ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 15 رأی - میانگین امتیازات: 2.93
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
شیوه های اعمال حاکمیت درحکومت های محلی


شیوه های اعمال حاکمیت درحکومت های محلی


از گذشته های دور، به علت اختلافات طبقاتی، اقتصادی، نژادی ومنطقه ای، مردم بطور یکنواخت از حقوق انسانی بهره مند نبوده اند. بدلیل یک سلسله مبارزات و تلاشهای گسترده ، بروزجنگ های آزادی بخش وزندگی شهری و اجتماعی، کم کم برابری افراد وحق تعیین سرنوشت مورد توجه قرار گرفت واساس وپایه مردمسالاری و نظام پارلمانی و دموکراسی که حاکمیت آن برخواسته از اراده مردم است ریخته شد.
انسان ها در طول تاریخ همواره به دنبال عدالت و برابری در اداره امور خود بوده و راههای گوناگون برای مساوات ، عدالت و برابری را آزمون کرده اند. دموکراسی تاریخی طولانی دارد و در سراسر این مبارزه ، کوشش برای برقراری حق تساوی کلیه افراد بالغ برای شرکت در اداره مملکت و چگونگی اعمال این حق مورد توجه بوده است.


با قبول عقیده دموکراسی دو اصل به رسمیت شناخته میشود:

1-استقرار مناسبات قراردادی به جای مناسبات فئودالی
2-برطرف کردن جهل مردم ازطریق باسواد کردن وآشنایی آنها به قدرت وخواسته های خود ،
بنا بر این ،

دموکراسی کنترل عمومی بر اعمال حاکمیت است که به سه طریق انجام میگیرد:

1- اعمال حاکمیت به طور مستقیم
2- اعمال حاکمیت به شکل غیر مستقیم
3- اعمال حاکمیت به گونه مختلط


اعمال حاکمیت بطور مستقیم:

دراین سیستم چون مردم اعتماد زیادی به سیستم نمایندگی ندارند ترجیح میدهد که خود مستقیما در تعیین خط مشی واجرای آن شرکت ونظارت کنند .
هدف عمده ازاین اعمال حاکمیت، این است که باشرکت مستقیم در رای گیری ، اطمینان حاصل شود که تمام گروههای واقعی دریک جامعه درامور خود دخالت نموده اند.
این روش در واحدهای محلی کوچک مفید است ولی درگروههای بزرگتر اداره جلسه واخذ نتیجه ، کار ساده ای نیست .

مضرات اعمال حاکمیت مستقیم:

- در رای گیری سراسری و مستقیم ، اغلب اختیارات رای دهنده در موضوعات مهم که احتیاج به مطالعه دارد به گفتن یک کلمه " آری " یا" نه " محدود می شود و-نظر رای دهنده بیشتر به کسی که میخواهد انتخاب شود معطوف میشود نه به مسائل مطروحه .
اعمال حاکمیت بطور غیر مستقیم

در اعمال نمایندگی غیر مستقیم ، وجه مشخصه کار ، تلاش برای ایجاد یک حکومت قانونی از طریق سیستم نمایندگی است که بوسیله احزاب متعدد وحق رای تامین میشود.

نقاط ضعف:

در این شیوه مشکلاتی وجود دارد ، مثلا چنانچه نمایندگان در طول مدت نمایندگی به وظیفه خود عمل نکردند موکلین ناچاراند وجود آنهاراتا پایان دوره نمایندگی تحمل کنند .
انتخابات از مهمترین وسایل برای کنترل حکومت است ولی باید دانست در کشورهایی که دارای انتخابات آزاد هستند صندوق انتخاباتی یک وسیله نا کامل برای ابراز عقاید رای دهندگان نسبت به حکومت است .
بعضی اوقات رای دهنده مجبور است به کسانی که اصلا نمیشناسد رای بدهد ویا نسبت به مسئله ای که به او عرضه شده اظهار نظر مثبت یا منفی کند .
مقررات مربوط به رای دادن ، جلوگیری از تقلب ، تنظیم مخارج انتخاباتی و ثبت واستخراج آراء از جمله مشکلاتی هستند که هنوز بسیاری ازکشورها موفق به حل آنها نشده اند .


اعمال حاکمیت بطور مختلط:

اگر چه اعمال حاکمیت بطور مستقیم ، مطمئن ترین شیوه حکومت است ، اما همواره این کار عملی نیست . گاهی ملت ها ناچار هستند که غیر مستقیم اعمال حاکمیت نمایند .
اعمال حاکمیت به طور غیر مستقیم هم این نقص را دارد که چنانچه نماینده به وظیفه خود عمل نکرد برای مردم چاره ای نیست جز اینکه وجود آنها را تا پایان دوره قانونی تحمل کنند . برای جمع این دو نظر سه راه حل بصورت ابتکار ، رفراندوم و رکال در نظر گرفته شده است .
ابتکار:

وسیله ای است که مردم راقادر میسازد تادرصورت عدم اعتنای قوه مقننه دروضع قانون مورد احتیاج ، راسا اقدام وقوه مقننه را واداربه انجام خواسته های خود بنماید این شیوه به شرطی ممکن است که افراد بتوانند تعداد معینی امضا در تایید پیشنهادخود کسب نمایند .
ابتکار مستقیم:

ابتکار مستقیم در این مساله یعنی برگزاری همه پرسی و رفراندوم ، چنانچه رفراندوم برای تعیین تکلیف
مو ضوعی لازم باشد آن را ابتکار مستقیم می گویند .

ابتکارغیر مستقیم:
ابتکار غیر مستقیم آن است که ،

بدون مراجعه به آراء عمومی بتوان بوسیله مجلس ایالتی و یا محلی ، مساله ای را بصورت قانون در آورد.
مراحل اجرای ابتکار:
- تهیه عرض حال بوسیله یک نفر حقوقدان یاشخص مطلع ،
- توزیع بین مردم برای تهیه تعداد امضاهایی که قانون مقرر نموده است ،
- ارائه عرض حال به مقام یا دستگاهی که قانون مقررنموده است .

رفراندوم:

همه پرسی یا رفراندوم تمهیدی است که مردم را قادر می کند به عنوان داور در رد یا قبول موضوعی که مطرح شده است اظهار نظر کنند . در برخی موارد ممکن است از اجرای قوانینی که به وسیله مجلس مقننه درباره آنها اتخاذ تصمیم به عمل آمده است تحت شرایط مخصوصی تا اظهار نظر رای دهندگان جلوگیری شود.
در کشورهایی که دارای دو مجلس هستند ، رفراندوم هنگامی که دو مجلس در اتخاذ تصمیم به بن بست می رسند راه حل قطعی است.
رفراندوم ممکن است به سه صورت :
اجباری (مجلس موظف به قبول نظر رای دهندگان است) ،
اختیاری (مجلس در قبول یا رد نظر رای دهندگان آزاد باشد) ،
اعتراضی (به معنی ابتکار) باشد .




 تفاوت رفراندوم و ابتکار :

آرایی که مردم برای رد یا قبول مصوبات مجلس می دهند و یا اظهار نظری که در رد یا تایید عرض حال ابتکاری ابراز می دارند هر دو به منزله رفراندوم است ولی در معنای دقیق ، اختلاف درباره طبیعت منشاء پیشنهادهاست .
اقدامات ابتکاری به وسیله دسته ای خاص از رای دهندگان مطرح می شود و حال آنکه رفراندوم معمولا به وسیله مجلس یا حاکمیت طرح می گردد .



 فواید استفاده از ابتکار و رفراندوم :

هر گاه که مجلس به نظر مردم احترام نمی گذارد ، یا رای آنان را نمایندگی نمی کند ، رفراندوم و ابتکار
وسیله ای موثر برای مقابله با گروه های متنفذ و فشارها ی سیاسی است .
قوانین اساسی و عادی با سهولت بیشتری به تصویب می رسند.
وجود حق استفاده از ابتکار و رفراندوم ، مجلس را وادار خواهد کرد که بر طبق میل و خواسته های مردم عمل کند .



 مضرات استفاده از حق رفراندوم و ابتکار :

ممکن است موضوع قبول یا ردشده معرف نظر اکثریت دارندگان رای نباشد
موقعی که انتخابات فوق العاده انجام می گیرد نه تنها تحمیل جدیدی به رای دهندگان است بلکه مخارج حکومتی را هم زیاد می کند .
مساله چاپ و توزیع عرض حال ، مستلزم صرف هزینه است و برای گروه هایی که دارای منابع مالی کافی نیستند استفاده از حق ابتکار حرکتی غیر عملی است .


 رکال recall

رکال در واقع وسیله ای است که به رای دهندگان امکان می دهد وکیل انتخاباتی را قبل از پایان دوره قانونی از کار بر کنار نمایند .
دستگاه ها و ادارات و مامورینی که مشمول ارکال می شوند در قانون مشخص شده اند :
1- برکناری مامورین انتخابی به استثنای قضات ،
2- برکناری قضات ،
3- برکناری مامورین انتصابی ،
4- رکال مشورتی برای برکناری مامورین فدرالی ،
5- رکال تصمیمات قضایی(بیشتر به صورت نوعی رفراندوم است).



نگاه مخالفان و موافقان رکال

کسانی که با استفاده از " رکال " مخالف هستند عنوان می کنند استفاده از این وسیله نه تنها استقلال مامورین را از بین می برد و سبب تضعیف شخصیت آنها می شود ، بلکه خلاف اصول سیستم نمایندگی می باشد.
از سوی دیگر ، طرفدارن رکال معتقدند ، این امر مامورین انتخابی را از اتکای به صاحبان نفوذ سیاسی و احزاب و متنفذین ملی و محلی محفوظ می دارد وبه مردم مجال می دهد که کنترل مداوم بر کارهای مامورین داشته باشند . این سیستم علاقه مردم را به سازمان های حکومتی خود زیاد می کند و در عین حال تمرکز قدرت و احساس مسؤلیت را در مامورین عمومی با افزایش طول مدت خدمت آنها امکان پذیر می سازد .
البته توجه به این نکته هم خالی از فایده نیست که معمولا استفاده از رکال برای برکناری مامورین انتصابی کمتر است ، زیرا این قبیل مامورین اشخاصی حرفه ای هستند و برکناری آنها به وسیله مردم ممکن است نتیجه صحیحی نداشته باشد.
برای تقاضای رکال باید عرض حالی که معتبر ودارای دلایل کافی باشد عرضه شود .در شهرها عرض حال باید به مقامات مسوول داده شود که درباره صحت امضاء ها و معتبر بودن عرض حال تحقیقات کافی بعمل آید .
برای ارایه و تقدیم عرض حال محدودیت هایی هم وجود دارد. به طور مثال ، مدتی باید از شروع خدمت مامور گذشته باشد تا بتوان از این حق استفاده نمود و یا در مورد ماموری که قبلا تقاضای رکال شده و اکثریت ان را تایید ننموده اند ، نمی توان در دوره خدمت واحدی مجددا مساله رکال را عنوان نمود.




آخرین ارسال های من :
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  حکمروایی محلی بعنوان نوعی همکاری تجاری دولتی در دموکراسیهای غربی و حکمروایی شهری file 1,910 1394-12-4، 01:50 صبح
آخرین ارسال: file
  حکومت های محلی aramo 1,508 1390-12-18، 12:26 صبح
آخرین ارسال: aramo
  حکومت محلی در فرانسه aramo 1,462 1390-12-18، 12:11 صبح
آخرین ارسال: aramo
  نگرش سيستمی به حکومت های محلی aramo 1,477 1390-12-17، 05:34 عصر
آخرین ارسال: aramo
  برنامه ریزی در حکومتهای محلی aramo 1,588 1390-12-17، 12:49 صبح
آخرین ارسال: aramo
  الگوی اداره حکومتهای محلی در انگلستان aramo 1,195 1390-12-17، 12:44 صبح
آخرین ارسال: aramo
  تشکیلات محلی در ایران aramo 1,268 1390-12-16، 08:01 عصر
آخرین ارسال: aramo
  تاریخچه و ماهیت حکومتهای محلی aramo 1,392 1390-12-16، 07:57 عصر
آخرین ارسال: aramo
  الگوی حکومت های محلی در روسیه aramo 1,261 1390-12-16، 07:52 عصر
آخرین ارسال: aramo
  مبانی حقوقی مشارکت عمومی – خصوصی در دولت هاي محلی.pdf aramo 1,792 1390-11-6، 11:38 عصر
آخرین ارسال: aramo
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  دانلود جزوه تصویری آموزش gis با فرمت pdf 5-25 alireza hamed_1361 نرم افزار gis--پاسخگو مهندسین aramo و ...
  فروش کتاب های اسکیس شهرسازی و معماری 5-21 joachom alireza فروشگاه کتاب نو و دست دوم
  [خبر شهرسازی]  کتاب شهرهای رویایی؛ 7 ایدة شهری به عنوان شاکلة جهان 5-14 kasrak kasrak منابع
  غیر رایگان  داغ داغ، نقشه gis شهر تهران 5-14 parasto_gh j77 طرح،پروژه،نقشه(vip-2)
  پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری-دانشگاه شهید بهشتی 5-14 Sahab Sahab اخبار همایش ها
  آخرین مهلت ارسال مقالات دومین کنفرانس بین المللی عمران،معماری وطراحی شهری-... 5-14 Sahab Sahab اخبار همایش ها
  اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین در عمران، معماری، محیط زیست و توسعه پایدار... 5-14 Sahab Sahab اخبار همایش ها
  سوالات ارشد طراحی شهری 1396 با جواب تشریحی 4-31 alireza alireza تالار گفتمان طراحی شهری
  جدیدترین منابع دکتری شهرسازی 1396 4-29 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  نکات مهم و روزانه دکتری شهرسازی ویژه کنکور 95 4-29 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  سوالات ارشد برنامه ریزی شهری 1396 با جواب تشریحی 4-28 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  سوال و جواب اسکیس کنکور ارشد طراحی شهری سال 1396 4-28 alireza alireza تالار گفتمان طراحی شهری
  سوالات دکتری شهرسازی 1396 با جواب تشریحی 4-26 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  طرح منطقه ای 4-25 حدیث گلی حدیث گلی تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  آمارنامه ی استان اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری 4-25 حدیث گلی حدیث گلی تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
با ارسال فایل و شرکت در موضوعات ایجاد شده و پاسخ به آنها ما را همراهی کنید.

[-]
جستجو
جستجوی گوگل