ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 26 رأی - میانگین امتیازات: 2.73
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
مزایا و معایب انتقال پایتخت
با سلام نظرتون درباره انتقال پایتخت چیه، مزایا و معایبش رو بگین

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: Sadeghpour
2
RE: مزایا و معایب انتقال پایتخت
سلام و خسته نباشيد
هرچند اين مبحث تقريبا قديمي شده و بحث هم در موردش زياده ....ولي لازمه اين نكته مطرح بشه كه ....انتقال پايتخت با حرف امكان پذير نيست .......از چند سال پيش فقط حرف انتقال پايتخت داره زده ميشه و حتي مركز تحقيقات مسكن و شهرسازي هم در اين زمينه حرف هاي خوبي زده بود ...ولي به عمل كه ميرسه دقيقا ميشه مثل طرح هاي ديگه .....متاسفانه به نظر من انتقال پايتخت هيچ وقت انجام نخواهد شد مگه اينكه شاهد بروز يك فاجعه در شهر تهران باشيم ...تا شايد يكم مسئولين رو به فكر بياره و يه تصميم جدي بگيرن ........
اگه تجربه پايتخت در ديگر كشورهاي جهان رو بخونيد متوجه ميشيد من چي مي گم،‌مثلا تجربه انتقال پايتخت در كشور بزيل رو براتون ميذارم .....بخونيد:::
از هر گوشه شهر برازیلیا (پايتخت جديد برزيل) که عبور می کنی نامی از دکتر ژوسیلینیو کوبیشک به چشم می خورد، اورولوژیستی که قبای ریاست جمهوری بر تن کرد و در مدت 5 سال دولتش جسارتی به خرج داد که کمتر کسی در آن دوران می توانست آن را تصور کند. اکنون سال ها است، موزه ای در مرکز شهر بنا شده که نام این رییس جمهور را بر آن نهاده اند.
و اما شروع ماجرا به ماه های پیش از مبارزات انتخاباتی برای کسب کرسی ریاست جمهوری برزیل در سال 1955 برمی گردد. در آن زمان خبرنگاری از کوبیشک - که در آن زمان فرماندار ایالت «مینا ژرایز» بود - می پرسد: «شما پیش تر گفته بودید چنانچه به ریاست جمهوری برسید، پایتخت را از ریو دو ژانیرو به شهر دیگری منتقل می کنید، آیا همچنان بر گفته خود پافشاری می کنید؟» که وی پاسخ می دهد «اگر رییس جمهور شوم، چنین کاری را به انجام خواهم رساند.» این گفته وی در همان ایام با انتقاد و بعضا تمسخر برخی از افراد کنگره مواجه می شود. این در حالی بود که طرح اولیه انتقال پایتخت برزيل در سال 1879 ارائه شده بود. با این حال کسی به استقبال از چنین طرحی نمی رفت.
مسوول موزه (JK ژوسیلینیو کوبیشک) با حوصله تمام، به سوالات خبرنگار دنياي اقتصاد پاسخ می دهد و همزمان از او دعوت می کند از نمایشگاه عکس در اين موزه نیز دیدن کند. در طبقه دوم موزه، عکسی از JK به نمایش درآمده که وی بر روی علفزاری ایستاده که 5 سال بعد پایتخت جدید کشور می شود. دشت وسیعی که تا كيلومترها، نشانی از سکنه در آن نیست.
او سرانجام در انتخابات به عنوان نماینده حزب سوسیال دموکرات به ریاست جمهوری برزیل می رسد. طرح انتقال پایتخت نیز در 18 آوریل 1956 به تصویب کنگره می رسد و به صورت قانون در می آید. آن زمان تنها یک خانواده چادرنشین در حومه شهر ساکن بود؛ اما کوبیشک در کمتر از دو هفته خانه کانکسی خود را در آن جا بنا می کند و از اکتبر 1956 برنامه ساخت جاده ها و ساختمان های شهر آغاز می شود. در ابتدا 26 شرکت، متقاضی طراحي نقشه معماري و ساخت شهر می شوند که در نهایت شخصی به نام «لوسیا کاستا»، رییس یک شرکت مهندسی برنده مناقصه می شود. سپس شخص دیگری به نام «اسکار نی میر» به عنوان سازنده، برنده می شود. مهندسی که هنوز در قید حیات است و لقب معمار اصلی شهر برازیلیا را با خود دارد. وی ساخت احجام ناودیسی و تاقدیسی اطراف کنگره و ساختمان ریاست جمهوری را بر عهده می گیرد. اکنون پس از نزدیک به 50 سال چنانچه قرار باشد تغییری در شهر داده شود با نظر؛ مستقیم «اسکار نی میر» آن کار صورت می پذیرد طوری که دور برگردان های جدید پایتخت که در سال های اخیر ساخته شده پس از تایید وی به اجرا درآمده است.
کار احداث پايتخت جديد برزيل ابتدا با 2500 نیروی کار آغاز مي شود که در سال سوم به 65 هزار نفر می رسد. مسوول موزه درباره تامين آب و برق پروژه پاسخ مي دهد: برق از سد ایالت شمالی به نام «مینا ژرایز» و آب نیز از ایالت جنوب برازیلیا به نام «گویایز» تامین می شود. از سوی دیگر بودجه ای که برای ساخت پایتخت جدید در کنگره تصویب شد معادل 3/2درصد تولید ناخالص داخلی برزیل در آن زمان بود.
در آن ایام ریل عبوری آن منطقه، تنها دسترسی شهر به امکانات حمل و نقل به شمار می آمد که بخش اعظم پشتیبانی بر دوش آن قرار داشت. البته در آن روزها به سبب همواری منطقه فرودگاهی نیز برای هواپیماهای کوچک ساخته می شود.
سرانجام در سال چهارم پروژه و در روز 21 آوریل 1960 جشن افتتاحیه پایتخت در شور و هیجان خاصی برگزار می شود. نخستین بنا هایی که در آن زمان افتتاح می شود، کلیسای محله 308 و بعد کاخ آلوورادا ( Alvorada )- ریاست جمهوری - است. نکته قابل توجه نیز آن است که وی میان سازندگان، کورس اتمام پروژه به راه انداخت و به آنان اعلام کرد، نخستين سفارتخانه را شخصا افتتاح می کند و آن سفارتخانه ای که توسط وی گشایش يافت، همانا سفارت ایران بود.
وی در حاشیه پایتخت دو رودخانه مصنوعی اما زیبا تعبیه می کند که به شکل بال های گشوده یک پرنده می ماند. هر چند برخی می گویند دو سوی دریاچه با پیکره شهر شکل صلیب را نمایان می کنند. از مسوول موزه وقتي درباره اينكه برخی معتقدند طراحی شهر توسط یک آلمانی صورت گرفته سوال مي شود؛ روی خوشی به این سوال نشان نمی دهد و می گوید : این شایعات اصلاحیح نیست؛ ایده اولیه نیز توسط برزیلی ها طرح شده است. گفته می شود در حالی که ژوسیلینیو کوبیشک در نظر داشت سمت و سوی شهر را برای مسوولان تشریح کند، دو دست خود را به طرفین باز کرد که این حرکت، شکل صلیب یا دو بال هواپیما را در ذهن طراح تداعی می کند و همان تصویر، ایده نخستین پایتخت را رقم می زند.
یک سال پس از آن، دوره ریاست جمهوری جی.کی به اتمام رسيد؛ اگرچه پس از آن سه سال نیز سناتور ایالت گویایز شد. هرچند بانی انتقال پایتخت در سال 1964 از سوی حکومت دیکتاتوری - نظامی «ژانیو کوادروز» و پس از آن «ارنستو گایز» تحت تعقیب قرار داده می شود؛ طوری که قهرمان ملی برزیل به مدت 3 سال مجبور به گریز به خارج کشور می شود. وی سرانجام تنها چند ماه پس از بازگشت به کشورش در 22 آگوست 1976 در سانحه رانندگی در مسیر ریو دوژانیرو به برازیلیا جان خود را از دست می دهد.
ژوسیلینیو کوبیشک اگرچه امروز در میان مردم خود حضور ندارد، اما برزیلی ها به پاسداشت خدمات وی روز 21 آوریل را جشن می گیرند که در آن تمام شخصیت های عالی کشور از جمله رییس جمهور، سناتور ها، ژنرال ها و... حضور دارند. مردم برزیل می گویند ما از شخصیتی تقدیر می کنیم که طرح 75سال بایگانی شده را تنها در مدت 5 سال به واقعیت تبدیل کرد.
آخرین ارسال های من :

[تصویر:  7t5vft1gcxenjxsyw7b6.png]
 سپاس شده توسط: ایلیا ، lofra ، parasto_gh ، aramo ، sharmin
3
RE: مزایا و معایب انتقال پایتخت
خب به رئسای جمهور ماهم حق بدید خب
دوست ندارن آواره بشن و بعدشم ... !
آخرین ارسال های من :

اگر انسان ها بدانند بودنشان باهم چقدر محدود است، محبتشان به هم نامحدود می شود. امام علی (ع)  
   
iiiliia@yahoo.com
 سپاس شده توسط: parasto_gh ، aramo
4
RE: مزایا و معایب انتقال پایتخت
از اطلاعاتتون ممنون واقعاً استفاده کردم. عالی بود
تجارب جهانی در انتقال یا جابجایی پایتخت
برخی صاحب نظران پایتخت ها در 6 طبقه و به شرح زیر طبقه بندی کرده اند.
جدول شماره 1- انواع پایتخت ها در جهان
پایتخت قدیمی
پاگوتا، کاراکاس، لندن، مادرید، رم، پاریس
پایتخت های جابجا شده
آنکارا، آستانا، لیلونگو
پایتخت های احداث شده
برازیلیا، کانبرا، اسلام آباد، دهلی نو، آبوجا
پایتخت های مرکزی
واشنگتن، اوتاوا، مسکو
پایتخت های دو بخشی
کیپ تاون، آمستردام، هاگو، لایاز، برتولیا، بلوفونتاین
پایتخت های مجمع الجزایر
جاکارتا، توکیو
پایتخت های با قلمرو قدرت واحد
دهلی نو، واشنگتن، مکزیک وسیتی، کانبرا، برازیلیا، آبوجا
پایتخت هوشمند
ICT
، محصول عصر فنآوری در مالزی= بوتراجایا در کنار کوالالامپور
Swore: Compbell, 2003; corey, 2004
گرچه در جابجایی پایتخت یا انتقال مراکز سیاسی عواملی مانند جمعیت شناختی، جغرافیایی، و زیست محیطی موثر بوده است، اما این عوامل همه دلایل نیستند. مانند تغییر پایه قدرت تغییر نوع تمرکز، مسائل فرهنگی، نژاد، تمرکز و بی طرفی در تصمیم ها و سازش های سیاسی موثر بوده است.
در مواردی عوامل کالبدی هم موثر هستند، عوامل برون زایی عوامل موثرتری مانند مقر دولت ملی به عنوان شهر موفق و زنده و روابط بین المللی وجود دارد(Corey,2004
انتقال پایتخت در هر دو نظام متمرکز و غیرمتمرکز تجربه شده است. در مجموع انتقال پایتخت سیاسی تنها راه تمرکز و کاهش حجم فعالیت در پایتخت نیست، نمونه در برزیل، آلمان، ترکیه، پاکستان).
زیر مسأله عدم تمرکز صرفاً به بحث مکانی مربوط نمی شود، بلکه آن را در حوزه انتقال کارکنان و وظایف دولت به سطوح ملی، مالی (تفویض منافع مالی و قدرت های ایجاد درآمد)، سیاسی (تفویض قدرت های تصمیم گیری) یا ترکیبی از این موارد می توان دانست) (OECD,2005

2- معمولاً انتقال پایتخت تحت شرایط خاص سیاسی و اقتصادی و تاریخی در کشوری صورت گرفته است (برازیلیا، اسلام آباد)
3- مطالعات انجام شده دلایل انجام انتقال پایتخت به شرح زیر بوده است:
11 درصد سیاسی (آلمان)، 5/44 درصد دفاعی (برزیل، پاکستان، ترکیه، قزاقستان)، 78 درصد اقتصادی و توسعه منطقه ای (برزیل، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، آلمان، مالزی)، 33 درصد نمادین (آلمان، استرالیا)، 37 درصد زیست محیطی و بلایای طبیعی (برزیل، پاکستان)، 22 درصد اداری و حکومتی (پاکستان، استرالیا)، در این جا ملاحظات اقتصادی بیشتری نقش را داشته است.
4- در 85 درصد کشورهای انتقال پایتخت به تصویب مراجع قانونی رسیده است.
5- در همه کشورهای مورد مطالعه، ساخت و کارکرد پایتخت جدید تاثیر قابل ملاحظه ای بر زندگی و حیات پایتخت قدیم نداشته و فقط آهنگ رشد را تا حدودی کاهش و یا متعادل ساخته است.
6- در اغلب کشور کارکردهای تجاری، فرهنگی، اقتصادی، گردشگری در پایتخت قدیم ادامه داشته است (کراچی، سیدنی، ریودوژانیرو، استانبول، آلماآتی)
7- در اغلب کشورهای ساخت پایتخت جدید موجب بهبود شرایط در پایتخت قدیم نشده است.
آخرین ارسال های من :

شهر خوب یافتنی نیست...........
ساختنی است.
 سپاس شده توسط: aramo
5
RE: مزایا و معایب انتقال پایتخت
با تشکر از دوستان خوبم پاسخ ها بسیار خوب و عالی بود منتظر نظرات دیگر دوستان هستم

6
RE: مزایا و معایب انتقال پایتخت
http://www.iranshahrsaz.com/showthread.php?tid=5485 این هم مطلب مرتبط در ارتباط با انتقال پایتخت

 سپاس شده توسط: aramo ، AliReza
7
انتقال پایتخت مسکوت می‌ماند
سردار سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در نشست مقدماتی بررسی مسأله انتقال پایتخت با موضوع “ابعاد امنیتی طرح انتقال پایتخت”، با بیان اینکه “علم جغرافیا توانایی حل بخشی از مشکلات را دارد”، افزود: جغرافیای سیاسی مدیریت بهینه مردم و سرزمین است و مهمترین وظیفه هر دولت مردم‌پایه، ایجاد امنیت و حفظ امنیت در برابر تهدید است.

وی با ارائه تعریفی از مفهوم امنیت، اظهار کرد: یک قسمت امنیت، بُرد ذهنی و درونی دارد که منجر به ایجاد امنیت ذهنی و آرامش در افراد جامعه و نظام سیاسی می‌شود. امنیت، شرایط و بستری را برای رسیدن به منافع ملی فراهم می‌کند.

صفوی با تقسیم‌بندی تهدیدات به دو دسته طبیعی و انسانی، یادآور شد: تهدیداتی مانند سیل، حوادث طبیعی، بیماری‌های واگیردار، تهدیدات انسانی مانند ناآرامی‌های اجتماعی، انقلاب و غیره از جمله تهدیدات انسانی محسوب می‌شود و مرکز سیاسی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و ایجاد شود که از این تهدیدات به دور بوده یا حداقل آنها را داشته باشد.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در ادامه با اشاره به مسأله شاخص‌های امنیت مرکزیت سیاسی ایران، گفت: وجود امنیت در مرکزیت سیاسی برابر است با امنیت ملی ایران و از این نظر امنیت تهران، امنیت ایران محسوب می‌شود؛ چنانچه وقتی در ۲۲ بهمن ۵۷ مردم انقلابی تهران به رهبری حضرت امام (ره) توانستند به پیروزی برسند، در سایر استان‌ها هم انقلاب پیروز شد.

وی با بیان اینکه “در حکومت اسلامی امنیت «مردم‌پایه» است و اساس قدرت محسوب می‌شود”، خاطرنشان کرد: مردمی که به یک نظام سیاسی وفادار و پایبند هستند، مهمترین سرمایه در برابر تهدیدات محسوب می‌شود. صفوی با اشاره به دلایل آغامحمدخان قاجار برای انتخاب تهران به عنوان پایتخت، گفت: یکی از دلایل این بود که تهران نسبتاً از مرزهای روسیه به دور بود و آن را به عنوان پایتخت انتخاب کرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه “این مسأله باید در بحث انتقال پایتخت مورد توجه گیرد”، افزود: اینکه پایتخت در منطقه‌ای قرار گیرد که از تهدیدات خارجی به دور باشد، یعنی عمق استراتژیک نسبت به مرزهای جغرافیایی داشته باشد، مسأله مهمی است.

سرلشکر صفوی وجود ظرف و ظرفیت را از دیگر ویژگی‌های جغرافیای مناسب برای انتخاب پایتخت اعلام کرد و گفت: ظرفیت جغرافیایی مناسب برای جمعیت ساکن و متحرک کشور از جمله مسائلی است که پایتخت باید از آن برخوردار باشد. ظرفیت جغرافیایی تهران از این نظر لبریز شده است و این ظرف در مسائل مختلفی چون مسأله محیط زیست زمین، هوا و غیره کامل شده است. در تهران چهار میلیون خودرو و سه میلیون موتور سیکلت تردد می‌کند که علاوه بر ضررهای اقتصادی و صرف میلیون‌ها لیتر بنزین و گازوئیل، محیط زیست و هوای تهران را آلوده می‌سازد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در ادامه با اشاره به شاخص‌های امنیتی مرکزیت سیاسی ایران، تصریح کرد: وحدت مدیریت شهری،‌ وجود ساختارها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، وجود سازمان‌های عملیات روانی، وجود نهادهای قانونمند عملیاتی و توانمند در مدیریت بحران از شاخص‌های امنیتی است که مرکزیت سیاسی ایران باید آن را داشته باشد.

وی با بیان الزامات طرح انتقال مرکزیت سیاسی ایران، گفت:‌ وجود عزم و اراده ملی و و حدت نظر در مقامات تصمیم‌گیر، وجود دولتی مقتدر که بتواند در مدت زمان مناسبی به این امر اهتمام ورزد به طوری که در مالزی، ماهاتیر محمد پس از گذشت ۱۲ الی ۱۳ سال توانست پایتخت این کشور را تغییر دهد،‌ داشتن منابع و هزینه‌های لازم چند ده هزار میلیارد تومانی، انجام مطالعات جامع مکان‌یابی‌های مناسب توسط محققان مربوطه، تشکیل یک گروه مشاور از اساتید و متخصصان که بتوانند مشورت خوبی در این زمینه به مسئولان دهند، در کنار در نظر گرفتن زمان لازم برای این امر، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

صفوی در جمع‌بندی سخنان خود با اشاره به اینکه “من رساله دکترای خود را در بُعد تحلیل جغرافیایی امنیت تهران در سال ۸۰ از دانشگاه تربیت مدرس دفاع کردم”، گفت: از نظر من با توجه به مسائل موجود، مسأله انتقال پایتخت احتمالاً مسکوت باقی می‌ماند. البته طرح‌های لازم برای مشکلات تهران و سایر کلان‌شهرهای ایران از جمله ضروریات دولت است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در ادامه برای حل بخشی از مشکلات کنونی شهر تهران، پیشنهادات خود را مطرح کرد و گفت: به نظر می‌رسد تعادل‌بخشی تهران و ساماندهی فضای تهران، در کنار تجدید نظر در ساختار سیاسی فضا در استان تهران و جدا شدن تعدادی از شهرستان‌ها از استانداری تهران و هماهنگی سیاست‌های کلان نظام در طرح تقسمیات آینده کشوری و رسیدگی به استان‌ها، بطوریکه مردم در استان‌ها مشکلاتشان حل شود و به تهران مهاجرت نکنند، امری اجتناب‌ناپذیر است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در این زمینه اختیارات بیشتر سیاسی، اقتصادی و برنامه‌ریزی عمرانی و فرهنگی به استانداران داده شود. وی در ادامه پیشنهادات خود، با اشاره به مشکلات محیط شهری تهران گفت: خروج تعداد زیادی از بنگاه‌های صنعتی، مالی، آموزشی و خدماتی از تهران و جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه در تهران، باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع
آخرین ارسال های من :

راه در جهان یکیست و آن راه ، راستی ست.
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  بدلیل انتقال سایت امشب مسابقه ویژه ایران شهرساز در ساعت 10 برگزار نمی شود AliReza 1,036 1392-4-19، 11:54 عصر
آخرین ارسال: AliReza
  هر روز یک سوال:30:معایب شهرهای اقماری چیست و اندازه جمعیت این شهرها چقدر است؟ meysam rezaei 2,636 1390-10-3، 02:49 صبح
آخرین ارسال: meysam rezaei
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل