۱۳۸۹-۱۲-۱۵، ۰۷:۱۷ عصر
گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه ست که مربوط میشود به طرح زدن [۱] و طراحی [۲]. تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز و یا از انگاره آن است. وبنابر این همهٔ پدیدههایی را در بر میگیرد که ایجاد شدهاند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.
هنرهای گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه وگراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است.[۳] صنایع گرافیک شامل همهٔ تکنیک هاو فعالیتهایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا میکنند.[۴] طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری است که از آمیزش تصویرها، واژههاو ایدهها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تاثیر مشخصی بنهد.[۵]
گرافیست [۶] پیشهای است در هنرها و صنایع گرافیک [۷] همچون طراحی گرافیک.
تاریخ هنر گرافیک
از زمانی که انسان تصمیم به ارایه یک پیام تصویری گرفت و به زعم خویش از مواد و متریالی که برای هم نوعان او مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد و تا کنون نیز با همه پیشرفتها و تغییراتی که داشته است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه میدهد. صدها نگاره در غارشووه Chauvet درجنوب فرانسه که در سی هزار سال پیش از میلاد مسیح طراحی شدهاند [۹]، نگارههای غار لاسکاوکس Lascaux، ( چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح)، نگارههای شکارچیان در غار بیمبتکا Bhimbetka در هندوستان،( هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح)[۱۰]، نگاره بومیان آفریقا در غار سیاربرگ آفریقای چنوبی ( هزار سال پیش از میلاد مسیح)[۱۱] وبسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان به همراه تولد خط به آوند زبان نوشته شده در سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانههایی بارز هستند از تاریخ گرافیک و رشتههای وابسته به آن.
نخستین کتابهای گرافیک: اسلیمی
کتابهای دینی بهترین مثال برای طراحی گرافیک میباشند. از جمله این کتابها میتوان کتابهای انجیل را که در قرنهای ششم تا نهم میلادی در صومعههای ایرلند، اسکاتلند و انگلیس وجود داشت نامبرد. چهار نمونه از کارهای گرافیک در این کتابها را در اینجا نشان میدهیم. این کتابها از کارهای گرافیکی عربها و مسلمانان تاثیر پذیرفتهاند. مسلمانان که نمیتوانستند مانند یونانیان و رمیها از شکل انسان در تزیین ساختمانها و کتابهای خود استفاده برند. شکلهای هندسی و خط نگاری را برای ایجاد طرحهای تزیینی انتزاعی بکار بردند واز این رو اروپائیان این کارهای گرافیک را اسلیمی آرابسک [۲۱] (عربوار) میخوانند.
کارهای گرافیک در قرآنهای دستنویس
در کشورهای اسلامی کهنترین طرحهای گرافیک و خطاطی را میتوان در قرآنهای خوشنویس یافت که با مرکب سیاه روی کاغذهای زرین با خطوط زاویه دار مانند خط کوفی نوشته شدهاند. خطوط قرآنی در قرن هشتم میلادی آشکار شدند و در قرن دهم به کمال رسیدند.. بعدها صفحه آرایی و حاشیه کاری و تذهیب دیگر پیچیدگیهای تکنیکی تنها از لحاظ تزیین به وچود آمد. در قرن دواردهم خط نسخ ابداع شد که دیگر زاویهای نبود و از فرمهای هلالی شکل گرفته بود و این خط در سراسر جهان اسلام گسترده شد. ورفته رفته شیوههای دیگر مانند محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع ابداع شد. واین خطوط در تزیین مساجد و ظروف سفالی و ابزار فلزی و پارچه بافی به کار گرفته شد.
موندریان و سادهسازی
پیت موندریان Piet Mondrian نقاش هلندی در سالهای ۲۱-۱۹۲۰ با شجاعت به ساده پردازی طراحی و ترکیببندی در نقاشی پرداخت و تنها از رنگهای خام آبی، زرد، قرمز، به همراه سیاه و سفید برای رنگ آمیزی کارهایش استفاده نمود. تجربههای او دراین زمینهها راههای نویی را برای هنرمندان گرافیک باز نمود. موندریان با ترکیببندیهای قرمز، آبی، زرد خود نشان داد که هر گونه دگرگونی اندک در جابجایی سطوح رنگی و تناسب اندازههای آنها میتواند احساس بالقوهٔ یک تابلو را به کلی دگرگون نماید. و این پیام گرافیک مدرن است.او باشجاعت از ترکیببندیهای خود میکاهید تا به سادهترین و خردترین ترکیب هماهنگ دست یابد. مینی مالیزم او برای هنرمندان گرافیک که میباید پیامی را به صورت سرراست وبا حد اقل مداخله عوامل خارجی به مخاطب برسانند موهبتی بود.(۱۹۳۹)
منابع
1. ↑ به فرانسه: graphisme است.</ small>
2. ↑ به فرانسه: dessin است.
3. ↑ A History of Graphic Design: Chapter 2 - The Medium is the Message
4. ↑ نگاه کنید: به واژه graphique در لاروس [۱]
5. ↑ نگاه کنید به: واژه نامه راندم هاوس [۲] تعریف واژه نامهٔ آکسفورد در اینجا [۳] و ماریام وبستر در اینجا [۴].
6. ↑ به فرانسه: graphiste و به انگلیسی: Graphic Designer است
7. ↑ به فرانسه: graphique است
8. ↑ نگاه کنید: به واژه graphiste در لاروس [۵]
9. ↑ Chauvet, Jean-Marie; Eliette Brunel Deschamps, Christian Hillaire (1996). Dawn of Art: The Chauvet Cave. Paul G. Bahn (Foreword), Jean Clottes (Epilogue). New York: Harry N. Abrams. ISBN 0-8109-3232-6
10. ↑ “Rock Shelters of Bhimbetka”. World Heritage Site. Retrieved on 2007-02-15.
11. ↑ Jaroff, Leon Leon Jaroff. “Etched in Stone”. 1997-06-02.Time. Retrieved on 2008-10-07.
12. ↑ The Cave of Lascaux, by Mario Ruspoli, Harry N. Abrams (May 1, 1987), ISBN-10: 0810912678, ISBN-13: 978-0810912670
13. ↑ Aboriginal Rock Art, Ubirr Art Site, Kakadu National Park, Australia
14. ↑ این نوشته گزارشی است از گرد هم آیی ۴۲ ادیب از جمله زی آن و سان چو در جشن
هنرهای گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه وگراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است.[۳] صنایع گرافیک شامل همهٔ تکنیک هاو فعالیتهایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا میکنند.[۴] طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری است که از آمیزش تصویرها، واژههاو ایدهها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تاثیر مشخصی بنهد.[۵]
گرافیست [۶] پیشهای است در هنرها و صنایع گرافیک [۷] همچون طراحی گرافیک.
تاریخ هنر گرافیک
از زمانی که انسان تصمیم به ارایه یک پیام تصویری گرفت و به زعم خویش از مواد و متریالی که برای هم نوعان او مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد و تا کنون نیز با همه پیشرفتها و تغییراتی که داشته است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه میدهد. صدها نگاره در غارشووه Chauvet درجنوب فرانسه که در سی هزار سال پیش از میلاد مسیح طراحی شدهاند [۹]، نگارههای غار لاسکاوکس Lascaux، ( چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح)، نگارههای شکارچیان در غار بیمبتکا Bhimbetka در هندوستان،( هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح)[۱۰]، نگاره بومیان آفریقا در غار سیاربرگ آفریقای چنوبی ( هزار سال پیش از میلاد مسیح)[۱۱] وبسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان به همراه تولد خط به آوند زبان نوشته شده در سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانههایی بارز هستند از تاریخ گرافیک و رشتههای وابسته به آن.
نخستین کتابهای گرافیک: اسلیمی
کتابهای دینی بهترین مثال برای طراحی گرافیک میباشند. از جمله این کتابها میتوان کتابهای انجیل را که در قرنهای ششم تا نهم میلادی در صومعههای ایرلند، اسکاتلند و انگلیس وجود داشت نامبرد. چهار نمونه از کارهای گرافیک در این کتابها را در اینجا نشان میدهیم. این کتابها از کارهای گرافیکی عربها و مسلمانان تاثیر پذیرفتهاند. مسلمانان که نمیتوانستند مانند یونانیان و رمیها از شکل انسان در تزیین ساختمانها و کتابهای خود استفاده برند. شکلهای هندسی و خط نگاری را برای ایجاد طرحهای تزیینی انتزاعی بکار بردند واز این رو اروپائیان این کارهای گرافیک را اسلیمی آرابسک [۲۱] (عربوار) میخوانند.
کارهای گرافیک در قرآنهای دستنویس
در کشورهای اسلامی کهنترین طرحهای گرافیک و خطاطی را میتوان در قرآنهای خوشنویس یافت که با مرکب سیاه روی کاغذهای زرین با خطوط زاویه دار مانند خط کوفی نوشته شدهاند. خطوط قرآنی در قرن هشتم میلادی آشکار شدند و در قرن دهم به کمال رسیدند.. بعدها صفحه آرایی و حاشیه کاری و تذهیب دیگر پیچیدگیهای تکنیکی تنها از لحاظ تزیین به وچود آمد. در قرن دواردهم خط نسخ ابداع شد که دیگر زاویهای نبود و از فرمهای هلالی شکل گرفته بود و این خط در سراسر جهان اسلام گسترده شد. ورفته رفته شیوههای دیگر مانند محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع ابداع شد. واین خطوط در تزیین مساجد و ظروف سفالی و ابزار فلزی و پارچه بافی به کار گرفته شد.
موندریان و سادهسازی
پیت موندریان Piet Mondrian نقاش هلندی در سالهای ۲۱-۱۹۲۰ با شجاعت به ساده پردازی طراحی و ترکیببندی در نقاشی پرداخت و تنها از رنگهای خام آبی، زرد، قرمز، به همراه سیاه و سفید برای رنگ آمیزی کارهایش استفاده نمود. تجربههای او دراین زمینهها راههای نویی را برای هنرمندان گرافیک باز نمود. موندریان با ترکیببندیهای قرمز، آبی، زرد خود نشان داد که هر گونه دگرگونی اندک در جابجایی سطوح رنگی و تناسب اندازههای آنها میتواند احساس بالقوهٔ یک تابلو را به کلی دگرگون نماید. و این پیام گرافیک مدرن است.او باشجاعت از ترکیببندیهای خود میکاهید تا به سادهترین و خردترین ترکیب هماهنگ دست یابد. مینی مالیزم او برای هنرمندان گرافیک که میباید پیامی را به صورت سرراست وبا حد اقل مداخله عوامل خارجی به مخاطب برسانند موهبتی بود.(۱۹۳۹)
منابع
1. ↑ به فرانسه: graphisme است.</ small>
2. ↑ به فرانسه: dessin است.
3. ↑ A History of Graphic Design: Chapter 2 - The Medium is the Message
4. ↑ نگاه کنید: به واژه graphique در لاروس [۱]
5. ↑ نگاه کنید به: واژه نامه راندم هاوس [۲] تعریف واژه نامهٔ آکسفورد در اینجا [۳] و ماریام وبستر در اینجا [۴].
6. ↑ به فرانسه: graphiste و به انگلیسی: Graphic Designer است
7. ↑ به فرانسه: graphique است
8. ↑ نگاه کنید: به واژه graphiste در لاروس [۵]
9. ↑ Chauvet, Jean-Marie; Eliette Brunel Deschamps, Christian Hillaire (1996). Dawn of Art: The Chauvet Cave. Paul G. Bahn (Foreword), Jean Clottes (Epilogue). New York: Harry N. Abrams. ISBN 0-8109-3232-6
10. ↑ “Rock Shelters of Bhimbetka”. World Heritage Site. Retrieved on 2007-02-15.
11. ↑ Jaroff, Leon Leon Jaroff. “Etched in Stone”. 1997-06-02.Time. Retrieved on 2008-10-07.
12. ↑ The Cave of Lascaux, by Mario Ruspoli, Harry N. Abrams (May 1, 1987), ISBN-10: 0810912678, ISBN-13: 978-0810912670
13. ↑ Aboriginal Rock Art, Ubirr Art Site, Kakadu National Park, Australia
14. ↑ این نوشته گزارشی است از گرد هم آیی ۴۲ ادیب از جمله زی آن و سان چو در جشن