ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امتیازات: 2.92
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
خشونت در رانندگی
خشونت در رانندگی
آمار به ما نشان می‌دهد که همه ما به نوعی در یک تجربه رانندگی خشونت ‌آمیز شرکت داشته‌ایم، حال چه به عنوان فرد قربانی یا فرد خشن.
رانندگی خشونت‌ بار و خشونت در جاده روز به روز در حال افزایش است و براساس بنیاد امنیت ترافیک، اگر مهمترین نگرانی بسیاری از رانندگان امروزی نباشد، یکی از نگرانی‌های آنان است. این بنیاد گزارش می‌کند که، "حداقل 1500 نفر در سال به طور جدی در منازعات رانندگی جاده آسیب می‌بینند."
در زیر به گزیده‌ای از گزارشی که توسط انجمن ملی امنیت ترافیک ارائه شده است می‌پردازیم.

ویژگی‌های رانندگی خشنونت‌بار
واژه، "رانندگی خشونت‌بار" در دهه نود بعنوان برچسبی برای دسته‌ای از رفتارهای خطرساز جاده پدیدار شد. این دسته شامل موارد زیر است:
· نزدیک کردن بیش از اندازه اتومبیل خود به اتومبیل دیگر
· رانندگی با سرعت بسیار بالا
· لایی کشیدن در ترافیک
· عبور از چراق ‌قرمز و علائم هشدار
رانندگی خشونت‌بار گاهی به رفتارهایی مثل عصبانی شدن و فریاد کشیدن بر سر یکدیگر، برخورد فیزیکی یا زدوخورد و حتی قتل نیز منجر می‌شود. "خشونت جاده" برچسبی است که برای توصیف عصبانیت و رفتارهای خشن حین رانندگی ساخته شده است.

از خشونت ترافیک تا جرم جنایی
nhtsa رانندگی خشن را اینطور تعریف می‌کند،"عمل راننده یک وسیله‌ نقلیه به طریقی که خطرساز باشد یا بتواند دیگران یا دارایی‌های دیگری را به خطر بیندازد."
یک تمایز مهم این است که رانندگی خشونت‌بار یک خشونت ترافیکی است درحالیکه خشونت در جاده، جدا از داد زدن‌ها و اشاره با سر و دست، یک جرم جنایی است.

عوامل مرتبط با رانندگی خشونت ‌بار
متخصصین دلایلی را برای افزایش قابل ‌توجه رانندگی خشونت‌بار و خشونت در جاده ارائه می‌کنند.
· جامعه ‌شناسان بر این عقیده‌اند که دلیل آن شکسته شدن حس اجتماع و ازهم پاشیده شدن ارزش‌های مشترک در جامعه است.
· روانشناسان به ترکیب قدرت و گمنامی وسایل نقلیه اشاره می‌کنند.
· مهندسین ترافیک باور دارند که مشکل سرعت‌های غیزمجاز رانندگی درمیان مسافرین است.

تراکم ترافیک:
تراکم ترافیک یکی از متداولترین عوامل دخیل در رانندگی خشونت‌بار است. رانندگانی که در ترافیک‌های سنگین تحمل کمی دارند ممکن است با نزدیک کردن بیش از حد اتومبیل خود به وسایل نقلیه دیگر، تعویض مداوم لاین‌ها، یا عصبانی شدن بر سر هر کسی که جلوی پیش رفتن آنها را بگیرد، واکنش دهند.

عجله داشتن:
بعضی به این دلیل خشونت‌آمیز رانندگی می‌کنند که کار زیادی برای انجام دادن دارند و برای کار، مدرسه، دانشگاه، جلسه، کلاس، مسابقه یا هر قرار کاری دیگری دیرشان شده است.
خیلی از شهروندان مطیع قانون نیز بالا بردن سرعت خود را موقعی که دیرشان شده است توجیه می‌کنند. سرعت بخاطر عجله داشتن حتی در نظر ایمن‌ترین رانندگان هم گاهی قابل‌قبول است.

ناشناسی:
ممکن است فرد وقتی درون حریم یک اتومبیل قرار بگیرد، احساس جدا و ناشناس بودن کند. بسته بودن پنجره‌ها جدا بودن راننده‌ها از هم را تقویت کرده و به این درک اشتباه که فرد فقط یک نظاره‌گر محیط اطراف خود است نه شرکت‌کننده‌ای در آن کمک می‌کند.
این حس ناشناس بودن رفتارهای غیراجتماعی در برخی افراد ایجاد می‌کند که در روابط دیگر آنها با دیگران به هیچ وجه دیده نمی‌شود. این را با داشتن قدرت یک اتومبیل و علم به اینکه دیگر فردی که اذیتش می‌کنید شما را نخواهد دید، ادغام کنید و خواهید دید که نتیجه آن وحشتناک خواهد شد.

احترام قائل نشدن برای دیگران و قانون:
درمورد از هم پاشیده شدن ارزش‌های مشترک و احترام به قانون که به جدا شدن گستره خانواده، افزایش تحرک فردی، تاثیر رسانه‌ها و سایر ویژگی‌های جامعه مدرن مرتبط است بسیار گفته‌ایم.
به نظر می‌رسد که نزاکت و احترام به قانون کاهش یافته است.

رفتارهای عادتی یا بالینی:
اکثر رانندگان به ندرت خشن رانندگی می‌کنند و حتی برخی از آنها هیچوقت اینکار را نمی‌کنند. اما گاهی رفتارهای خشن در رانندگی متداول پیش می‌آید و برای دسته کمی از رانندگان، این رفتار، رفتار عادی و روزمره است.
رفتارهای خشونت‌بار هرازگاه در رانندگی ممکن است در واکنش به برخی موقعیت‌های خاص مثل سرعت غیرمجاز یا تعویض لاین در زمان عجله اتفاق بیفتد و رفتار طبیعی آن راننده نباشد.
درمیان رانندگان با رفتارهای خشن مزمن، کسانی هستند که این سبک رانندگی را یاد گرفته‌اند و آن را درست قلمداد می‌کنند و عده‌ای که رانندگی درست را بلد هستند اما این رفتارها در آن نشانه بیماری است.
مشخص است که درجه این خشونت نیز اهمیت دارد و همه عصبانیت‌ها غیرقابل‌کنترل یا حتی نادرست نیستند. یعنی این عصبانیت نیست که اهمیت دارد، رفتار فرد در آن زمان است که مهم است (مثلاً عصبانیتی که در مواجه با یک راننده خشن، فرد را ترغیب می‌کند به پلیس زنگ بزند). اما، عصبانیت مزمن، رانندگی خشن عادتی یا مداوم و بخصوص عادت زدوخورد کردن در جاده می‌تواند نمودهایی از آسیب‌شناسی درکنار قانون‌شکنی باشد.

آخرین ارسال های من :
2
RE: خشونت در رانندگی
این آمار برای ایرانه یا کل جهان؟

آخرین ارسال های من :
3
RE: خشونت در رانندگی
(1390-12-5، 12:36 صبح)saeiideh نوشته است:  این آمار برای ایرانه یا کل جهان؟

عمومی بوده اما منظور نویسنده خیابان و جاده های ما بوده اگه درست گفته باشم منظورش همان به در می گم که دیوار بشنوه

4
RE: خشونت در رانندگی
نه میخوام بدونم این نوع رانندگی فقط تو ایران این مدلیه و 1500 نفر کشته داشته یا تو کل جهان؟ نویسندش ایرانیه؟

5
RE: خشونت در رانندگی
در یکی از سایت ها این موضوع را دیدم به نظر می رسد منظور کشور ما بوده چون جهان با جمعیت 7 میلیارد نفری این تعداد کشته شده صحیح نیست پس در ارتباط با ایران است

 سپاس شده توسط: saeiideh
6
RE: خشونت در رانندگی
امید داشتم آمار کل دنیا باشه ......:huh:

7
RE: خشونت در رانندگی
همین شهر اهوازی من داخلش زندگی کرده ام در تابستان به علت گرما خون به مغز نمی رسه در ماه های گرم سال امکان نداره هنگام رانندگی در تابستان حداقل 1 الی 2 درگیری نداشته باشی

8
RE: خشونت در رانندگی
(1390-12-5، 01:42 صبح)aramo نوشته است:  همین شهر اهوازی من داخلش زندگی کرده ام در تابستان به علت گرما خون به مغز نمی رسه در ماه های گرم سال امکان نداره در رانندگی در تابستان حداقل 1 الی 2 درگیری نداشته باشی
:huh::huh::huh::huh::huh::huh::huh:......

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  وزیر انرژی انگلیس به علت تخلف رانندگی، استعفا کرد FaTyJo0oN 874 1390-12-2، 11:57 عصر
آخرین ارسال: aramo
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل