان و در خیابان نظر بیك نزدیك تپه هگممتانه واقع شده است . در مورد صاحب قبر نظراتی ابراز شده است . گروهی او را پیر و مرشد و گروهی دیگر اسكندر مقدونی می دانند . برخی نیز قبر را متعلق به سردار اسكندر مقدونی (هفایستون ) میدانند كه در همدان كشته شد. طبق گفته اهالی محل در این مکان سنگ قبری نیز وجود داشته ولی متاسفانه توسط افراد سودجو به سرقت رفته است .
برج قربان
این بنای تاریخی در شهر همدان و در محله زندی ها نزدیک دبیرستان ابن سینا قرار گرفته است . از قرار معلوم مدفن شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء و جمعی از امرای سلجوقی است که در قرن هفتم و هشتم هجری به طرز ساده و بی پیرایه ساخته شده است . بنا از یک برج دوازده ضلعی آجری با گنبد هرمی شکل دوازده ترک آجری، تشکیل شده است. طول اضلاع دوازده گانه برج از بیرون بیش از 2 متر و از درون كمی بیش از 1 متر می باشد . جبهة خارجی بنا را طاق نماهایی با عمق 15 سانتیمتر و پهنای 123 سانتیمتر در هر ضلع تشكیل میدهد كه هر یك به وسیلة یك گوشواره از سطح خارجی جرزهای دوازده گوشه به عقب نشسته است .و در جبهه داخلی برج نیز طلقنماهایی به عمق 20 سانتیمتر و عرض 90 سانتیمتر قرار گرفته است . این بنا فاقد هرگونه كتیبه و گچبری و تزئینات است . زیر برج ، سردابی قرار دارد كه با برداشتن دو تخته سنگ از راه پلكان میتوان پایین رفت . مدخل آن در سمت شمال غربی قرار گرفته است . در وسط برج بر روی طاق سردابه سنگ قبری ساده و معمولی به طول 125 و عرض 50 سانتی متری قرار دارد. كه این متن به صورت برجسته و در شش سطر روی آن حجاری شده است :
"" یا غفارالذنوب هذا قبرالمرحوم المغفور الوصل رحمه الله
تعال محمد ، فی شهر ذیحجه الحرام غفرلد سنه 1090 ""
این سنگ دوره صفویه ساخته شده است . جد اعلای او ، عرب تبار بوده ولی او و پدرانش همدانی بوده اند . تاریخ وفات حافظ ابوالعلاء را 488 ذیحجه نوشته اند. یافوت حموی در جزء هشتم " معجم الادبا" نوشته است كه : حافظ برای فراگرفتن نحو ، لغت ، حدیث و علوم قرآنی ، به بغداد ، اصفهان و خراسان مسافرت نموده وكلاسهای اساتیدی چون حسین وباس ، ابوعلی حداد ، ابوالقاسم بن بیان و ابو عبدا… قراوی را سپری كرده است . تا آنجا كه بعدها ، حفاظ و بزرگان حدیث ، از وی نقل حدیث و روایت كرده اندكه او یكی از زاهدان ، محدثین و حافظان قرآن بوده و در طول زندگی اش وقت خویش را با قرآن و حدیث گذرانده و به ارشاد مردم زمان خود پرداخته است . سپس به همدان مراجعت نموده و در محلی كه فعلا برج قربان نامیده می شود و در گذشته باب الاسد خوانده می شد ، می زیسته است . وی در 19 جمادی الاول 567 ، در سن 79 سالگی در همدان وفات یافته و در سرداب برج مدفون شده است از جمله تالیفات این دانشمند ، كتاب " الهادی و زاد المسافرین " در 50 مجلد می باشد . درباره مقام او اشعاری از خاقانی شروانی ، و موفق بن احمد مكی موجود است . از شاگردان او می توان از ابن ممانی همدانی نام برد ، كه در جهاد بر ضد مغولان ، در سال 618 هجری ، خود و فرزندش به شهادت رسیده اند . درباره علت نام گذاری این بنا به " برج قربان" گفته میشود كه در جریان شورش افاغنه در اواخر دوره صفویه ، فردی به نام قربان این محل را سنگرگاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران ، از اهالی محل دفاع كرده است . از آن به بعد این مسجد و بقعه ، بنام او شهرت پیدا كرده‌ است .
خانه شهبازیان
این خانه قدیمی در ابتدای خیابان بوعلی سینا و انتهای بن بست میرفندرسکی واقع گردیده است. این خانه مربوط به دوره قاجاریه و دارای پلان مستطیل شکل اندرونی و بیرونی است. در این خانه دو طبقه ، یك طبقه زیر زمین و یک طبقه ساختمان اصلی می باشد. مساحت كل ساختمان شامل ابنیه و محوطه های باز ، در حدود 1056 مترمربع است و حركت در آن از طریق راهرو دال مانند به حیاط اول و به وسیلة چند پلة سنگی به ساختمان اصلی صورت می پذیرد. ساختمان تزئینات متعددی از قبیل گچبری هایی به شكل گل و بوته ، آجركاری هایی از نوع حصیری و تكرار نام " علی " به توالی در بالای در و پنجرة‌بهار خواب و آجر لعابدار مشكی در ناحیة‌ طاق نما ها دارد كه در مجموع تزئینات بیرونی ساختمان را تشكیل میدهد تزئینات داخلی نیز گچبری های گل و بوته در ناحیة گنجینه ها ، رفها و سرستونها می باشد این بنا پنجره هایی با شیشه های رنگین و نماهای چوبی بزرگ و سقف لمبه را دارا می باشد .
شیر سنگی
مجسمة شیر سنگی یكی از یادمانهای تاریخ باستان در شهر همدان میباشد و در انتهای خیابان دوازده متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شكلی به همین نام قرار دارد . تپه ای كه در حال حاضر مجسمه شیر سنگی بر روی آن واقع گردیده است ، تپه ای است باستانی زیرا یك تابوت كه متعلق به دورة اشكانی است از آن محل كشف گردیده است و در حال حاضر در موزة تپة هگمتانه نگهداری می گردد . این مجسمه به همراه قرینه اش ابتدا بر سر دروازة شهر همدان قرار گرفته بوده و اعراب در حمله به همدان آن را باب الاسد یا دروازة شیر نام نهاده بودند . در سال 319 هجری قمری هم كه دیلمیان همدان را به تصرف خود درآورند ، دروازة شهر به كلی ویران گردید . مردآویج دیلمی قصد داشت یكی از مجسمه ها را به شهر ری انتقال دهد ولی موفق نگردید و پنجه های یكی از شیرها را شكست و دیگری را هم كاملا تخریب كرد . مجسمة آسیب دیده تا سال 1328 هجری شمسی بر روی زمین افتاده بود تا اینكه در این سال توسط مهندس سیحون طراح و آرشیتكت آرامگاه بوعلی سینا در محل فعلی نصب گردید . در مورد تاریخ مجسمه اختلاف نظر وجود دارد ولی از شكل تراشكاری های صورت گرفته روی آن و نزدیكی آن به باروی اشكانیان و كشف تابوتی كه متعلق به دورة اشكانی است میتوان گفت كه این مجسمه هم به زمان اشكانیان تعلق دارد . این اثر در تاریخ 15/10/1310 و به شمارة‌93 در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران ثبت گردیده است .
میدان امام خمینی
میدان امام خمینی در مركز شهر همدان واقع گردیده و توسط معمار و شهر ساز آلمانی آقای كارل فریش طراحی گردیده است . و در سالهای 1309 تا 1312 بنا گردیده است . بناهای اطراف میدان شبیه ساختمان های میدان حسن آباد تهران و به سبك باروك كه در قرن 19 و 20 در اروپا متداول بود بنا گردیده است . از این میدان شش خیابان سیمتری منتظم به نام خیابانهای اكباتان ، باباطاهر ، دكتر شریعتی , بوعلی ، تختی و شهدا كه زاویة هر یك از دیگری 60 درجه می باشد امتداد یافته است . این خیابانها در حالی به میدان امام خمینی می رسند كه در دوطرف دارای گنبدهایی با پوشش فلزی هستند و دوازده تابلو به نام دوازده امام شیعیان در كنار آنها نمایان است . اینگونه شهرها در جغرافیای شهری به نام شهرهای شعاعی با دوایر متحدالمركز نامگذاری میشود . و در ایران فقط میتوان این سبك را در شهر و میدان همدان مشاهده نمود .
قلعه دختر(قیزقلعه سی)
این قلعه با آنكه تخریب شده است , ولی هنوز پی , بنا و دیوارها ی آن باقی مانده است . برخی از سردرها و پله های سنگی که تراش خورده نشانگر معماری زیبا و رونق آن در دوران خود است.این قلعه كه اهمیت نظامی داشته,‌برتمام شهرهمدان و اطراف آن و گردنه معروف همدان , تویسركان تسلط كامل دارد.به نظر می رسد این قلعه مشابه سایر قلعه دخترهایی است که در نقاط مختلف ایران وجود دارد وظاهرا در دوران مقاومت ایرانیان در برابر حمله اعرب احداث شده اند. نمونه های بسیاری از این نوع قلعه ها در استان فارس و آذربایجان نیز وجود دارد .
تپه پیسا
تپه پیسا در فاصله 5/2 کیلومتری شمال تپة معروف هگمتانه قرار دارد و به وسیله رودخانه ای به دو بخش تقسیم شده است . به علت جریان آب رودخانه بخش هایی از تپه تخریب شده و از بین رفته است . به منظور مشخص شدن دیوارها و طبقات باستانی آن چندین تراشه در سطح آن زده شد . وجود سنگهای بزرگ در سطح تپه از انهدام آثار معماری کهن این تپه حگایت دارد . ارتفاع تپه نسبت به دشت مجاور در حدود 10 متر است . و در کل مساحتی در حدود 5/0 در 1 در 1 کیلومتر مربع را شامل می شود . اطراف آن را مزارع فرا گرفته اند . سفال های به دست آمده از سطح تپه نشانگر آن است كه قدمت تاریخی این تپه به دورة هخامنشی می رسد و به احتمال زیاد با تپة هگمتانه ارتباط داشته است با توجه به حفریات انجام شده در تپه هگمتانه كه به پیدایش آثار خشتی دورة هخامنشیان منجر گردید و با توجه به مساحت تپة پیسا و سفال های بدست آمده از آن ، این مكان احتمالا باید محل استقرار مادها و بناهای معروف آن دوره بوده باشد بنابراین ، انجام برنامه های حفاری در تپه می تواند كمك شایان توجهی به آشكار شدن رازهای تاریخی نهفته در دل این تپه باستانی بكند
تپه مصلی
در منطقة شرق شهر همدان ، تپه ای قرار دارد که به تپه مصلی معروف می باشد . ابعاد این تپه 600 در 400 متر میباشد .و با میدان مركز امام خمینی فاصله چندان زیادی ندارد . به طوری كه از بالای آن می توان تمامی شهر همدان را به خوبی مشاهده نمود . با توجه به نام تپه، به احتمال فراوان در این مکان محلی برای انجام فرایض مذهبی بود و معبد دیانای همدان در این محل قرار داشت. آثار دوران اشکانی بر روی این تپه و آثار اشکانی به دست آمده از کاوش های این تپه تردیدهایی در این نظریه ایجاد کرده است. به نظر می رسد كه این تپه با توجه به نزدیكی آن به تپة معروف هگمتانه ، ارتباط نزدیكی با كاخ های هگمتانه داشته است كه به علت استقرار معبد آناهیتا یا آناهید بر فراز آن ، جنبة مذهبی و هاصی را بدست آورده بوده است .
حمام امیرافخم(شِوِرین)
حمام شورین یا امیر افخم در حال حاضر نیز فعال می باشد . و مورد استفاده قرار می گیرد. و از نظر قدمت تاریخی به دوران سلسلة قاجاریه مربوط می شود . و در داخل قلعه امیر افخم شورینی معروف به امیر شورینی واقع گردیده است .
مسجدجامع همدان
مسجد جامع شهر همدان در نزدیکی میدان مرکزی شهر و در قسمت غربی خیابان اکباتان، در محدوده راسته بازارهای شهر قرار دارد. این مسجد از بناهای دوره قاجاریه است و تاریخ شروع ساخت آن در قطار بندی جلو ایوان بزرگ، سال 1253 ثبت گردیده است. این مسجد سه در ورودی دارد كه عبارتند از : ورودی نوساز سمت خیابان اكباتان , ورودی قدیمی با دالان طاقدار در ضلع شرقی صحن ، ورودی قدیمی با دالان هشتی مقرنس كاری شده در ضلع غربی صحن ، كه هر سه از زیبایی چشمگیری برخوردارند . بنای مسجد جامع همدان دارای طرحی مستطیل شكل و چهار ایوانی ناقص است . قسمتهای جنوبی این مسجد شامل ایوانی مرتفع می باشد كه رسمی بندی جلو آن از آجر و كاشی معرق ساده ساخته شده است و بر روی آن با كاشی فیروزه رنگ نام الله و نام پنج تن نوشته شده است . گنبد آن نسبتا بزرگ و دو پوششه است . این مسجد رواقهای زیبا و دیدنی دارد . ضلع غربی شامل هشتی مقرنس كاری شده و شبستان كوچك و كم ارتفاع زمستانی است . ضلع شرقی مسجد در مقیاس كوچكتر ار بخش قدیمی باقی مانده است . درحال حاضر مسجد دارای سه ایوان ،‌ دو شبستان و گنبدی آجری و صحن وسیع و دلبازی است كه حوض بزرگی را در خود جای داده است ایوان اصلی در ضلع جنوبی واقع شده و دو ضلع شرقی و شمالی نیز مناره هایی قرار دارد طاق نماهای كم عمقی نیز در ضلع جنوبی صحن وجود دارد شبستان اصلی مسجد دارای 55 ستون 11 در 5 ردیف است گنبد آجری مسجد كه بر روی این شبستان قرار دارد . در قسمت زیر دارای كتیبه هایی از جنس خشت و نوع كاشی زرد است كه سورة جمعه و آیة شریفة " انما یعمرو مساجد الله " و آیة‌ " من المهتدین " و " آیه الكرسی " به خط ثلث زیبایی بر حاشیة آن نوشته شده است . در قسمت راهرو ورودی مسجد سنگاب بزرگی از سنگ یكپارچه قرار دارد كه قطر دهانة آن 1 متر با ضخامت لبة 13 سانتیمتر و ارتفاع 1 متر كه اشعاری به خط نستعلیق حاوی نام واقف و تاریخ آن درج گردیده است :
حاجی الوقف الحمدخان
خادم الدین جنابِ قدس مدار
در حال حاضر از این مسجد برای برگزاری نمازهای روزانه، جمعه و سایر مراسم دیگر استفاده می گردد .
عمارت باغ نظر


سرای قلمدانی

تپه حاج عنایت


كلیسای پروتستان
كلیسای حضرت رافائیل

بستن

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: ala sh ، .Utopia ، 0RKIDEH ، kasrak
2
RE: مکانهای تاریخی همدان
چرا عکس ندارین نمیذارین میدونین قدرت بیان با تصویر فوق العادست:s

آخرین ارسال های من :
    موضوعات مرتبط با این موضوع...
    موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
      باغ نظری در همدان ALI XxX 2,106 1391-9-7، 07:50 عصر
    آخرین ارسال: AliReza
      جاذبه هاي گردشگري همدان در موزه باغ نظري همدان به تصوير كشيده شد reza1366 2,009 1390-3-28، 11:23 صبح
    آخرین ارسال: reza1366
      طرح‌های عمرانی و تخریب آثار تاریخی nima 1,326 1390-2-10، 04:14 عصر
    آخرین ارسال: nima
      اراضی باغهای قصرالدشت شیراز مکانی تاریخی ALI XxX 1,536 1390-1-11، 07:57 عصر
    آخرین ارسال: ALI XxX
      بازار تاریخی نیشابور nima 1,522 1389-12-21، 10:26 عصر
    آخرین ارسال: nima
      محوطه تاریخی طاق بستان nima 1,045 1389-12-16، 08:40 عصر
    آخرین ارسال: nima
      آشنایی با گنبد علویان همدان nima 1,330 1389-12-16، 12:05 صبح
    آخرین ارسال: nima
      پل مارنان اثر تاریخی عصر صفوی reza1366 1,202 1389-12-15، 08:36 عصر
    آخرین ارسال: reza1366
      ***‌برج قربان *** واقع در استان همدان *** Royal Falcon 1,434 1389-12-13، 03:01 صبح
    آخرین ارسال: Royal Falcon
      گنبد علویان * همدان Royal Falcon 1,059 1389-12-13، 02:57 صبح
    آخرین ارسال: Royal Falcon
    کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
    [-]
    جستجو
    جستجوی گوگل