ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 9 رأی - میانگین امتیازات: 2.44
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
توسعه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی رویکرد حمل و نقل انسان‌محور
با حضور شهردار تهران در «نخستین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران»، سیاست‌های محوری مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک تشریح شد

.سید جعفر تشکری هاشمی در این همایش با ابراز تأسف بابت اینکه در سال‌های اخیر شاهد مسابقه نابرابری تحت عنوان «تولید خودرو و ساخت خیابان» هستیم گفت: مدیریت شهری بین «سرعت حرکت خودروها» و «سهولت تردد شهروندان»، حتماً «انسان‌ها» را بر «ماشین‌ها» ترجیح می‌دهد.از نظر معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران، دیگر دوران جولان خودروها و خودروسالاری به پایان رسیده و امروزه شهرها براساس مطلوبیت زندگی انسان‌ها شکل می‌گیرند نه بر مبنای حرکت سریع ماشین‌ها.
تشکری هاشمی تصریح کرد: سهم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در حمل‌ونقل درون شهری در تهران حدود یک درصد و در شهرهای پیشرفته دنیا حدود 35 درصد است. همچنین سهم تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها در حمل‌ونقل درون‌شهری در شهرهای پیشرفته حدود یک درصد و در تهران حدود 28‌درصد است

.وی در توضیح اینکه تاکسی خلأ کمبود اتوبوس و مترو را در تهران پر کرده و موتورسیکلت به‌عنوان ناامن‌ترین وسیله آمد و شد، سهم قابل توجهی در جا‌به‌جایی‌های شهری ایفا می‌کند، گفت: امروزه شاخص توسعه‌یافتگی در شهرها ایجاد و توسعه حمل‌ونقل پاک با محوریت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است

.وی ایمنی، راحتی، اطمینان، سلامت جسمی و روحی و حفظ محیط‌زیست به جای تخریب محیط زندگی را ازجمله انتظارات و مطالبات مردم در تردد‌های شهری برشمرد و اظهار کرد: امروزه مصرف روزافزون منابع تجدیدناپذیر و تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و گازهای گلخانه‌ای سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و تغییرات آب و هوایی را به‌وجود آورده است. به همین دلیل از نظر تشکری هاشمی توسعه امکانات و تسهیلات پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، رویکرد مهم «حمل‌ونقل انسان‌محور» به جای «حمل‌ونقل خودرومحور» است
.وی همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی را باعث صرفه‌جویی معادل 2 هزار یورو در سال به ازای هر شهروند اعلام کرد و گفت: این میزان صرفه‌جویی نه تنها تأثیر چشمگیری بر ارتقا و بهبود زیرساخت‌های ترافیکی دارد بلکه در اقتصاد ملی نیز اثرگذار است

.وی با ذکر آماری درباره سهم حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های شهری، گفت: سهم حمل‌ونقل عمومی در تهران حداقل 50 درصد است درحالی‌که سطح زیرساخت‌هایی که در اختیار این بخش قرار گرفته تنها 22 درصد است و در مقابل سهم حمل‌ونقل شخصی در تهران حداکثر 50 درصد است درصورتی که سطح زیرساخت‌های در اختیار این بخش 78 درصد است

.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفت: درحالی‌که خطوط تندرو تنها 3‌درصد مجموع خطوط اتوبوسرانی را تشکیل می‌دهند اما 40 درصد کل مسافران ناوگان اتوبوسرانی را جابه‌جا می‌کنند که نشان‌دهنده آن است که در هدف‌گذاری برای هریک از پروژه‌های شهری حداکثر بهره‌وری مورد نظر است. وی در پایان گزارش خود در نخستین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران در سال91 اظهار کرد: وقت آن فرا رسیده که به جای شعار «شهر ما خانه‌ ما» بگوییم «شهر ما برای ما» و به‌منظور تحقق این شعار راهبردی باید نه‌تنها درست بیندیشیم و به دقت تصمیم‌گیری کنیم بلکه باید این تصمیمات را بی‌نقص اجرا کرده و به‌درستی مدیریت کنیم
منبع: همشهری آنلاین

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: JAVAD4050 ، AliReza
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  دوچرخه بانوان و اتصال ایستگاه‌های مترو و مراکز توزیع سفر با خطوط دوچرخه 0RKIDEH 989 1391-1-22، 10:41 صبح
آخرین ارسال: 0RKIDEH
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل