ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: مکان گزيني بهينه پارکينگ هاي طبقاتي شهر تهران
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مکان گزيني بهينه پارکينگ هاي طبقاتي شهر تهران؛ مطالعه موردي: منطقه هفت شهرداري تهران (با بررسي روشهاي مختلف وزندهي و تلفيق اطلاعات نظير وزندهي تخصيص امتياز،AHP nine degree و Fuzzy AHP و روش همپوشاني شاخص و فازي بعنوان روش تلفيق)


طالبي رضا*

* دانشکده مديريت شهري، دانشگاه بين المللي چابهار، ايران



امروزه معضل کمبود محل توقف وسايل نقليه بخصوص در مناطق مرکزي شهر، گريبانگير اکثر شهرهاي بزرگ مي باشد. «پارکينگهاي عمومي» بعنوان يکي از اجزاي مهم يک «سيستم حمل و نقل شهري مدرن»، وظيفه فراهم آوردن سطوحي، براي خارج کردن ترافيک ساکن از سيستم ارتباط شهري و در نتيجه کاهش شلوغي و راهبنداني هاي ترافيکي مرکز شهر را بر عهده دارند. مکانيابي مناسب پارکينگهاي عمومي باعث افزايش کارايي پارکينگ و در نتيجه کاهش پارک حاشيه اي و بطور غير مستقيم افزايش عرض خيابانها و رواني ترافيک مي گردد. در حال حاضر، مکانيابي پارکينگهاي عمومي به روش سنتي و با بازديد از محل انجام مي گيرد. در اين روش در نظر گرفتن کليه پارامترهاي موثر در مکانيابي پارکينگهاي عمومي امکان پذير نبوده و مکانهاي انتخابي فقط با لحاظ نمودن تعداد محدودي از پارامترها مانند «قيمت زمين» انجام مي گيرد. اين امر باعث دورافتادن پارکينگ از مراکز جاذب سفر و احداث پارکينگ در خيابانهاي شلوغ و افزايش ترافيک اين خيابانها مي شود. «سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي»(GIS) که علم و فناوري تجزيه و تحليل داده هاي مکاني هستند، سيستمي مناسب جهت يافتن بهينه ترين مکان جهت احداث پارکينگهاي عمومي بشمار مي آيند. استفاده از GIS در اين زمينه باعث کاهش بازديدهاي زميني و افزايش دقت و صحت کار مي گردد. اين مقاله نحوه مکانيابي پارکينگهاي عمومي با استفاده از GIS را با در نظر گرفتن کليه پارامترهاي موثر در مکانيابي بطور همزمان، ارايه مي دهد. در اين مقاله، پارامترهاي موثر در مکانيابي پارکينگهاي عمومي از سه ديدگاه، «1. نزديکي پارکينگ به مراکز جاذب سفر»، «2. عوامل ترافيکي» و «3. مشکل آزادسازي زمين بخصوص در مناطق مرکزي شهرها» بررسي شده است و با توجه به اين سه ديدگاه مدل مفهومي مکانيابي پارکينگ تهيه شده است. در ادامه، مکان مناسب احداث پارکينگ براي منطقه هفت شهرداري شهر تهران ارايه شده است. در اين مقاله از روشهاي مختلف وزندهي و تلفيق اطلاعات نظير وزندهي تخصيص امتياز، AHP nine degree و Fuzzy AHP و روش همپوشاني شاخص و فازي بعنوان روش تلفيق استفاده گرديده و نتايج اين روشها با يکديگر مقايسه شد و در نهايت روشهاي مناسب پيشنهاد گرديد.


كليد واژه: مکانيابي پارکينگ عمومي، GIS، تصميم گيري چند معياره، AHP فازي، همپوشاني شاخص



Optimum setting of parking places in Tehran city; Case
study: Seven area of Tehran
Abstract: Nowadays by the increase of the population, most
of the large cities suffer from the lack of public parking
spaces. Public parking spaces as one of the important parts
of a modern urban transportation system, plays an important
role in decreasing the load of heavy traffic. Suitable site
selection for public parking spaces not only increases the
parking efficiency, but it also decreases marginal car parking
and so results in increase of streets' width and traffic fluency.
At the moment in most of the cities, public parking site
selection is done by traditional methods or just visiting of
the site. In this traditional method, considering all of the
effective parameters in site selection is almost impossible
and site selection is done by just considering some limited
factors like land price. Therefore, income cases this causes
the selected site for parking to fall in area so far from tourist
absorbing centers, or far from crowded streets, and finally
the heavy traffic in city. Geographic Information System
(GIS), as a science of analysis of spatial and attribute data,
is an efficient tool to find optimum place for public parking.
In this field of studies use of GIS results in decrease of field
visit and increase of accuracy and reliability of results. In
this paper, we introduce an optimum method for parking site
selection by the use of GIS and considering almost all of the
effective parameters simultaneously. In this article, effective
factors are considered from two main points of view including
parking efficiency and the problem of providing
required land for parking especially in cities central regions.
Then, conceptual model of parking site selection is presented.
Suitable place for parking is also selected for one of the
high traffic regions of Tehran city in Iran. Different methods
for information and layer integration are used and finally
these methods are compared and the most suitable one is
proposed.
Keywords: public parking site selection, GIS, multi criteria
decision making, AHP, Fuzzy logic, Index overlay