ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: نحوه برگزاري «مسابقه سردر دانشگاه شريف» بررسي شود
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نحوه برگزاري «مسابقه سردر دانشگاه شريف» بررسي شود
صادق رشيدي فر معمار و منتقد معماري با ارسال يادداشتي به، ضمن انتقاد از نحوه برگزاري مسابقه «سردر دانشگاه شريف»، از پيروز حناچي دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري درخواست كرد كه نحوه داوري و نحوه برگزاري روند مسابقه را بررسي كند.

متن يادداشت:

بسم الله الرحمن الرحيم 
حضور رياست معاونت معماري و شهرسازي , جناب آقاي دكتر حناچي 
سلام عليكم 
مسابقه سردر دانشگاه شريف به پايان رسيد اما آثار منتخبه شرافتي براي معماري معاصر ايران به ارمغان نخواهند آورد و گويي دوباره ميرويم تا در كنار دو چرخ بر گل نشسته دانشگاه اميركبير ، اينبار با عنوان مسابقه معماري ، و تحت لواي واژه معماري اسلامي ، بنايي ساخته شود كه نه حركتي است به آتي ، و نه جذابيتي است در جوار آزادي.

جناب حناچي پيشرفت و تعالي اول ميبايست در ساحت ذهن و خيال تبلور پيدا كند و پس از آن اولين منصه ظهور عيني آن در قالب هنر است، چه بسياري از اختراعات و جنبش هايي كه مظهر و مبادي آن در بادي امر، در هنر متجلي شد و پس از آن در عالم واقع.

حال به كجا رسيده ايم كه انتخاب سردر دانشگاه شريف ما را به گزينه هايي رسانده كه مع الاسف در آنها نوآوري و حتي بعضا زيبايي نيز مشاهده نميگردد. و به يقين روند كنوني مسابقات معماري سليقه ها و نو آوري هارا ترور كرده و راه را براي خلاقيت و هنر خواهد بست.

اگر در دانشگاه، آنهم دانشگاهي كه بسياري از حركتهاي خلاق، آوانگارد و وراي جامعه ما در آن اتفاق مي افتد، نتوانيم بنايي بسازيم، معماري اي ايجاد كنيم كه نوگرا و نسبت به شرايط جامعه جلوتر باشد ، به نظر شما اين اتفاق در كجا ميبايست بيفتد؟

ساخت سردر دانشگاه تهران در 1345 شمسي، يعني زماني كه بتن جزو مصالح تازه وارد به ايران بود ، با آن سبك طراحي ، الحق و الانصاف كه از شرايط و فضاي معماري آن جامعه فراتر بود و همين مسئله باعث رشد و حركت به سمت جلوي جامعه و علي اخصوص جامعه معماري شد.

جناب حناچي شما را به عنوان معاونت معماري و شهرسازي دولت ايران  بر آن ميدارم تا ورا و مستقل از تمامي مشاوران هنري و نزديكان، نگاهي به شرايط امروز انداخته و اگر دراين مقوله قياس را از جانب شيطان رجيم نميدانيد، خروجي معماري امروز را با خروجي معماري 40 سال پيش ايران و يا حتي با امروز كشورهاي جهان مقايسه كنيد ، و آنگاه درخواهيد يافت كه  چگونه دچار يك عقبگرد تاريخي، آنهم با ابزار مسابقات معماري شده ايم.