ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: امیر سویزی-مقاله ارزیابی شاخصهای تراکم مطلوب شهری با استفاده از مدل A.H.P
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چكیده
تراکم شهری به عنوان راهكاری برای پایداری شهری، مورد توافق جمیع صاحبنظران مسائل شهری میباشد، اما به
دلایل متعدد روی میزان فشردگی یا گستردگی،و یا به عبارت بهتر،بر روی نوع تراکم، اتفاق نظر وجود ندارد. از سوی
دیگر تراکم نامطلوب شهری یكی از معضلات اساسی شهرهای امروزی است که خود سرمنشاء بسیاری از ناهنجاریهای
شهری نظیر توزیع نامتعادل خدمات شهری و انباشت مطالبات مردمی در میان ساکنین کمبهره از خدمات شهری،ترافیک
شدید، ناهنجاریهای اجتماعی و... میباشد. هدف از تحقیق حاضر ارزیابی شاخصهای تراکم مطلوب شهری با استفاده از
مدل A.H.P است. پژوهش حاضر از نظر هدف در  حیطه پژوهشهای کاربردی و از  نظر ماهیت به دلیل اینكه به منظور
گردآوری اطلاعات در این پژوهش از روش مطالعه کتابخانهای-  اسنادی و  مطالعات میدانی استفاده شده و ابزار  اندازهگیری
اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است، یک پژوهش توصیفی  پیمایشی به حساب میآید.به منظور انجام تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش از مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی ) A.H.P (، استفاده شده و به منظور استخراج نتایج نهایی نیز، نرم
افزار Super Decision بكارگیری شده است.نتایج این تحقیق نشان میدهد که اگر معیارهای اقتصادی شامل قیمت زمین
و مسكن، نرخ مالكیت، درآمد و شاخصهای فرهنگی اجتماعی مانند قومیت ساکنین، امنیت اجتماعی محله و همچنین -
معیارهای کالبدی همچون ایمنی )حفاظت در برابر زلزله و آتشسوزی(، شبكه معابر )حجم ترافیک یا ظرفیت شبكه -
نسبت عرض معبر به ارتفاع(، فرم و منظر شهری )توده فضا، تعداد طبقات یا ارتفاع ساختمانها( و تاسیسات شهری،در یک -
منطقهی شهری رعایت شود، آن منطقه از شهر تراکم بیشتری خواهد یافت.