ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ارزيابي اثربخشي عملکرد شهرداري قاين از ديدگاه شهروندان...pdf
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ارزيابي اثربخشي عملکرد شهرداري قاين از ديدگاه شهروندان


رفيع پور سعيد*,داداش پور هاشم,رحماني مريم,هادوي فرامرز

* دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران



«ارزيابي عملکرد»، يکي از ابزارهاي اساسي و اصلي مديريت جهت تحقق اهداف، استراتژي ها و برنامه هاي سازمان ها مي باشد. در سازمان هاي عمومي نظير شهرداري ها، طراحي و استقرار نظام ارزيابي عملکرد و کنترل، مي تواند منجر به هدايت صحيح مديران در راستاي تحقق اهداف، کارايي و اثربخشي فعاليت ها و پاسخگويي مطلوب نسبت به شهروندان گردد. از اين رو اين مقاله در تلاش است تا با استفاده از ديدگاه شهروندان، ميزان رضايت آنان از عملکرد شهرداري قاين بين سالهاي 1388-1384 را در زمينه هاي عمراني، خدمات شهري و نظارت مورد سنجش قرار دهد. روش پژوهش «پيمايشي- اسنادي» است و «جامعه آماري» را کليه ساکنان شهر قاين در پاييز سال 1388 تشکيل مي دهند. حجم نمونه با «فرمول کوکران» و نمونه گيري به شيوه «نمونه گيري متناسب با حجم» در محله هاي نوزده گانه شهر قاين تعين گرديد. نتايج بدست آمده نشان داد بيشترين رضايت شهروندان از وظايف خدمات شهري و عمران شهري و کمترين رضايتمندي از عملکرد نظارتي شهرداري است. مدل تحليلي پژوهش نيز نشان مي دهد که متغير مشکلات در سطح محله با ضريب تاثير 65.0- اثرگذارترين متغير بر ميزان رضايتمندي از عملکرد شهرداري است. متغير اطلاع رساني به عنوان دومين متغير اثرگذار بر متغير وابسته، تاثير مثبت و معنادار برابر با ضريب استاندار 27.0 دارد. ساير متغيرهاي اثرگذار بر متغير وابسته به ترتيب، نگرش نسبت به انتخاب شهردار از سوي شوراي شهر و عملکرد کارکنان شهرداري قاين است که با افزايش در هر يک از اين دو متغير، ميزان رضايتمندي شهروندان از عملکرد شهرداري ارتقا مي يابد.

كليد واژه: ارزيابي عملکرد، نظارت و کنترل، نظرسنجي از شهروندان، شهرداري





[align=LEFT]Appraisal of Efficiency of GHAYEN Municipality
Performance
Based on Citizens Viewpoint
Abstract: In public organizations like municipalities,
devising and establishing a performance appraisal system,
may lead to a right route for managers, in order to
catch the goals, efficiency, effectiveness activities and
desirable respondence to citizens. The present article will
examine the ranges of individual's satisfaction of
Ghayen's municipality's activities in tree section of urban
services, urban development and control in the period of
the years 2005/1348 till 1388/2009. The research method
of the article would be survey and documentary-based.
The sampling method is Probability Proportionate to
Size. The results of findings show the highest satisfaction
of Ghayen municipality belong to urban services and
urban development and the lowest satisfaction level
belong to supervision performance of municipality. The
analysis models of research show that the most impressive
factor on satisfaction is problems in neighbors with
the Standardized Coefficients of -0.65. The Information
section as second variable has positive and meaningful
effect to satisfaction with Standardized Coefficients of
0.27. There are two other variables including the election
of mayor by the Islamic council of the city and the
employees' performance of municipality.
Key words: Performance Appraisal, Control, Citizens
Viewpoint, Municipality.