ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ضرورت نظام منعطف آموزش معماری در راستای پاسخگویی به چالش های جهانی و بومی پایداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ضرورت نظام منعطف آموزش معماری در راستای پاسخگویی به چالش های جهانی و بومی پایداری



نویسنده:
شادی عزیزی

چکیده
امروزه واژه پایداری در بسیاری از محافل علمی و حتی غیر علمی مطرح گردیده و مدارس معماری برای پاسخگویی به نگرانیهای روزافزون محیطی به دنبال راه حل های مناسب میگردند. واین در حالیست که نوباوگی بحث پایداری، آموزش معماری پایدار را با مشکلات عدیده ای از جمله هویت مبهم، مهارت های محدود، کمبود الگوواره های مناسب روبرو ساخته است.
مقاله حاضر پس از بررسی بحران های زیست محیطی، مفهوم و سابقه معماری پایدار، دو مدل آموزش پایداری و در نهایت بررسی چالش های آموزش معماری در جهان به بررسی آموزش معماری در ایران پرداخته است. هدف از این مطالعه ارزیابی دانشکده های معماری ایران در راستای آموزش معماری پایدار می باشد. در نهایت این نتیجه حاصل گردید که برنامه مصوب ایستای آموزش حال حاضر معماری در ایران ظرف مناسبی برای آموزش پایداری نبوده و برنامه ای منعطف و نظام مند با عنایت به هدف های دقیق و مفید، برنامه ریزی و ارزیابی که سه رکن اصلی یک نظامند مورد نیاز میباشد.



نشریه هویت شهر/ سال پنجم/ شماره 7 / پاییز و زمستان 89