۱۳۹۰-۱۱-۱۹، ۱۲:۰۳ عصر
هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در گفتوگو با شهر در این رابطه افزود: با توجه به موقعیت ایستگاه تجریش، این محل مبدا و مقصد بسیاری از شهروندان تهرانی است و به طورقطع با راهاندازی این ایستگاه بسیاری از سفرها با خودرو شخصی تبدیل به سفر باحملو نقل عمومی خواهد شد و مشكلات ترافیكی این منطقه كاهش خواهد یافت.
به گفته درویش ایستگاه تجریش یکی از عمیقترین ایستگاهها و بزرگترین پروژههای مترو محسوب میشود که به زودی و تا پایان بهمن سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
بنابراین گزارش ایستگاه مترو تجریش قرار بود براساس برنامهریزیهای انجام شده،در پایان سال 89 به بهرهبرداری برسد اما به دلایلی از جمله تامین نشدن منابع مالی از سوی دولت، سختی مسیر، ساخت همزمان توسعه شمالی این ایستگاه و مسائل ترافیكی، ساخت این پروژه به تاخیر افتاد.
سید جعفر تشکریهاشمی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در اینباره گفت: یكی از علتهای اصلی این مساله به موضوع فرسایشی و خسته كننده كمبود منابع مالی و تامین نشدن اعتبارات مترو از سوی دولت باز میگردد. مترو با حرف ساخته نمیشود و نیاز به یك اراده مدیریتی، توان مهندسی و توان مالی دارد.
او ادامه داد: هماكنون اراده مدیریتی و توان مهندسی وجود دارد اما در زمینه منابع مالی بامشكل مواجهایم.طبیعی است كه وقتی منابع ساخت مترو به طوركامل تامین نمیشود در علمیات ساخت مترو تاثیر خواهد گذاشت.این مساله را باید پذیرفت كه وقتی از بودجه 445 میلیارد تومانی متروی تهران در سال 89 ، تنها 200 میلیارد تومان پرداخت میشود، به طور طبیعی بخش بزرگی از فعالیتها در مترو به موقع انجام نمیشود.
تشكریهاشمی تصریح كرد: هرچند ما درسالهای گذشته سعی كردهایم با استفاده از منابع مالی شهرداری و دریافت بیش از سهم خود از شهرداری این وضعیت را كنترل كنیم اما به طورقطع پرداخت نشدن اعتبارات مصوب مترو توسط دولت در بخشی از كار تاثیر خواهد گذاشت.
یك فاز جدید برای ایستگاه تجریش
معاون حملونقل وترافیك شهرداری تهران علت دیگر تاخیر در ساخت ایستگاه تجربش را، توسعه همزمان بخش شمالی این ایستگاه عنوان كرد و افزود: براساس برنامهریزیهای انجام گرفته ما توسعه احتمالی بخش شمالی ایستگاه تجریش را نیز در هنگام ساخت ایستگاه پیش بینی كردیم تا بتوانیم یك ایستگاه دیگر در میدان تجریش احداث كنیم.این ادامه مسیر به عنوان یك فازجدید تعریف شده و هماكنون ما شرایط فنی را برای توسعه آماده میكنیم. درحالحاضر زمانبندی مشخصی برای ساخت و بهرهبرداری این فاز مشخص نشده است.
او ادامه داد: علاوهبراین شرایط سخت ترافیكی و نوع كاربری اماكن در محل ساخت ایستگاه ، موجب شد تا تمام عملیات ساخت ایستگاه را از طریق یك شفت به عمق 90متر انجام بدهیم و هزاران متر مربع خاكبرداری را تنها از داخل این شفت عمیق آن با كامیون خارج كنیم و این درحالی بود كه به دلیل شرایط ترافیكی امكان این فعالیتها در طول روز وجود نداشت.
تشكری هاشمی گفت: این مساله و دیگر مواردی كه به آن اشاره كردم در مجموع باعث شد تا ایستگاه تجریش با تاخیر به بهرهبرداری برسد. اما این تاخیر به نفع استفادهكنندگان از آن شد به نحوی كه ما هماكنون ایستگاه تجریش را به طوركامل ساختهایم و شرایط برای توسعه آینده آن فراهم است.
معاون حملونقل وترافیك شهرداری تهران در ادامه به مشكلات و سختیهای ساخت ایستگاه مترو تجریش اشاره كرد و افزود: برای ساخت مسیر این ایستگاه از قیطریه تا تجریش با مشكلات زیادی مواجه بودیم و از دل یك رودخانه عبور كردیم.هزاران مترمكعب آب از جهات مختلف به تونل نفوذ كرد و باید عملیات حفاری در این شرایط انجام میشد.
او ادامه داد: سنگهای بزرگی در مسیر ساخت قرار میگرفت كه نه با انفجار قابل از بین رفتن بود و نه امكان خارج كردن آن از مسیر بود. اما با تلاش نیروها با روشهای سخت و پیچیدهای این مشكلات رفع شد و هم اكنون ایستگاه تجریش در یك قدمی افتتاح است.