ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 10 رأی - میانگین امتیازات: 3.4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
دولت قانون را اجرا کند، معضلی باقی نمی‌ماند
نشست خبری یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک که روز گذشته برگزار شد، مجالی بود تا خبرنگاران رسانه‌های جمعی اوضاع حمل‌ونقل عمومی و ارتباطات شهرداری تهران با نهادهای مسئول در زمینه ترافیک پایتخت را جویا شوند.
در نهایت پرسش‌های خبرنگاران درباره خواست شهرداری از دولت در حوزه اعتبارات حمل‌ونقل عمومی تهران تا جایی پیش رفت که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران اظهار داشت: ما هیچگاه جز اجرای قانون مصوب مجلس انتظاری از دولت و دستگاه‌های اجرایی نداشته‌ایم؛ ضمن اینکه خواسته‌های ما تنها چیزهایی است که قانونگذار مصوب کرده است.

سید جعفر تشکری هاشمی در این نشست به مشکلات مربوط به ترافیک پایتخت که ناشی از نبود مدیریت یکپارچه و هماهنگ در این عرصه است، اشاره کرد و گفت: امروز ترافیک، مشکل اصلی کشور ماست. این در حالی است که اساس توسعه پایدار در هر کشور بر مبنای وجود حمل‌ونقل مناسب و قابل‌قبول است. وی در ادامه اظهار داشت: موضوع مدیریت یکپارچه یا همگرایی در موضوع ترافیک از مشکلات پابرجاست و متأسفانه در موضوع ترافیک هم نهادهای متعددی خود را دخیل می‌دانند اما هنگام پاسخگویی می‌بینیم که مسئولیت‌پذیری به اندازه میزان مداخله‌ها و ورود به مباحث از سوی این نهادها نیست. معاون شهردار تهران به یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمینه حمل‌ونقل عمومی پایتخت اشاره کرد و افزود: متأسفانه شاهد هستیم که حتی مصوبات مجلس و موارد قانونی در حوزه حمل‌ونقل عمومی اجرایی نمی‌شود.

تشکری هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه درخواست‌ها و توقعات ما هرگز چیزی فراتر از مصوبات قانونی و آنچه مجلس به تصویب رسانده نبوده، گفت: این منصفانه نیست که 3سال با وجود همکاری‌ها و تلاش مجلس برای تحقق امکان استفاده مترو از فاینانس این همه دوندگی کنیم در حالی‌که هر تاجری می‌تواند از این اعتبارات استفاده کند اما حمل‌ونقل عمومی ما از اعتبارات فاینانس بی‌بهره بماند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه بسیاری معتقدند که مسائل و موضوعات حوزه ترافیک سیاسی شده است و در این مورد سیاسی کاری صورت می‌گیرد نیز گفت: اگر ما می‌گوییم که 25 درصد بیشتر از یارانه‌های بلیت یا اعتبارات فاینانس به مترو پرداخت نشده این سیاسی کاری نیست. این مطرح کردن مشکلاتی است که در واقع دغدغه مردم است.

تشکری هاشمی افزود: زمانی مطرح می‌شد که واگن‌های مترو آزبست تولید می‌کنند، اما تحقیقات نشان داد که در مترو آزبست تولید نمی‌شود ولیکن خودروسازان در تولید لنت ترمز همچنان از آزبست استفاده می‌کنند. وی با اشاره به نیاز 80 میلیارد تومانی مترو برای ترخیص واگن‌هایی که ماه‌هاست به‌دلیل نبود اعتبار در گمرک معطل مانده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر 4دستگاه حفار در خطوط مختلف کار می‌کنند و توقف آنها به‌دلیل نبود اعتبار خسارت‌های دیگری به‌دنبال دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود اعتبارات تخصیص‌یافته به حوزه حمل‌ونقل پاسخگوی نیازهای این حوزه است، گفت: ما تنها در شرکت واحد اتوبوسرانی باید ماهانه16.5میلیارد تومان بابت حقوق و مزایای کارکنان بپردازیم که با احتساب پرداخت 15 ماه حقوق به کارکنان فقط در این شرکت سالانه حدود 240 میلیارد تومان باید پرداخت شود. این در حالی است که دولت از ابتدای سال به شرکت واحد اتوبوسرانی تنها 21 میلیارد تومان یارانه داده است. همچنین با وجود آنکه دولت موظف است82.5 درصد از هزینه هر اتوبوس جدید را پرداخت کند اما تا‌کنون حتی یک ریال بابت ورود اتوبوس‌های دوکابین پرداخت نشده است و در چنین شرایطی نمی‌توان با معجزه کارها را پیش برد.

تشکری هاشمی همچنین در مورد نحوه بررسی عملکرد هزینه‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک گفت: شورای شهر، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نهادهایی هستند که وضعیت عملکردها را مورد بررسی قرار می‌دهند. در این میان شاید دستگاه‌های دیگری هم بخواهند در کار بقیه سرک بکشند اما دستگاه‌های مسئول باید میزان هزینه‌کرد و بودجه‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: اگر برای احداث هر کیلومتر مترو 50 میلیارد تومان هم صرف شود تنها برای بخش‌هایی که به بهره‌برداری رسیده 750میلیارد تومان هزینه شده، این در حالی است که عملیات احداث تونل در خطوط 3، 6 و 7 مترو نیز با جدیت دنبال شده و بیش از 140واگن نیز از ابتدای سال وارد ناوگان شده است. در مجموع برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت در سال 90 حدود 1600 میلیارد تومان اعتبار صرف شده است، حالا مردم می‌توانند قضاوت کنند که اگر کمک‌های شهرداری نبود آیا می‌شد این حجم از پروژه‌ها را اجرایی کرد؟

شایان ذکر است در این نشست معاون حمل‌ونقل و ترافیک اعلام کرد که یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک در 10محور در روزهای دوم و سوم اسفند ماه برگزار می‌شود که تا‌کنون 649 مقاله برای این کنفرانس ارسال شده است.
[تصویر:  metro-1121gh.jpg]

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: AliReza
2
RE: دولت قانون را اجرا کند، معضلی باقی نمی‌ماند
به قول یکی از اساتید ما وقتی بخشنامه ای به دست مسئولان ادارات و سازمان های مختلف می رسه اینقدر سوراخ و سمبه داره که دست مسئولان را باز گذاشته است قانون را اول مسئولان درست اجرا کنند تا برای مردم فرهنگ سازی بشه

آخرین ارسال های من :
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  کارنامه دولت درباره نوسازی بافت‌های فرسوده شهری درخشان است FaTyJo0oN 706 1390-11-29، 12:06 صبح
آخرین ارسال: FaTyJo0oN
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل