ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 18 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
خسارت میلیاردی به مترو
معاون فنی عمرانی شهردار تهران تاکید کرد: بنای خطوط مترو مستحکم بوده و هیچ خسارت و آسیبی بر اثر سیلاب اخیر به این بنا وارد نشده است.


مازیار حسینی در جریان چهارصد و پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران در حالی برای ارائه گزارش حاضر شد که بر اساس متن دستور جلسه قرار بود شهردار تهران شخصا برای ارائه گزارش مهار سیلاب اخیر در صحن شورا حاضر شود. حسینی با اشاره به اینکه مسیل‌های شهر تهران در سه حوزه شرق، مرکز و غرب دسته‌بندی می‌شود، خاطر نشان کرد: مسیل‌های رودهای درکه، فرحزاد و تپه نیزار در حوزه آبریز مناطق 2 و 5 تهران در غرب پایتخت وجود دارد. به گفته وی، مسیل میانرود که اخیرا تخریب و موجب بروز سیلاب شد، علاوه بر جمع کردن روان آبهای غرب تهران و واریز به رود کن، باید از ورود سیلاب به مناطق مرکزی محافظت کند.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه کانال میانرود 9/5 کیلومتر رود دارد و از پارک گفتگو تا رود کن کشیده می‌شود، خاطر نشان کرد: مساحت تحت پوشش این کانال 150 کیلومتر مربع است. حسینی با بیان اینکه دیواره‌های کانال میانرود در سال 88 ترفیع شده و افزایش ارتفاع پیدا کرد، افزود: با این وجود بارش شدید باران و تگرگ که هفت میلیون متر مکعب در مدت 40 دقیقه برآورد شده است، موجب افزایش قابل ملاحظه حجم آب مسیل شد. وی با بیان اینکه این کانال ظرفیت لازم را داشته، در عین حال گفت: سقوط پنل‌های بتنی که در کانال میانرود به کار گرفته شده بود، موجب بروز مشکل شد و آب از کانال خارج شده و مسیر جدیدی پیدا کرد.

حسینی با بیان اینکه رسیدن آب از ایستگاه "ارم سبز" تا "حبیب الهی" که هفت کیلومتر طول دارد، حدود یک ساعت و نیم طول کشید، افزود: از آنجا که ایستگاه حبیب الهی در خط القعر قرار دارد، بنابراین آب در این ایستگاه تا سطح بالا آمد و به زمین سرریز شد. وی در ادامه به تشریح نحوه راهبری عملیاتی مهار سیلاب اخیر پرداخت و با بیان اینکه شهردار تهران با حضور در صحنه و هدایت میدانی نسبت به مدیریت بحران اقدام کرد، افزود: در وهله اول برق ایستگاه‌های مترو قطع و کار تخلیه حدود 1500 مسافر مترو که در چهار قطار حضور داشتند،‌ ظرف سه دقیقه انجام شد.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه تخلیه فوری واحدهای مسکونی و تجاری مجاورت مکانهای آسیب‌پذیر دومین اقدام انجام شده بود، افزود: 43 باب واحد مسکونی تجاری تخلیه و ساکنان آن در هتل مستقر شدند. حسینی با اشاره به اینکه مسدود سازی کامل مسیر ورود آب به خط 4 حدود سه روز به طول انجامید، خاطر نشان کرد: البته در 20 ساعت اول وقوع حادثه این اقدام به طور نسبی انجام شد.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران با اشاره به اینکه تعمیر تجهیزات الکترونیکی ایستگاه‌ها پس از عملیات پاکسازی و لجن زدایی در حال انجام است، خاطر نشان کرد: به این ترتیب هم اکنون در حال آماده سازی ایستگاه‌ها برای تست گرم مسیر و آغاز کار مجدد انتهای خط 4 هستیم. حسینی همچنین از اقدامات شرکت پیام رسا وابسته به شهرداری تهران در خصوص اطلاع رسانی به موقع با انتشار فیلم و عکس به منظور جلوگیری از شایعات تقدیر کرد. وی که در مهار حوادثی همچون آتش سوزی در مسجد ارک، ریزش ساختمان در سعادت آباد به علت گودبرداری غیر اصولی، حضور داشته است، تاکید کرد: موضوع نظم و کنترل صحنه عملیات از مهمترین موارد حین بحران است که شهرداری تهران به خوبی توانست این مرحله را پشت سر بگذارد.

حسینی با اشاره به اینکه با استفاده از دو لوله دو هزار، آب به داخل لوله‌ها هدایت و به مسیر اصلی بازگردانده شد، خاطر نشان کرد: در ادامه با استفاده از 5 هزار متر مکعب سنگ لاشه و خاک که برای انتقال آن به محل حادثه هفت هزار سرویس بار انجام شد، استفاده کردیم. معاون فنی عمرانی شهردار تهران ادامه داد: با استفاده از این سنگ و خاک برای خاکریز تهاجمی پیش رونده در محدوده دیوار تخریب شده کانال اقدام شد. وی با اشاره به اینکه با استفاده از 80 دستگاه پمپ نسبت به تخلیه 300 هزار متر مکعب آب از داخل ایستگاه‌ها اقدام کردیم، افزود: برخی نهادها همچون شرکت نفت برای تامین پمپ‌های قوی با شهرداری همکاری کردند، اما به هر حال تا رسیدن پمپ این نهادها به محل حادثه، حدود 2 ـ 3 روز زمان گذشته بود. به گفته حسینی، تخلیه 10 هزار متر مکعب گل و لای و لجن با کمک 2 هزار و 500 نفر از پرسنل خدمات شهری از داخل مترو در حال انجام است.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران با اعلام برآورد خسارت 21 میلیارد تومانی به تجهیزات الکترونیکی متروی تهران، تاکید کرد: هیچ آسیب سازه‌ای به بنای مترو وارد نشد و خسارت‌ها تنها به تجهیزات الکترونیکی محدود بود. وی که پیش از این در سازمان مدیریت بحران شهر تهران مسئولیت داشته است، با اشاره به اصل مهم پیشگیری از بحران یادآور شد: شهر تهران در کوهپایه‌های البرز قرار دارد و با وجود عبور هفت رود دره و نیز شیب تند ارتفاعات مشرف به شهر، شاهد کاهش «زمان تمرکز سیلاب» هستیم و به همین دلیل باید از قبل از وقوع چنین بحرانی پیشگیری کنیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اهمیت توجه به توسعه فضای سبز در حریم تهران و آبخیزداری یادآور شد: این موارد خارج از ماموریت و اختیارات شهرداری است و باید سایر دستگاه‌ها همچون اداره کل منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها و مراتع، آن را دنبال کنند. وی همچنین به اهمیت پیش آگهی و هشدار سریع سیلاب اشاره کرد و با بیان اینکه این امکان وجود دارد، افزود: چندی پیش سازمان مدیریت بحران شهر تهران قصد ورود به موضوع هشدار سریع سیلاب را داشت، اما پژوهشکده هواشناسی اعلام کرد که کار مطالعاتی در این باره در حال انجام است و نیازی به ورود شهرداری نیست؛ این در حالی است که این مسئله هنوز مغفول مانده و امکان هشدار سریع سیلاب وجود دارد.
آخرین ارسال های من :

خدایا:
مرا ببخش ،  
به خاطر تمام درهایی که کوبیدم  
و خانه تو نبود....!!!!
63
 سپاس شده توسط: AliReza ، aramo ، shokri
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  عکس/نقشه عمق ایستگاه های مترو aramo 718 1391-2-6، 11:49 عصر
آخرین ارسال: aramo
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل