ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 3.06
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
تفکر و اندیشه های شهر آرمانی در راستای کدام یک از مکاتب می باشد؟
تفکر و اندیشه های شهر آرمانی در راستای کدام یک از مکاتب می باشد؟


1- سرمایه داری و اقتصاد آزاد
2- سوسیالیست های تخیلی
3-سوسیالیست های علمی
4- اقتصاد صنفی

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: Vasta ، mehdime007
2
RE: تفکر و اندیشه های شهر آرمانی در راستای کدام یک از مکاتب می باشد؟
فکر کنم گزینه 2

آخرین ارسال های من :
3
RE: تفکر و اندیشه های شهر آرمانی در راستای کدام یک از مکاتب می باشد؟
گزینه3
آخرین ارسال های من :

بیا تا داد عمر رفته بستانیم...
4
RE: تفکر و اندیشه های شهر آرمانی در راستای کدام یک از مکاتب می باشد؟
شهر آرمانى يا اوتوپيا
در تاريخ افکار و عقايد اجتماعى نظريهٔ 'آرمان شهر' جاى به‌خصوصى را به خود اختصاص داده است. اين نظريه که به 'مدينهٔ فاضله' يا 'اوتوپيا' نيز شهرت يافته است مبتنى بر تصور خوشبينانه نسبت به امکان ايجاد شهرهائى است که از هر جهت نظام يافته و زير نظارت دقيق دولت يا سازمان‌هاى خاص دينى يا سياسى و حقوقى قرار داشته باشد يا به‌وسيلهٔ فلاسفه و حکما يا ايدئولوگ‌ها اداره شود. در قرن بيستم نيز معماران صاحب رأى و نظر مانند 'لوکوربوزيه' (Le Corbuier) به ساختن شهرهاى اوتوپيائى دست زده‌اند اما وى صاحب نظريات جديدى در معمارى است که جاى بحث آن نيست.
نظام مدينهٔ فاضلهٔ افلاطون که بشتر هدف آن اشاره به دولت ـ شهرهاى يونان قديم است مبتنى بر محدوديت تعداد جمعيت شهر (۵۰۴۰ نفر)، منطقه‌بندى برحسب طبقات اجتماعى که سلسله مراتب معينى دارند. محدوديت ازدواج‌ها و مواليد ساکنين شهر، آموزش و پرورش همگانى و دولتى و جابه‌جا کردن جمعيت اضافى برحسب نظر حقوقدانان و فلاسفه است.
ارسطو نيز که پاره‌اى از نظرات افلاطون را تأئيد مى‌کند، خود در اصول حکومت آتن و ساير آثار او 'مونوگرافي' ۴۰۰ شهر از شهرهاى يونان را تهيه کرده است. ارسطو و افلاطون آگاهانه بر عليه تحرک‌هاى جمعيتى و اقتصادى زيادطلبانهٔ عصر خود واکنش نشان مى‌دادند. خصوصاً جمهورى آتن که مى‌توانست با اضافه جمعيت دچار هرج‌ومرج و آشوب گردد. اين نظريهٔ محافظه‌کارانه بود که مى‌گويد جمعيت شهر بايد ثابت باشد و به طبقات مسدود تقسيم‌بندى شود و در اين باب دولت شهر اسپارت را الگوى تمام عيار آن مى‌دانستند. وجود طبقه‌اى از اشراف 'قليل العده و کم زاد و ولد با نهادهائى مؤکداً محدود کننده که هرگونه افزايش جمعيت شهر را دشوار مى‌کرد' (گاستون بوتول، اضافه جمعيت، صفحات ۱۸۴-۱۸۵).
بايد توجه داشت که گرايش‌هاى محافظه‌کارى که در يونان باستان مآلاً موجبات محدود کردن جمعيت را فراهم مى‌کرد، در تمدن‌هاى ديگر برعکس افزايش نامحدود آن را سبب مى‌گردد. چنان‌که پرودن و مارکس اضافه جمعيت را که منجر به فساد و هرج و مرج و نهايتاً انقلاب مى‌شود مطلوب مى‌دانستند چه به نظر آنها وقوع انقلاب به نفع مردم است، اما امروزه از برکت آمارها و برنامه‌ريزى به سمت متناسب کردن جمعيت با منافع و امکانات جامعه پيش مى‌رويم.
نظريهٔ 'آرمانشهر' افلاطون به‌صورت‌هاى مختلفى در 'آراء اهل المدينه الفاضله' فارابى و در 'شهر خدا' اثر سن اگوستين و شهر آفتاب اثر کامينلا و 'اوتوپيا' اثر توماس مور منعکس است و هر کدام ويژگى‌هاى فيلسوف مآبانه و آمارنگرايانهٔ يک شهر مطلوب و آرمانى را ترسيم کرده‌اند. نظير اينگونه برداشت‌ها را در آغاز قرن بيستم در شهرهاى نوين کشورهاى سوسياليستى ملاحظه مى‌کنيم. امروزه نيز تصور شهرها در قرن بيست و يکم و زندگى انسان در ساير کرات و يا زير درياها بيشتر به اوتوپيائى گذشته شبيه است که ممکن است به‌طور ناقص يا کامل در آينده تحقق پذيرد.

«سوسیالیسم تخیلی» برابر واژه «Utopian Socialism» (در فارسی به «سوسیالیسم پنداری» و «سوسیالیسم ایده آلیست» نیز برگردانده شده است) واژه‌ای است که اولین بار توسط کارل مارکس (از بانفوذترین سوسیالیست‌ها که با جمع‌آوری نظرات سوسیالیست‌های قبل از خود و تحلیل وضع اقتصادی موجود در زمان خود و پیش از آن، با همکاری فرد دیگری به نام فردریش انگلس آثار مهمی را به رشته تحریر در آوردند) به سوسیالیست‌های پیش از وی اطلاق شده‌است. وی عقیده داشت که بیشتر سوسیالیست‌های اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم انسان‌گرایانی هستند که نسبت به بهره‌کشی شدیدی که با سرمایه‌داری ابتدایی همراه بود اعتراضی بجا داشتند. وی با وجود تحسین بسیار آن‌ها، این لقب کنایه‌آمیز را در مورد آن‌ها به کار برد و معتقد بود بیش‌تر آنان خیال‌پردازانی در جستجوی مدینه فاضله اند که امیدوارند با اتکای به خرد و شعور اخلاقی طبقه تحصیل‌کرده، جامعه را تحول بخشند. به نظر وی بیش‌تر افراد تحصیل‌کرده اغلب اعضای طبقات بالا هستند و بدین جهت پایگاه اجتماعی، رفاه، دانش و آموزش برتر خود را مدیون امتیازات موجود در نظام سرمایه‌داری بوده و در حفظ آن کوشش می‌کنند و وجود تعداد محدودی افراد انسان‌گرا در میان آنان به تحقیق نمی‌تواند پایگاه قدرتی برای تغییر محسوب شود و برای آن‌هایی که به تحقق چنین تغییری عقیده داشتند واژه سوسیالیست‌های تخیلی را به کار برد.

 سپاس شده توسط: ala sh ، mehdime007 ، mehman ، mardin
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  اهداف برنامه ریزی اجتماعی شهرها، کدام است؟ aramo 2,419 1391-3-28، 05:36 عصر
آخرین ارسال: روجا
  مهمترین محور طرح کالبد ملی کدام است؟ aramo 3,535 1391-3-28، 05:15 عصر
آخرین ارسال: قاصدک
  بازار کار کدام گرایش بهتره؟1- برنامه ریزی شهری2- برنامه ریزی منطقه ای3-مدیریت شهری AliReza 2,409 1391-3-10، 11:09 عصر
آخرین ارسال: aramo
Exclamation هرروز یک سوال 119 : کدام شهر ؟ seywan_kurd 2,598 1390-11-11، 07:56 عصر
آخرین ارسال: نادر اوستا
  نقطه عطف تحولات روانشناسی محیط در رشته های طراحی کدام است؟ saeiideh 3,758 1390-11-10، 05:22 عصر
آخرین ارسال: aramo
  در کدام دوره تاریخی، امکان تحرک اجتماعی محدود بود و جامعه شهری به صورت نظام کاستی ادا aramo 3,028 1390-11-9، 11:27 عصر
آخرین ارسال: aramo
  کدام روش در تجزیه و تحلیل و پیش بینی های اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد؟ aramo 1,410 1390-11-9، 01:05 عصر
آخرین ارسال: saeiideh
  حریم شهر به کدام معناست aramo 1,686 1390-11-8، 12:33 صبح
آخرین ارسال: aramo
  کدام یک از قوانین برنامه ریزی شهری در ایران در سال1312 وضع شد aramo 3,064 1390-11-7، 12:53 صبح
آخرین ارسال: پریوش
  به نظر دانشمندان مشخص ترین معیار شناخت مادر شهر کدام است aramo 2,617 1390-11-5، 03:55 عصر
آخرین ارسال: aramo
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل