ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: اهميت دادن به حمل و نقل همگاني
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
راه حل هاي درون شهري (1)

مستمرا طراحي ؛ برنامه ريزي و اجراي پروژه هاي گوناگون در جهت استقرار سيستم حمل و نقل همگاني مطلوب در شهر . به عنوان مثال :
1- انتخاب سيستم (هاي) حمل و نقل همگاني مناسب براي شهر (علي الخصوص در انتخاب سيستم هاي ريلي يا بررسي ضرورت آن بايد نظرات كارشناسي مد نظر قرار گيرد).
2- ارتقاء مستمر كيفيت حمل و نقل همگاني (گستردگي شبكه، قابليت اطمينان ؛ مشتري مداري ؛ ساعات كار، سرفاصله، نظم، سرعت، ناوگان، تعداد توقف بهينه در بين راه، ايستگاه‌ها، نوع بليت، اطلاع رساني، بهم پيوستگي و يكپارچگي با ساير سيستم‌هاي حمل و نقل همگاني و تاكسي و دوچرخه و پياده، فيدرهاي مناسب، اصلاح معابر پياده ؛ مكانيزم هاي انگيزشي براي استفاده بيشتر از حمل و نقل همگاني و ... )
3- توسعه حمل و نقل همگاني ( گسترش جغرافيائي شبكه ؛ تناسب توسعه با نياز شهروندان ؛ سهولت دسترسي به ايستگاه ها و ....... )
4- توجه جدي و مستمر به امر نگهداري (maintenance) و تعميرات كليه اجزاء سيستم حمل و نقل همگاني ( ناوگان ؛ ايستگاه ها ؛ زيرساخت هاي شبكه ؛ سيستم هاي بليط ؛ سيستم هاي مديريت مركزي و محلي ؛ معابر پياده و دوچرخه منتهي به ايستگاه ها و ...... و همه اين اجزاء در فيدرها )
5- توجه جدي به TOD در حوزه شهرسازي و حمل و نقل
6- ايجاد پاركينگ‌هاي خودرو و دوچرخه در حوالي بسياري از ايستگاه‌هاي حمل و نقل همگاني (با هزينه ارزان)
7- طراحي و ايجاد شبكه حمل و نقل همگاني حومه‌‌اي جهت جلوگيري از افزايش ترافيك شهرها
8- فراهم نمودن امكان حمل دوچرخه ؛ ويلچر ؛ سالمندان و معلولان حسي و حركتي با حمل و نقل همگاني (در درصد معقولي از سيستم هاي موجود )
9- ايجاد درآمدهاي پايدار براي ارتقاء كيفي و كمي حمل و نقل همگاني (مانند ماليات بستن بر سوخت ؛ درآمد ناشي از عوارض معابر درون شهري و برون شهري و ......... ) : اهميت اين بند در افزايش جذابيت استفاده از حمل و نقل همگاني و كاهش جذابيت استفاده از خودرو شخصي است.
10- پيشنهاد ايجاد "كميسيون حمل و نقل" در مجلس شوراي اسلامي : هنگامي كه "حمل و نقل" در كميسيون عمران رسيدگي مي شود ؛ بعد "ساخت و ساز " آن بيشتر اهميت پيدا مي كند.
11-
به موارد فوق اكتفاء نكنيد ؛ بلكه همواره حمل و نقل همگانی را جذاب و دوست داشتنی بکنید (
making transit fun) تا خودروسوارها از ماشینشان جدا شوند و پیاده یا با اتوبوس سفرهای خود را بپیمایند (زیرا حق انتخاب با مردم است) :
- طراحی خوب (سیستم ، ایستگاه ، ناوگان ، خدمات و ...) و نامگذاری زیبا می تواند کمک کند تا این تغییر اتفاق بیافتد (good design and branding will make this change happen)
- رواج سیستم مطلوب و جذاب اجاره خودروی اشتراکی (car rental) با خودروهای متنوع ، زیبا ، مدل بالا و قیمت مناسب و نیز رواج سیستم خودروی اشتراکی (car sharing) به منظور کاهش ضریب مالکیت خودرو (rejecting car owner ship ) این سیستم حتی کمک می کند تا افراد معتاد به خودروهای شخصی (old car - addicts) هم ابتدا به این سیستم و سپس به حمل و نقل همگانی جذب شوند.
- حمل و نقل همگانی را مفرح و جذاب کنید.
اصول مهم :
1- خصوصي سازي نبايد هدف باشد و نبايد هدف آن "تعديل نيرو" يا "كاهش هزينه" باشد. بلكه هدف از خصوصي سازي ؛ بايد "ارتقاء سطح خدمات" باشد. پس اگر به اين هدف نرسيديم ؛ در خصوصي سازي موفق نبوده ايم ؛ بلكه رهاسازي انجام داده ايم .
2- بليط الكترونيك يا IT نبايد هدف باشد. بلكه هدف از بليط الكترونيك يا IT ؛ بايد "ارتقاء سطح خدمات" باشد. پس اگر به اين هدف نرسيديم ؛ موفق نبوده ايم. گاهي اوقات الكترونيكي كردن بليط زحمت مردم را زيادتر مي كند.