دانلود مقاله بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر *» - نسخهی قابل چاپ +- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com) +-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592) +--- انجمن: دانلودهای شهرسازی و معماری(عضویت طلایی) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1728) +---- انجمن: معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1785) +----- انجمن: مجلات فارسی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1798) +------ انجمن: مجله هنرهای زیبا (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=393) +------ موضوع: دانلود مقاله بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر *» (/showthread.php?tid=17681) |
دانلود مقاله بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر *» - alireza - ۱۳۹۲-۹-۸ بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر *» )در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگا ههای ایران( سعيد حقير** 1، يلدا شوهاني زاد 2 1 استاديار دانشكده معماري، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 2 مدرس مؤسسه آموزش عالی غيرانتفاعی و غيردولتی علاءالدوله سمنانی، گرمسار، ایران. )تاریخ دریافت مقاله: 17 / 3/ 91 ، تاریخ پذیرش نهایی: 15 / 7/ 91 ( چکیده آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر »، كه در قالب دو واحد درسي الزامی براي دانشجويان كارشناسي رشته معماري ارائه م يشود، بر متدهاي متفاوتي در دانشگا ههاي ايران استوار است. از این متدها، مدرسین عمدتا به دو گرايش بيشتر توجه م ينمایند: گروهي آن را درسي «مفهومي » و «بينشي » و متفاوت از دروس تاريخ معماري تلقي كرده و گروهي ديگر نيز آ نرا درسي «دانشي » و مبتني بر دروس تاريخ معماري می دانند. گروهی نیز معتقدند كه اساسا مسئله این درس به ميزان كمّي واحدهای آن مربوط است. اختلاف نظر بر سر «دوره زماني » مورد مطالعه در این درس در متد دوم نيز موضوعی بسيار بحث برانگيز است. تعريف واژه «معاصر » از ترجمان لغوي تا معناي خاص آن، دوره بند يهاي متفاوتي را در تدوين شرح درس براي اساتيد ايجاد م ينمايد. به علاو ه نكته مغفول در تمام حال تهاي بالا، موضوع مهم و اغلب از قلم افتاد هی «معماري معاصر ايران » است. مقال هی حاضر در نظر دارد تا با مورد مطالعه قراردادن دقيق مت دهاي آموزشي اين درس در دانشگا ههاي كشور و مقايس هی آن با برخي از دانشگا ههاي مطرح جهان، به بررسي كمّي و يكفي جايگاه، تعداد واحدهاي آموزشي و متدهاي آموزشي اين درس پرداخته تا از آن طريق بتواند در ارتقای آموزش مباحث نظري در رشته معماري مؤثر واقع شود. |