ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: تهيه طرح آمايش سرزمين (مصوبه شوراي عالي اداري)
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
تهيه طرح آمايش سرزمين (مصوبه شوراي عالي اداري)

شوراي عالي اداري در بيست و ششمين جلسه مورخ 9/2/1371، با توجه بهسياست عمومي برنامه اول توسعه مبني بر تجديد تشكيلات دولت با رعايت تجانس وظايف بنابه پيشنهاد سازمان امور اداري و استخدامي كشور تصويب نمود:

ماده 1

طرح آمايش سرزمين به معناي تعيين استراتژيهاي توزيع فضائي جمعيت و فعاليت در پهنه سرزمين،توسط سازمان برنامه و بودجه با همكاري دستگاههاي ذيربط تهيه و به تصويب هيأت وزيرانخواهد رسيد.

ماده 2

سازمان برنامه و بودجه موظف است در جهت تدوين برنامه آتي توسعهاقتصادي و اجتماعي با نگرش آمايشي استراتژيهاي توزيع فضائي جمعيت و فعاليت در پهنهسرزمين را به همراه برنامههاي اجرائي زير تهيه و به تصويب هيأت وزيران برساند. ـتعيين مناطق اولويتدار در توسعه از نظر پذيرش جمعيت و فعاليت. ـ تعيين نقش نواحيمختلف از نظر تقسيم كار ملي و استقرار فعاليتهاي كشاورزي، صنعتي، خدماتي و امكاناتزيربنائي. ـ تعيين چشمانداز اشتغال و توزيع آن در بخشهاي مختلف اقتصادي در سطوحملي. تبصره ـ كليه دستگاههاي اجرايي كشور موظف به رعايت مصوبات طرح آمايش سرزمينميباشند.

ماده 3

آمايش سرزمين بصورت ادوراري و متناسب با تغيير و تحولات اقتصادي واجتماعي كشور و آمار و اطلاعات جديد توسط سازمان برنامه و بودجه قبل از هر برنامهمورد ارزيابي و تجديدنظر قرار گرفته و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.

ماده 4

آمايش سرزمين بعنوان قسمتي از برنامه درازمدت كشور راهنماي تهيه برنامههاي ميانمدتو كوتاه مدت كشور خواهد بود.

ماده 5

وظيفه آمايش سرزمين با تعريف و فعاليتهائي كهدر اين مصوبه عنوان شده، توسط سازمان برنامه و بودجه انجام ميگردد. ديگر وظائف وفعاليتهاي قانوني وزارت مسكن و شهرسازي به قوت خود باقي بوده و بر اين اساس طرحكالبدي (ملي ـ منطقهاي) توسط وزارت مسكن و شهرسازي تهيه شده و به تصويب شوراي عاليشهرسازي و معماري ايران ميرسد. انجام مطالعات پيش نياز طرح كالبدي مادام كه توسطدستگاههاي ذيربط تهيه و قابل بهرهبرداري نشده است ميتواند توسط وزارت مسكن وشهرسازي انجام گيرد. معاون رئيس جمهور و دبيرشوراي عالي اداري ـ سيدمنصور رضوي

منبع:

پورتال وزارت راه وشهرسازی