ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 31 رأی - میانگین امتیازات: 2.77
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
پیتر کالتورپ Peter Calthorpe :

پیتر کالتورپ ، شهرساز ، برنامه ریز ، و معمار آمریکایی به علت فعالیتهایش در زمینه های مقابله با حومه گرایی در آمریکا ، کمک به جنبش نو- شهرسازی و ریاست همایش نو- شهرسازی ، کمک به ابداع برنامه ریزی معطوف به وسائط نقلیه عمومی ، مشهور و مطرح شده است .



کالتروپ در سال 1946 در شهر پالو آلتو Palo Alto در کالیفرنیا به دنیا آمد . وی در مدرسه معماری دانشگاه ییل Yale تحصیل کرد و پس از آن به تدریس و سخنرانیهای علمی پرداخت . کالتورپ در آمریکا ، اروپا و آمریکای جنوبی سخنزانی داشته است و در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ، دانشگاه واشنگتن ، دانشگاه ارگان ، و دانشگاه کارولینای شمالی تدریس نموده و جوایز متعددی در زمینه هنر و معماری کسب نموده است . وی کار حرفه ای در مورد شهرسازی و طراحی شهری را از سال 1976 آغاز کرد . در سال 1983 بنیاد کالتورپ را بنیان نهاد و در زمینه های شهرهای جدید و مقابله با حومه گرایی به فعالیت پرداخت . در این موسسه بیش از 30 شهر جدید طراحی شد و 11 برنامه بلند مدت منطقه ای به اجرا گذارده شد . همچنین چند طرح در کشورهای دیگر مثل برنامه ریزی برای سواحل تونس و یا برنامه زمین های خارج شهر روتردام هلند از کارهای انجام شده در این نهاد بوده است . وی سپس شروع به کار برای بنیاد توسعه شهری آمریکا کرد و در مورد ارتباط بین کاربری زمین ، حمل و نقل و توسعه شهری به پژوهش پرداخت . کالتورپ در ابتدای دهه 1990 به عنوان اولین رئیس همایش نو- شهرسازی Congress for the New Urbanism انتخاب شد و به فعالیت گسترده ای در مورد نو- شهرسازی و طراحی جوامع شهری پیاده دست زد . وی از اولین کسانی است که به طراحی شهری برای حدود 500000 نفر با استفاده از اصول نو- شهرسازی پرداخت . پیش از این ، برنامه ریزی و طراحی شهری بر اساس نو-شهرسازی ، برای جمعیتهای کمتر ( برای مثال 5000 و یا 10000 نفر ) انجام می شد . طراحی و اجرای این شهری که محل آن در فیلیپین خواهد بود در حال حاضر در جریان است .

او در طرح های شهری خود همواره چهار اصل توجه به تنوع فرهنگی و ساختمانی ، توجه به مقیاس انسانی ، نگهداری و حفظ بافتها و ساختمانهای تاریخی ، و منطقه گرایی و توسعه منطقه ای را در نظر داشته است .

کالتورپ اندیشه های خود را به صورت سخنرانی ، مقاله ، کتاب و غیره منتشر کرده است . این افکار در مهمترین کتابهایش که سه مورد ذیل هستند ، ارائه شده اند :



Calthorpe, Peter and Sim Van der Ryn (1986). "Sustainable Communities: A New Design Synthesis for Cities, Suburbs and Towns." San Francisco: Sierra Club Books. ISBN 0-87156-629X

Calthorpe, Peter (1993). The Next American Metropolis: Ecology, Community, and the American Dream. New York: Princeton Architectural Press. ISBN 1-878271-68-7

Calthorpe, Peter and William Fulton (2001). The Regional City: Planning for the End of Sprawl. Washington, D.C.: Island Press. ISBN 1-55963-784-6



در کتاب « کلان شهر بعدی آمریکا » ، کالتورپ از شهرسازی و مخصوصاً توسعه مناطق حومه ای آمریکا ، ساخت جوامع شهری بدون مقیاس انسانی ، اساس قرار دادن اتومبیلها در طراحی شهری ، بی انتها تصور کردن سوخت های فسیلی ، و ساخت روزافزون خیابان و بزرگراه انتقاد کرده و نو- شهرسازی را به عنوان پاسخ مناسب چنین معضلاتی مطرح می نماید . این کتاب 175 صفحه ای ، در سال 1993 چاپ شد و به عنوان یکی از ایده های جالب شهرسازی آمریکا مطرح گشت .

تصویری از کتاب « کلان شهر بعدی آمریکا » . در این تصویر کالتورپ حومه سازی معمول آمریکا را نشان داده است . فواصل مقاصد احتمالی سفرها بسیار طولانی است زیرا اصولاً پایه این نوع طراحی ها بر استفاده از اتومبیل بنا شده و بهای کمی به مسیرهای پیاده و دوچرخه داده می شود .









تصویری از کتاب « کلان شهر بعدی آمریکا » . در این تصویر استخوان بندی شهری مورد نظر کالتورپ که معمولاً در نو-شهرسازی به کار برده می شود ، دیده می شود . شبکه خیابانها به هم پیوسته اند و خانه ها در فاصله پیاده از مرکز شهر یا محله جای داده شده اند . در تردد های طولانی تر وسائل نقلیه عمومی سهم عمده ای به عهده دارند .





همچنین کالتورپ یکی از پایه گذاران برنامه ریزی معطوف به وسائط نقلیه عمومی Transit-Oriented Development (TOD) نیز می باشد و همواره از دهه 1990 تا کنون در این مورد فعالیت داشته است .

طرح پیتر کالتروپ برای قسمتی از شهر ساکرامنتو Sacramento در کالیفورنیای آمریکا به نام کالوین Calvine . شبکه خیابانها به صورت بهم پیوسته و تقریباً شطرنجی شکل گرفته است . 1400 خانه مسکونی در فاصله پیاده از مرکز محله قرار گرفته اند . در مرکز محله ، فضای سبز و مجتمع تجاری قرار گرفته است که به وسیله وسایل نقلیه عمومی قابل دسترس هستند .



آخرین ارسال های من :

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل