۱۳۹۱-۱-۱۵، ۰۶:۳۲ عصر
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به حمایت مالی این سازمان از طرحهای برگزیده معماری مدارس، پیشنهاد کرد که بخشی از هزینه اجرایی پروژهها، صرف «جایزه معماری» شود.
مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع «معماری اسلامی ایرانی» در طراحی و نوسازی مدارس اظهار داشت: رویکرد ما در رابطه با اجرای معماری اسلامی و ایرانی در مدارس، عمدتاً در رابطه با ساختمانهای جدید است و در رابطه با ساخت و سازهایی که در سالهای قبل انجام شده و نیازمند مقاومسازی است، اعلام کردهایم که در حین مقاومسازی به معماری بیرونی آنها نیز توجه شود، اما در این رابطه دستمان چندان باز نیست.
وی با اشاره به مدنظر قرار گرفتن عناصر فرهنگ اسلامی و ایرانی و نیز شرایط بومی و فرهنگی استانها در طراحی و معماری مدارس جدید، تأکید کرد: آنچه که احداث میشود در درجه نخست باید متناسب با نیازهای آموزش و پرورش باشد و میان 5 مؤلفه آموزش و پرورش یعنی «نظام آموزشی، فضای آموزشی، نیروی انسانی، دانشآموز و محتوا» یک رابطه منطقی وجود داشته باشد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه معماری هر کشور نشاندهنده تاریخ و فرهنگ آن کشور است، گفت: علاوه بر آنکه در احداث مدارس از مصالح جدید و مقاوم استفاده میکنیم، تلاش ما نیز این است که با رعایت شرایط اقلیمی، منطقهای و الگوهای محیطی از عناصر فرهنگ ایرانی و اسلامی در طراحی مدارس استفاده کنیم. وی با اشاره به ارائه 231 طرح و مقاله به ششمین همایش «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» در اسفندماه 90، خاطرنشان کرد: این طرحها در سه بخش مسابقهای شامل حرفهای، دانشجویی و کارکنان ادارات نوسازی مدارس ارائه شده است که از طرحهای برتر حمایتهای مالی صورت میگیرد.
رئیسی از ارائه پیشنهادی به رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خبر داد که براساس آن با قانونگذاری و ایجاد الزام قانونی، درصدی از هزینههای اجرایی پروژهها صرف جایزه معماری شود و به عنوان پاداش به معماران برتر داده شود. وی اضافه کرد: این کار سبب رقابت میان معماران مدارس و افزایش انگیزه آنان میشود؛ چرا که در حال حاضر در موازین نظام مهندسی تفاوتی در میان کارهای ارائه شده از جهت کیفیت وجود ندارد.
منبع:شاسا
خدایا:
مرا ببخش ،
به خاطر تمام درهایی که کوبیدم
و خانه تو نبود....!!!!
مرا ببخش ،
به خاطر تمام درهایی که کوبیدم
و خانه تو نبود....!!!!