۱۳۹۰-۱۱-۲۳، ۰۱:۱۰ صبح
بررسي تاثيرگذاري توسعه گردشگري قومي بر موضوعات اجتماعي و فرهنگي جامعه (مورد پژوهي: روستاهاي هدف گردشگري استان کرمانشاه)
حسيني سيدفرهاد,احمدي پرويز*,خدادادحسيني سيدحميد
* دانشکده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
قرن بيست و يکم، گواه رشد وابستگي متقابل و همگرايي در جهان است؛ اين تغييرات بنابر ديدگاه بسياري از انديشمندان، همانطور که به «همگرايي فرهنگها» منجر مي شود مي تواند تفاوت هاي قومي را نيز پايدار نمايد و منجر به تمايلات ملي، ديني، نژادي و قومي شود چرا که اصلي ترين مشخصه اي را که مي توان به «پسامدرنيته» نسبت داد، عبارت از «تکثرگرائي» دايم و غير قابل کاهش فرهنگ ها، سنت هاي همگاني و جهان بيني ها مي باشد. يکي از دستاوردهاي آن، برنامه ريزي براي اوقات فراغت انسانها است؛ از اين رو مي توان بزرگترين توليد و مصرف قرن بيست و يکم را حول محور «توليد و مصرف اوقات فراغت» دانست. از آنجا که صنعت گردشگري مي تواند در پر کردن اوقات فراغت نقش بسزايي داشته باشد. لذا امروزه اين صنعت به يکي از بزرگترين منابع درآمد ملي و در عين حال از عوامل موثر در تبادلات فرهنگي ميان کشورها تبديل شده است. هدف از اين تحقيق، بررسي تاثيرات توسعه گردشگري قومي بر موضوعات فرهنگي- اجتماعي جامعه مي باشد. روش پژوهش اين مطالعه، از لحاظ هدف در دسته پژوهش هاي توسعه اي- کاربردي قرار مي گيرد و يک پژوهش توصيفي- پيمايشي مي باشد. جامعه آماري پژوهش، گروه هاي ذي نفع توسعه گردشگري قومي روستاهاي هدف گردشگري واقع در استان کرمانشاه مي باشند. بر اساس نتايج تحقيق، فرضيات فرعي و فرضيه اصلي در سطح اطمينان 95% تاييد و مشخص شد که از نظر گروه هاي ذي نفع، «توسعه گردشگري قومي» بر ابعاد اجتماعي- فرهنگي جامعه تاثيرگذار مي باشد. طبق نتايج آزمون دوجمله اي و شاخص هاي آماري رتبه بندي گويه هاي مرتبط با موضوعات فرهنگي - اجتماعي گردشگري قومي نشان مي دهد که موضوعات مرتبط با ابعاد چهارگانه اجتماعي- فرهنگي، داراي يک درجه اهميت نيستند از ديدگاه گروه هاي ذي نفع توسعه گردشگري قومي، بعد هنجارهاي فرهنگي در برترين اولويت قرار دارد و به ترتيب موضوعات بعد اجتماعي، بعد محافظت فرهنگي و بعد اصالت قومي در اولويت هاي بعدي مي باشند.
كليد واژه: گردشگري قومي، توسعه گردشگري قومي، موضوعات فرهنگي- اجتماعي، تئوري ذي نفعان، اصالت قومي