جوابیه سازمان سنجش درباره ادعای لو رفتن سولات کنکور ارشد شهرسازی - نسخهی قابل چاپ +- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com) +-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592) +--- انجمن: تالارهای گفتمان و مشاوره (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1804) +---- انجمن: تالار گفتمان برنامه ریزی شهری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=123) +---- موضوع: جوابیه سازمان سنجش درباره ادعای لو رفتن سولات کنکور ارشد شهرسازی (/showthread.php?tid=27835) |
جوابیه سازمان سنجش درباره ادعای لو رفتن سولات کنکور ارشد شهرسازی - alireza - ۱۳۹۴-۵-۱۵ درباره ادعای لو رفتن سولات کنکور ارشد شهرسازی؛ جوابیه سازمان سنجش به «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره یک خبر خبرنامه دانشجویان ایران: سازمان سنجش، در واکنش به خبری مبنی بر ادعای چند تن از داوطلبین مرحله دوم کنکور شهرسازی درباره لو رفتن سوالات این آزمون، جوابیهای را برای انتشار در اختیار «خبرنامه دانشجویان ایران» قرار داد. به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این جوابیه و تصویر نامه ارسالی سازمان سنجش را در ادامه میبینید: مدیر مسئول محترم پایگاه خبری خبرنامه دانشجویان ایران با سلام احتراماً؛ در خصوص درج مطلبی تحت عنوان «چرا داوطلبین مدعی لو رفتن سؤالات آزمون سراسری هستند» مورخ 14/5/94 جوابیهای به شرح ذیل جهت تنویر افکار عمومی کاربران و متقضایان ارسال میگردد. مستدعی است وفق مقررات، انعکاس جوابیه فوق در اسرع وقت از طریق پایگاه خبری مربوطه صورت پذیرد. 1- تمهای سئوال شهرسازی چندان وسیع نیست که طیف گسترده کلاسهای کنکور نتوانند حدس بزنند. لذا، اگر تمی مانند بافت فرسوده در کلاسی مطرح شده باشد به معنی آگاهی از سئوال کنکور نیست، به ویژه اینکه موضوعاتی مانند "بافت فرسوده" و "مسکن مهر" از مسائل مهم شهرسازی در ایران هستند. 2- هر چند سایت مورد نظر یکی از موسسات شباهتهایی با سایت مورد نظر در آزمون داشته است ولی جزئیات سایت، جزئیات و محتوای پرسش کاملا" متفاوت بوده است. 3- به نظر میرسد آن گونه که روش کلاسهای کنکور است، برخی از آنها اقدام به تمرین بر روی آزمون سالهای 1389، 1390، 1391 و 1392 کردهاند و بدیهی است از تمهای آزمونهای فوق هیچ استفادهای نشده است که حتی اگر شده باشد، به دلیل ماهیت موضوع دور از انتظار نیست. 4- طراحان سئوال با آگاهی از این شگردها، سعی کردهاند نحوه طرح سئوال امسال طوری باشد که تفاوتهایی خاص نسبت به گذشته داشته باشد. معمولا" کلاسهای کنکور کلیاتی چون تعیین رویکرد مداخله، اهداف و راهبرهای کلی را در مضمون یک مثال به داوطلبان آموزش میدهند، در آزمون امسال رویکرد مداخله و نحوه مداخله معلوم بوده است. رویکرد مداخله طبق نگارش صریح پرسش، توسعه میان افزا (Infill Development) بوده است و نحوه مداخله تجمیع و تفکیک مجدد (Land Readjustment) بوده است. 5- از داوطلب خواسته شده است به موضوعاتی متفرقه نپردازد و در برنامه یا طرح پیشنهادی در سطح ساختار (Structure) کار کند. حال آنکه تمرین مورد اشاره بر روی کاربری زمین(Land use) تاکید داشته است. 6- در تمرین مورد اشاره کاربری مبنای تحلیل و مفروض بوده است، حال آنکه در پرسش آزمون سال 1394 کلیات بلوک بندی مبنای نقشه پایه بوده است. این دو روش، دو شیوه تحلیل متفاوت را طلب میکند. 7- مفروضاتی چون گسل، لرزه خیزی و بحرانهای اجتماعی در اراضی قهوهای (Brown Field) مبنای تمرین کلاسهای کنکور بوده است حال آنکه در پرسش آزمون سازمان سنجش، حداکثر تراکم ساختمانی، سطح اشغال، تراکم جمیعتی، درصد کاربری مسکونی در بافت فرسوده یک منطقه شهری ملاک قرار گرفته است. 8- معمولاً در سالهای قبل حد کلی زمین و وضعیت طبیعی توضیح داده میشد ولی امسال مساحت زمین را در 120 هکتار مشخص کرده و درباره وضع طبیعی هیچ اطلاعاتی داده نشده است. بیان اینکه منطقهای در تهران است یک راهنمایی برای فهم بیشتر زمینه طراحی و درک زیست بوم کلان بوده است. امسال سعی شده است محتوای پاسخ و پرسش از مسایل زیست محیطی فاصله بگیرد و یک مفهوم شهرسازی در لفافه توسعه میانافزا مورد پرسش قرار گیرد، تا میزان آگاهی داوطلب از مفاهیم خارج از لفاظیهای متعارف کلاسهای کنکور سنجیده شود. لذا از داوطلب خواسته شد که اهداف کلان ساخت وساز را در چارچوب مفهوم میانافزا توضیح دهد که خوشبختانه قبلا سابقه نداشته است که مبنای تمرین کلاس کنکور باشد. 9- برای صراحت موضوع در تذکر خاصی منظور ساختار توضیح داده شده است که کاملا جدید و اولین بار در نوع خود بوده است که در نمونه سوال کلاس کنکور مورد اشاره مطرح نشده است. 10- باتوجه به محتوای تمرین کنکور مورد اشاره، میباید رویکرد CPTD (تامین امنیت محیطی از طریق مداخلات اجتماعی-کالبدی) به عنوان پاسخ برگزیده میشد. حال آنکه پرسش آزمون 1394 اتخاذ رویکرد کاملا متفاوتی را طلب میکند. در پایان یادآوری میگردد از آن خبرگزاری محترم که دارای سابقه ارزشی بوده و از کارکنان متدین در جامعه خبری بهره میبرد، انتظار میرود در کسب و انتشار اخبار بخصوص با این درجه اهمیت صحت و درستی مطالب را بررسی نموده و یا حداقل با اخذ پاسخ از مراجع ذیربط و درج همزمان آن، رسالت اطلاعرسانی و شفافسازی مطالب را در کمال رعایت اخلاق حرفهای به کار گیرد. توفیق خدمت و آرزوی سلامتی برای همةخدمتگذاران جامعة اسلامی را از خداوند منان خواستاریم. مهدی ناصری مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بینالملل خاطرنشان میشود که «خبرنامه دانشجویان ایران»، این مطلب را در گفتگو با یکی از معترضین و مدعی لو رفتن سوالات کنکور ارشد شهرسازی کسب اطلاع کرده بود و اکنون نیز آماده پذیرش و انتشار هرگونه نظر و دیدگاه دیگر دربارهی این خبر خواهد بود. RE: جوابیه سازمان سنجش درباره ادعای لو رفتن سولات کنکور ارشد شهرسازی - alone.kamikaz - ۱۳۹۴-۵-۱۶ آخرش ما نفهمیدیم بالاخره سوالات توسط موسسه شما پیش بینی شده بود یا نه RE: جوابیه سازمان سنجش درباره ادعای لو رفتن سولات کنکور ارشد شهرسازی - alireza - ۱۳۹۴-۵-۱۶ (۱۳۹۴-۵-۱۶، ۱۰:۱۴ عصر)alone.kamikaz نوشته است: آخرش ما نفهمیدیم بالاخره سوالات توسط موسسه شما پیش بینی شده بود یا نه آزمون دوم ایران شهرساز شباهتی با کنکور ارشد برنامه ریزی شهری داشت که مهندسین عاشوری و سرخوش طراحی نموده بودند و به آنها افتخار میکنیم. ضمن اینکه ایران شهرساز موسسه نیست. RE: جوابیه سازمان سنجش درباره ادعای لو رفتن سولات کنکور ارشد شهرسازی - meisam1360 - ۱۳۹۴-۶-۱۲ دیگه شکم به یقین تبدیل شد که برخی از داوطلبین از سوال خبر داشته یا روی اون کار کرده بودن، نگاهی به رتبه های سالهای قبل و میزان تاثیر آزمون عملی در بهبود رتبه ها نشون میده هر داوطلبی که آزمون عملی را بالای 25 درصد زده رتبه مرحله دومش بهبودی چشمگیری داشته است در حالیکه امسال با آزمون عملی 40-45 درصد تاثیری در رتبه مرحله اول بوجود نیوده است و این بخاطره میانگین بالای نمره آزمون عملی امسال در مقایسه با سالهای قبل می باشد
بررسی سوابق افرادی که آزمون عملی امسال را موفق گذروندن نشون خواهد داد که اکثراً در کلاسهای کنکور شرکت کرده و با نحوه پاسخگویی به سوال آشنایی داشتن و این ادعای سازمان سنجش مبنی بر نوآوری در سوال امسال و رویکرد متفاوت با شیوه کلاسهای کنکور و ... کذب محض و بخاطر آروم کردن جو عمومی ناشی از اعتراض به لو رفتن سوال می باشد. مزید اطلاع اینکه بنده در یکی از بالاترین سطوح شهرسازی کشور در حال فعالیت عملی و اجرایی بوده و همواره از منتقدین سیستم فعلی آزمون می باشم.چرا که با چند ساعت پرسش و پاسخ اونم در یک چارچوبی که همواره ثابت بوده و در انحصارا برخی می باشد نمیتوان در مورد استعداد و نواوری و خلاقیت و سواد یکی قضاوت نمود.عدم توجه تصحیح کنندگان و سهل انگاری طراحان سوال عملی منجر به تضییع حقوق برخی و راه یافتن برخی به دانشگاههای مطرح می شود که از شهرسازی صرفا شرکت در کلاسهای مختلف را آموخته اند.
|