امتیاز موضوع:
  • 8 رأی - میانگین امتیازات: 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بارندگی، مسئولان وزارت کشور و شهرداری را به جان هم انداخت/ زدو خورد فیزیکی مدیران بحر
#1

بارندگی، مسئولان وزارت کشور و شهرداری را به جان هم انداخت/ زدو خورد فیزیکی مدیران بحران




بارندگی، مسئولان وزارت کشور و شهرداری را به جان هم انداخت/ زدو خورد فیزیکی مدیران بحران


عاون عمرانی استانداری تهران حتی از زدوخورد فیزیکی میان مسوولان مدیریت بحران وزارت کشور و برخی از افراد مسوول در شهرداری و مترو خبر داد که در پی آن تنش بالا گرفت و منجر به اقدام برای طرح شکایت در نهادهای قضایی شد.

[تصویر:  7640_634704653618444141_l.jpg] باران بند آمده، تبعاتش در حال رفع و رجوع است اما باران اظهارات و واکنش‌های مسوولان کماکان می‌بارد. آخرین اتفاق، شکایت مسوولان استانداری تهران علیه شهرداری تهران در دادستانی است.

البته شهرداری هم می‌گوید از کسانی که علیه شهرداری مصاحبه‌های تخریبی می‌کند طرح شکایت خواهد کرد. با این حال در چند روز اخیر نه تنها کسی پیدا نشده تا تقصیرها را گردن بگیرد بلکه مسوولان علیه یکدیگر مشغول به دوئل شده‌اند و شهرداری، دولت را و دولت، شهرداری را در این کشاکش مقصر اعلام می‌کند.

سخنگوی شهرداری تهران روز گذشته دولت را مقصر خواند: «مدیریت رودخانه‌ها بر عهده دولت است و مشکل ایجاد شده در این رودخانه نیز مسوولیتش بر عهده دولت بود.»این جوابی به اظهار نظر اخیر مسوولان استانداری است که مدیران خدمات شهری شهردای تهران را در بروز بحران و واردآمدن خسارت به بیت‌المال متهم می‌کنند اما چند ساعت بعد جواب دیگری از راه رسید. «صبح شکایتمان به دست دادستان تهران می‌رسد.» با این اعلان اختلاف شهرداری و دولت در مقصر دانستن وارد آمدن خسارت به تاسیسات مترو وارد فاز جدیدی شد.

مسوولان استانداری تهران روز گذشته خبر از تنظیم شکایت و ارسال شکواییه‌ای به دادستانی تهران دادند که بر اساس آن مسوولان شهرداری تهران متهم اول و آخر خسارت‌های درون‌شهری و به ویژه مترو هستند. فراتر از این معاون عمرانی استانداری تهران در گفت‌وگو با «شرق» حتی از زدوخورد فیزیکی میان مسوولان مدیریت بحران وزارت کشور و برخی از افراد مسوول در شهرداری و مترو خبر داد که در پی آن تنش بالا گرفت و منجر به اقدام برای طرح شکایت در نهادهای قضایی شد.

به گزارش شرق، محمدرضا محمودی با اشاره به موارد ذکر شده در متن شکایت تنظیم‌شده علیه شهرداری می‌گوید: «سومدیریت مدیران شهری که منجر به خسارت سنگین به اموال عمومی از جمله مترو تهران شد، حیف و میل اموال عمومی، شکستگی سیل برگردان و عدم لایروبی انهار مهم‌ترین موضوعات شکواییه ماست که بر اساس آن جبران خسارت وارده نه بر عهده دولت است و نه شهرداری بلکه بر عهده کسانی است که در این زمینه سهل‌انگاری کرده‌اند و باید خسارت را از جیب خود پرداخت کنند.»

به گفته او چهار قطار به طور کامل زیر آب است و به بسیاری از تاسیسات از جمله تجهیرات الکترونیکی، کنترلی، ریل‌ها، کامپیوترها و سیستم‌های صوتی خسارت وارد شده است: «دو شب بعد از حادثه که به محل متروی اکباتان رفته بودم برخی از مسوولان شهرداری و مترو به من اجازه ورود به محل را ندادند و همین افراد هم با مدیرکل مدیریت بحران ما وارد زدوخورد فیزیکی شدند. با این حال از محل، دیدن کردیم و شاهد خسارت‌های فراوان بودیم که به مترو وارد شده است.»


به گفته او نه تنها مسوولان استانداری بلکه خبرنگاران باید این حق را داشته باشند و از ایستگاه‌های زیر آب رفته دیدن کنند و ببینند که چه اتفاقی افتاده است.

محمودی درباره اظهارات مسوولان شهردای تهران که خروج آب رودخانه و مدیریت آن را متوجه مسوولان دولتی می‌دانند، می‌گوید: «رودخانه‌ها در بیرون هستند و سیل‌برگردان‌ها در درون شهر، اتفاقی که افتاده این است سیل‌برگردان‌ها به دلیل سست‌بودن و جمع‌شدن گل و لای و شن و خاک نتوانسته‌اند آب وارد شده را نگه دارند و در نهایت پس از شکسته‌شدن سیل برگردان آب به درون مترو وارد شده است. اینجا دیگر رودخانه‌ها مشکل نداشته‌اند بلکه مشکل سیل برگردان‌هایی بودند که طی سالیان متمادی لایروبی نشده بودند.»

او با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در زمینه تعیین تکلیف برای نگهداشت تاسیسات شهری ادامه می‌دهد: به نظر من تهران بی‌پناه باقی مانده، فقط به دلیل سوءمدیریت مدیرانش، مردم چه گناهی کرده‌اند که زندگی‌شان دست کسانی افتاده که تخصصی در کارشان ندارند و فقط سیاسی فکر می‌کنند. هرکس باید در جایگاه خود باشد.» به اعتقاد او وقوع حوادث اخیر ناشی از عیب دست ساخته‌های بشر بود: « باران در سال‌های اخیر همیشه باریده و در آینده هم خواهد بارید. این ما هستیم که با سوءمدیریت و عدم توانایی لازم ایجاد بحران می‌کنیم و خسارت می‌زنیم، پس باید تاوان خسارت را هم بپردازیم.»جمله «باران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده» همیشه تکرار می‌شود.مسوولان شهرداری تهران هنوز هم اصرار دارند بارندگی عصر شنبه ۲۶ فروردین در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

بر این اساس معاون اجتماعی شهرداری تهران هم با تایید دوباره این موضوع به «شرق» می‌گوید «شخصا از مسوولان هواشناسی که در صداوسیما اظهارنظر کرده بودند، شنیدم.» این همان بارانی است که مسوولان هواشناسی در گفت‌وگو با «شرق» بی‌سابقه بودن آن را رد کرده‌اند. او همچنین با اشاره به برپایی توری برای بازدید خبرنگاران از ایستگاه‌هایی که به زیر آب رفته بودند گفت: «هفته آینده مقدمات بازدید خبرنگاران از مترو آماده می‌شود.» به گفته معاون اجتماعی شهردار، سرریزشدن آب در مترو تهران به عنوان یک پدافند غیرعامل بود که جان مردم را نجات داد.

جمله «بارش باران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده» هر سال تکرار می‌شود. مشکوک‌بودن این نظریه با اظهار‌نظر رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران پررنگ‌تر می‌شود. آن طور که حمزه شکیب به «فارس» گفته گودبرداری کنار یک ساختمان می‌تواند باعث تخریب آن شود بنابراین گودبرداری کنار یک کانال نیز باید با ملاحظه باشد؛ نمی‌توان علت اصلی این اتفاق را شدت باران عنوان کرد و گفت این باران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه‌ بوده است.

او معتقد است: «بنده سه سال پیش درباره آب‌گرفتگی معابر تهران به شهرداری تذکری دادم ولی باز هم گفتند بارش باران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. ما انتظار داریم مدیریت شهری به گونه‌ای مسایل را مدیریت کند که پیش‌بینی‌های لازم صورت پذیرد تا چنین اتفاق‌هایی رخ ندهد.»به گفته او در آغاز دوره سوم شورا اعتبارات مربوط به این بخش از ۲۰ میلیارد به صدمیلیارد تومان افزایش داده شد. «براین اساس مقرر شد طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی مجددا بازنگری شود و در دستور کار قرار گیرد اما متاسفانه شرایطی ایجاد شده که شرکت خاکریز آب فعالیت قابل توجهی ندارد و شهرداری نیز این امر را در اولویت‌ کارهای خود قرار نداده است.»

منتقد چند وقت اخیر شهرداری در شورای شهر تهران به کم‌توانی اعضای شورا در پیگیری بازخواست‌کردن شهرداری اعتراف می‌کند: «اعتراف می‌کنم که توان شورا در همین حد است یا تعداد اندکی از اعضای شورا صرفا مشکلات را بیان می‌کنند و شهرداری نیز خود را موظف به پاسخگویی نمی‌داند؛ اگر هم جایی به منافع شهرداری لطمه وارد شود از شورا شکایت می‌کند که نمونه آن را شاهد بوده‌ام.»

در روزهای گذشته مسوولان مترو تهران مشغول تخلیه‌کردن آب‌های وارد شده به مترو بوده‌اند و سخنگوی شهرداری تهران هم اعلام کرده تا هفته آینده چهار ایستگاه خارج شده از سرویس دوباره راه‌اندازی می‌شوند اما به نظر می‌رسد این اتفاقات که در مسیر پیداشدن مقصر برای حوادث اخیر می‌افتد بر ختم‌شدن غایله تاثیری نداشته و تاکنون هیچ رده دولتی یا شهری حاضر به پذیرفتن تقصیر از جانب خود نیست.

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط Shahrsaz67 ، Sadeghpour ، somita
#2
این اتفاقا فقط تو جهان سوم میفته فکر میکنم...
آخرین ارسال های من :

خوشا به حال آن کس که در نامه عملش در زیر هر گناه یک استغفار ثبت شده باشد.مولا علی(ع)
احیانا امری بود ایمیل بهتر از پیام :)
پاسخ
 سپاس شده توسط aramo ، somita


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آغاز عمليات اجرايي پروژه انتقال آب به درياچه اروميه در آينده نزديک .Utopia 0 1,082 ۱۳۹۱-۲-۷، ۰۸:۵۱ عصر
آخرین ارسال: .Utopia
  ورود 915 ميليون متر مکعب آب به درياچه اروميه .Utopia 0 1,001 ۱۳۹۱-۲-۷، ۰۸:۴۳ عصر
آخرین ارسال: .Utopia
  آیا انتقال آب خزر به کویر امکان‌پذیر است اما به دریاچه ارومیه نه؟ aramo 0 974 ۱۳۹۱-۲-۷، ۰۸:۱۰ عصر
آخرین ارسال: aramo
  انتقال آب دريا به كوير؛ طرح يا رويا aramo 0 1,191 ۱۳۹۱-۲-۷، ۰۸:۰۸ عصر
آخرین ارسال: aramo
  تغییر نام ابوموسی به بوموسی aramo 0 764 ۱۳۹۱-۲-۶، ۱۱:۵۲ عصر
آخرین ارسال: aramo
  مخالفین مونوریل، نظرات خود را در شورای شهر مطرح کنند shokri 0 1,416 ۱۳۹۱-۲-۶، ۱۰:۳۴ عصر
آخرین ارسال: shokri
  روستاي احمد آباد مستوفي در استان تهران به شهر تبديل شد aramo 0 1,005 ۱۳۹۱-۲-۶، ۰۳:۵۶ عصر
آخرین ارسال: aramo
  حمله نظام مهندسی به شهرداری FaTyJo0oN 0 1,071 ۱۳۹۱-۲-۶، ۰۴:۵۳ صبح
آخرین ارسال: FaTyJo0oN
  کیفیت ساختمان به مدت 10 سال تضمین می شود FaTyJo0oN 0 919 ۱۳۹۱-۲-۶، ۰۴:۳۳ صبح
آخرین ارسال: FaTyJo0oN
  ارتباط مستقیم با مدیرکل مقررات ملّی ساختمان وزارت راه وشهرسازی FaTyJo0oN 0 758 ۱۳۹۱-۲-۶، ۰۴:۳۲ صبح
آخرین ارسال: FaTyJo0oN

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان