۱۳۹۱-۵-۱۱، ۱۰:۵۳ عصر
سرعتگیر معابر و تقاطعات ( raised intersection )
آرام سازی و کنترل ترافیک یکی از دغدغه های مسئولین شهری و مردم خصوصا عابرین پیاده است . به همین منظور روش های بسیاری به کارگرفته می شود : دوربین های کنترل سرعت ، جداسازی مسیرهای سواره و پیاده و دوچرخه سواری ، کفسازی های کاهنده سرعت ، سرعتگیرها ، علائم هشداردهنده و نمایش دهنده سرعت رانندگان و ....
یکی از مفید ترین و آسانترین روش ها سرعتگیر و کفسازی کاهنده سرعت است .
اما در اکثر مواقع بوسیله آسفالت این سرعتگیرها را می سازند و ارتفاع و زاویه آن با اندازه ای تند است که به خودرو و سرنشینان آن آسیب وارد می کند و اغلب هم فاقد رنگ های هشدار دهنده و نمایان کننده هستند . دوام این نوع سرعتگیرها بسیار کم است چراکه با تردد زیاد خودرو ها و یا عبور خودروهای سنگین و چند تُنی ، کنده شده و تبدیل به چاله هایی خواهند شد و معضل دیگری را می سازند.
از سوی دیگر باید به این نکته توجه نمود که آسفالت در فصل های خیلی سرد و خیلی گرم کاربرد معکوسی دارد یعنی کیفیت آن کاهش میابد و بسیار لغزنده و خطرساز است ، در واقع حتی اگر راننده قصد کاهش سرعت خودرو را داشته باشد سطح معبر پاسخگو نیست و خطرساز خواهد شد . بنابراین در میادین ، تقاطعات ، سرعتگیرها ، بردیگی روفوژها برای تردد عابرین ، مسیرهای دوچرخه سواری و .... بهترین پیشنهاد به کارگیری کفسازی متفاوت از آسفالت است .
نوعی سرعتگیر از جنس پلاستیک فشرده و مقاوم وجود دارد که بسیار سبک بوده و مقرون به صرفه است و نصب سریع آسانی دارد و نیاز به هزینه های آسفالت ریزی ندارد . این نوع از سرعتگیر که در کشورمان هم به کارگرفته شده است از نوع قطعات مجزایی است که توسط پیچ به هم متصل می شوند . این قطعات دیرتر از آسفالت رنگ پریده می شود . زاویه و خمش آن کنترل و اندازه گیری شده و ایمن است . بسیار مقاوم است و کنده نمی شود . در صورتی که سطح این قطعات زبر و ناصاف طراحی شود در کاهش سرعت و کاهش لغزش بسیار مفید خواهد بود .
باید به این نکته توجه نمود که در مسیرهایی که خودروهای اورژانسی عبور می کنند نباید از سرعتگیر استفاده کرد چراکه توقف ناگهانی و حرکت های ناهماهنگ این خودروها منجر به مرگ بیماران خواهد شد . و یا عملکرد خودروهای اورژانسی سایر ارگان ها با مشکل مواجه خواهد شد .
.
اگر یقین دارید روزی پروانه خواهید شد ......... بگذارید دنیا هر چه می خواهد پیله کند