ایران شهرساز
دانلود مقاله بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر *» - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592)
+--- انجمن: دانلودهای شهرسازی و معماری(عضویت طلایی) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1728)
+---- انجمن: معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1785)
+----- انجمن: مجلات فارسی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1798)
+------ انجمن: مجله هنرهای زیبا (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=393)
+------ موضوع: دانلود مقاله بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر *» (/showthread.php?tid=17681)



دانلود مقاله بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر *» - alireza - ۱۳۹۲-۹-۸

بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري
معاصر *»
)در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگا ههای ایران(
سعيد حقير** 1، يلدا شوهاني زاد 2
1 استاديار دانشكده معماري، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 مدرس مؤسسه آموزش عالی غيرانتفاعی و غيردولتی علاءالدوله سمنانی، گرمسار، ایران.
)تاریخ دریافت مقاله: 17 / 3/ 91 ، تاریخ پذیرش نهایی: 15 / 7/ 91 (
چکیده
آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر »، كه در قالب دو واحد درسي الزامی براي دانشجويان كارشناسي رشته معماري ارائه
م يشود، بر متدهاي متفاوتي در دانشگا ههاي ايران استوار است. از این متدها، مدرسین عمدتا به دو گرايش بيشتر توجه م ينمایند:
گروهي آن را درسي «مفهومي » و «بينشي » و متفاوت از دروس تاريخ معماري تلقي كرده و گروهي ديگر نيز آ نرا درسي «دانشي »
و مبتني بر دروس تاريخ معماري می دانند. گروهی نیز معتقدند كه اساسا مسئله این درس به ميزان كمّي واحدهای آن مربوط
است. اختلاف نظر بر سر «دوره زماني » مورد مطالعه در این درس در متد دوم نيز موضوعی بسيار بحث برانگيز است. تعريف واژه
«معاصر » از ترجمان لغوي تا معناي خاص آن، دوره بند يهاي متفاوتي را در تدوين شرح درس براي اساتيد ايجاد م ينمايد. به
علاو ه نكته مغفول در تمام حال تهاي بالا، موضوع مهم و اغلب از قلم افتاد هی «معماري معاصر ايران » است. مقال هی حاضر در
نظر دارد تا با مورد مطالعه قراردادن دقيق مت دهاي آموزشي اين درس در دانشگا ههاي كشور و مقايس هی آن با برخي از دانشگا ههاي
مطرح جهان، به بررسي كمّي و يكفي جايگاه، تعداد واحدهاي آموزشي و متدهاي آموزشي اين درس پرداخته تا از آن طريق بتواند
در ارتقای آموزش مباحث نظري در رشته معماري مؤثر واقع شود.