خودم شروع میکنم كارشناس و طراح منظر شهري، صمد ذواشتياق، معتقد است در اصل ساخت پياده رو بايد به اين نكته توجه شود كه فرد – اعم از افراد سالم كه ممكن است خريد زيادي كرده باشند يا معلولان و سالمندان – بتوانند براحتي در آن تردد كرده و با عبور راحت از خيابان، از يك سمت پياده رو به پياده رو مجاور بروند. در تعريف او، پياده رو، معبري است براي دسترسي از سمتي از خيابان كه حدفاصل ساختمان هاي حاشيه اي و معابر اتومبيل رو ساخته مي شود. از نظر او از پياده رو در فرهنگ ايراني بيشتر به عنوان محلي براي تفرج و خريد استفاده مي شود. اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه يافته و اروپايي، پياده رو محلي است كه تنها براي گذر و عبور در نظر گرفته شده است و در بعضي مواقع از مبلمان ساده شهري برخوردار است. (منبع: همشهری آنلاین)در تعریفی از پیاده رو میتوان گفت:
پیاده رو عبارتست از: دسترسی عابرین پیاده چه سالم و چه معلول جسمی از یک نقطه شهر به یک نقطه دیگر شهر در امنیت کامل.
سلام.پیاده رو یه چیزه پیاده راه یچیز جدا.پیاده رو اغلب به جایی که در کنار خیابون برای عام مردم اعم از سالمندان کودکانو... گذاشته شده که یه ضوابطی برای طراحیش وجود داره که همه اقشار جامعه بتونن ازش استفاده کنن اما پیاده راه یه جاهایی هست داخل شهر که فققققط برای عبور عابرانه یعنی وسیله نقلیه حق تردد ازونجارو نداره پس ما مث پیاده رو که کنار خیابونه وسیله نقلیه نداریم.تو کشور ما جدیدا دارن این پیاده راه هارو درست میکنن که اغلب بازار هم هست
۱۳۹۱-۱-۲۲، ۰۴:۵۶ عصر (آخرین ویرایش: ۱۳۹۱-۱-۲۲، ۰۵:۲۰ عصر، توسط aramo.)
تعریفی که اکنون در کشورهای اروپایی می شود کاملا صحیح است پیاده رو محل عبور و مرور است می توان با ایجاد مراکز تجاری، تفریحی، فرهنگی در سطح شهر در آینده از بی نظمی پیاده رو ها کاست اکنون در ایران فقط معضل ترافیک در سواره روها وجود ندارد بلکه باید فکر عاجلی برای پیاده روها هم کرد چون پیاده رو و سواره رو در ارتباط کامل با هم هستند شلوغی و بی نظمی در پیاده رو ها بر خیابان های اصلی تأثیر گذار است یک نمونه کاملا واضح اهواز می باشد همانطور که مسئولین شهری به فکر عریض کردن خیابان هستند باید عرض سواره روها هم فراموش نشود چون همانطور که تولید اتومبیل زیاد می شود از طرف دیگر جمعیت شهرها هم فزونی می یابد و این پیاده روها با این بافت بی نظم شهری دیگر جوابگو نیست
اهمیت پیاده راه ها هم خیلی زیاده اگر مکانهای امنی برای عبور و مرور عابران پیاده باشه یا جاهایی که افراد بتونن برای تجمع و تعامل و گفتگو و تفریح یا برای عبور از عرض خیابان یا میادین کسی با ناامنی حرکت نکنه تاثیر زیادی در آرامش شهروندان میگذاره چند سالی است که برای عبور و مرور از خیابان تدابیری اندیشیده شده مثل چراغ های راهنمایی مجهز به push button یا ایجاد جزایر ایمن یا همون جان پناه ها در خیابان ها بخصوص جاهایی که عرض خیابان زیاده و فرهنگ سازی برای عبور از خط کشی عابر پیاده و توقف وسایل نقلیه وقتی به خط کشی عابرپیاده میرسند حتی اگر چراغ راهنمایی یا پلیس راهنمایی رانندگی نباشه احداث پل های متعدد عابر پیاده مجهز به بالابر و پله برقی، تشویق مردم به استفاده از زیر گذر مترو برای عبور از خیابان مثل خیابان بهشتی تهران(مترو بهشتی) و بزرگراه رسالت (ایستگاه مصلی) و اکنون هم که احداث زیرگذر جهت تسهیل عبور و مرور شهروندان در چهارراه ولیعصر تهران. خیلی خوبه که اینها بیشتر بشه یا در جاهایی که امکانش هست این زیرگذرها احداث بشن یا احداث رمپ برقی برای عبور از خیابان در صورت امکان مثلا در تهران میدانی مانند هفت تیر به طور جدی از کمبود این امکانات برخوردار است. میدانی با آن وسعت و با چنان حجم جمعیت عبوری و همچنین وجود ایستگاه پرر فت و امد مترو و ایستگاه های تاکسی و اتوبوس و وجود مرکز خرید با حجم بالادر آن، نیاز به پلهای عابر پیاده متعدد و البته به طور برقی و یا بالا بر و احداث زیرگذر دارد کسی که بخواهد در این میدان به طور ایمن از خیابان عبور کند شاید مجبور باشد طول بسیار زیاد میدان را طی کند تا به پل، یا خط کشی برسد حالا فرض کنیم این شخص، کهنسال یا با ساک های خرید یا با کالسکه و ... باشد. چه بسا در آنجا مطب بسیاری وجود دارد و مسلما افراد بیمار رجوع به این مطب ها میکنند پس نیاز مبرمی احساس میشود اما ظاهرا تاکنون اقدام خاصی انجام نگرفته است. ووضعیتی مشابه در میدان ونک تهران و ....
۱۳۹۱-۱-۲۳، ۰۹:۴۰ صبح (آخرین ویرایش: ۱۳۹۱-۱-۲۳، ۰۹:۴۳ صبح، توسط 0RKIDEH.)
وضعيت پياده رو ها در سطح شهر , داستان تكراري رعايت نكردن حقوق شهروندي است . داستان ناتمام از مشكلاتي كه گريبان مردم كوچه و خيابان را مي گيرد
. وقتي كه سالها مي گذرند و پياده رو هر روز پيرتر مي شود , عابران پياده مي مانند و آرزوي ديدن مكاني كه از قدم زدن در آن لذت ببرند . چرا كه پياده رو در اصطلاح شهرسازي محلي است براي راه رفتن و قدم زدن . مكاني كه در ابتدا با هدف آسايش و راحتي رفت و آمد جماعت شهر نشين ساخته شده است اما مدتهاست كه در ميان انبوه مشكلات شهري از ياد رفته است .
سطوح ناصاف , عرض كم , سد شدن معابر توسط مصالح ساختماني و ... از مشكلاتي است كه عابران پياده هر روز با آن روبرو مي شوند . پياده رو ها استانداردهاي لازم را ندارند و
فضاي پيش بيني شده براي عبور عابران با حجم تردد آنان متناسب نيست . موانع متعددي مانند وجود صندوق هاي پست , سطل هاي زباله , خيابان و حتي دپوي مصالح ساختماني در مسير پياده رو ها , رفت و آمد عابران را مختل كرده است .نور و روشنايي شبانه اكثر پياده رو ها متعادل نيست
(۱۳۹۱-۱-۲۰، ۱۰:۱۹ عصر)Shahrsaz67 نوشته است: ببخشید ولی انگلیسی واژه پیاده راه چی میشه؟!پیاده رو نه آ!پیاده راه!
pathway نمیشه؟؟؟ اگه کسی میدونه کمک کنه اگه معنی انگلیسیشو بدونیم برای سرچ خیلی کمکمون میکنه ممنون از shahrsaz67
pathway bishtar be manaie mabar e,ama dar keshvar haie europaiee be khiaboun haiee ke piade mehvar hastand v atrafeshoun marakeze tafrihi v tejarie walking street migoiand,
۱۳۹۱-۱-۲۳، ۱۰:۳۵ صبح (آخرین ویرایش: ۱۳۹۱-۱-۲۳، ۱۰:۴۰ صبح، توسط 0RKIDEH.)
پياده راه ها يا مسيرهاي پياده براي تبديل فضاهاي سكونتگاهي به مكانهاي امن و لذت بخش براي پياده روي اختصاص داده شده اند. امروزه، در سياستهاي برنامه ريزي شهري به دنبال تقويت محيطهاي پياده و از بين بردن موانعي هستيم كه توانايي ما را براي پياده روي آسان و ايمن، محدود ميكند
۱۳۹۱-۱-۲۳، ۱۱:۱۷ صبح (آخرین ویرایش: ۱۳۹۱-۱-۲۳، ۱۱:۲۵ صبح، توسط FaTyJo0oN.)
با سلام......با تشکر از مهندس ارکیده واسه ایجاد تایپیک با افزایش پیاده رو ها و استاندارد سازی پیاده رو ها می تونیم هر چه بیشتر به سوی حمل و نقل پایدار پیش بریم. در صورتی که در ساخت پیاده رو ها و یا حتی ترمیمشون از کسایی که به این علم آگاهی دارند "مثلا از دانش معماران منظر استفاده کنیم"باعث سرزنده تر شدن این پیاده رو ها میشیم.....در صورتی که پیاده رویی استاندارد، عریض، شاد و سر زنده باشه مردم بیشتر ترغیب به استفاده از این مسیرها میشن
خدایا: مرا ببخش ، به خاطر تمام درهایی که کوبیدم
و خانه تو نبود....!!!!