ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: تحلیل نظام¬های ساختاری و شکلی حاکم بر معماری منظر ایرانی (باتاکیدبرغالب ادیان توحیدی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
تحلیل نظام¬های ساختاری و شکلی حاکم بر معماری منظر ایرانی (باتاکیدبرغالب ادیان توحیدی
اسماعیل شیعه- فاتح کبیری......فرمت این مقاله ورد می باشد


چکیده
طبیعت کلیت ومظهرتجلی و جوداست مقام خاص و مقدسی دارد در باغ  و درآن همه چیز در حال نظم وتعادل قراردارد درباغ طبیعت از پیش اندیشیده شده، رابطه انسان وطبیعت را درنهایت هماهنگی نشان می­دهد.  باغ به کمک اشکال منظم هندسی رابطه میان طبیعت و دنیای درون به تصویر می­کشد. دراین میان معماری منظرایرانی مفهوم عرفانی و مذهبی طبیعت و نظم جهانی رامنعکس و مفاهیم فضاها را مطرح می­کند معماری منظر ایرانی آن فضای سبز و منظم درواقع الگویی ابتدایی و قدیمی است که پیچیده­ترین نیازهای انسان رابرآورده می­کند و علایم بیرونی و قابل رویت از شکوهی درونی وغیرقابل رویت راعرضه می­کند ونظم ومعنایی ابدی درتلاطم بحران دنیوی زندگی جاودانی علی رغم آرامش وهیاهوراوعده می­دهد.  
این مقاله با هدف تحلیل نظام­های ساختاری و شکلی حاکم بر معماری منظر ایرانی و بسط و توسعه فرآیند تأثیر پذیری ساختار شکلی و مفهومی معماری منظر در ایران از مفاهیم مذهبی وغالب ادیان توحیدی ایران شامل زرتشت و اسلام، به منظور ارتقاء کیفی مصادیق معماری منظر تنظیم گشته است. روش تحقیق از نوع تحلیلی- توصیفی و انتخاب پنج نمونه موردی از مصادیق باغ­های ایرانی و روش جمع آوری اطلاعات از نوع کتابخانه­ای و میدانی توسط مشاهده نمونه­های باقی مانده از مناظر ایرانی از دوره زرتشت و اسلامی می­باشد. پس از تجزیه و تحلیل نظام­های ساختاری و شکلی حاکم بر معماری مناظر ایرانی در نهایت چنین نتیجه می­شود که  کیفیت تأثیر­پذیری محیط مصنوع زیست بشر از مفاهیم مذهبی، به دلیل غنای آموزه­های هر مسلک توحیدی و تاثیر شگرفی که این تأثیر پذیری می­تواند بر افزایش کیفیت محیطی بگذارد، ضرورت بررسی  پژوهشی این جستار را به منظور تعیین فاکتورها و عواملی که توجه به آ­­ن­ها می­تواند سبب ارتقای کیفی محیط در طرح­ها و پروژه­های دوران حاضر گردد، مشخص می­نماید.