۱۳۹۳-۸-۲۵، ۰۴:۴۹ عصر
عنوان نشریه: هنرهاي زيبا : زمستان 1386 , دوره - , شماره 32 ; از صفحه 81 تا صفحه 92 .
عنوان مقاله: آموزش هنر متناسب با فعاليت هاي زيباشناسانه، توليد هنري و مفاهيم وابسته
نویسندگان: شرفي حسن*
* گروه پژوهشي برنامه هاي درسي و روش هاي تدريس، پژوهشكده تعليم و تربيت، تهران، ايران
چکیده:
تلاش هايي كه در دهه هاي اخير براي بهبود كيفيت برنامه هاي درسي صورت گرفته است بر آموزش هنر هم تاثيرگذار بوده است. از برجسته ترين آن مي توان به تجديد نظر برنامه درسي موضوع محور؛ تاكيد بر يادگيري ساختن گرايي؛ يك پارچه سازي موضوع هايي كه بيشتر به صورت مجزا وجود داشته است (رويكرد تلفيقي) و نظاير آن، اشاره كرد. تمركزي كه به تازگي بر فعاليت هاي زيبايي شناسانه، توليد هنري و يادگيري در زندگي واقعي صورت گرفته است در كاهش فاصله ميان آموزش هنر و يادگيري در كلاس درس موثر بوده است. هنر بسياري از جنبه هاي هوش را درگير مي كند زيرا پديده اي پيچيده و چند وجهي و منبعي از انواع گوناگون تجربه در محيط خانه، اجتماع و محيط مدرسه است، از اين رو در برنامه آموزش هنر از يك سو از محيط هاي پيش گفته، مصنوعات بشر، تاريخ، سنت ها، وقايع روزانه، نهادها، مردم، ارزش ها، شيوه هاي زندگي و نظاير آن به عنوان ماده خام بهره گرفته مي شود (كاركرد ثانويه) و از سوي ديگر، هنر فـرد را در فرايند تفكري/ ادراكي، تخيلي، سازندگي، بياني، اطلاعاتي و ارتباطي درگير مي كند، و به صورت تعاملي بر غناي تجربه هنرجو مي افزايد. به اين ترتيب، آموزش هنرهاي زيبا در كنار خواندن، نوشتن و حساب كردن به عنوان پايه و يكي از اشكال سواد اطلاعاتي و بصري محسوب مي شود كه در اين نوشتار به بيان رويكردهاي آموزش هنر همچون توليد هنري، زيبايي شناسي و نظاير آن پرداخته مي شود.
كليد واژه: تلفيقي، رويكردهاي توليد هنري، ساختن گرايي، قابليت هاي زيبايي شناختي
عنوان مقاله: آموزش هنر متناسب با فعاليت هاي زيباشناسانه، توليد هنري و مفاهيم وابسته
نویسندگان: شرفي حسن*
* گروه پژوهشي برنامه هاي درسي و روش هاي تدريس، پژوهشكده تعليم و تربيت، تهران، ايران
چکیده:
تلاش هايي كه در دهه هاي اخير براي بهبود كيفيت برنامه هاي درسي صورت گرفته است بر آموزش هنر هم تاثيرگذار بوده است. از برجسته ترين آن مي توان به تجديد نظر برنامه درسي موضوع محور؛ تاكيد بر يادگيري ساختن گرايي؛ يك پارچه سازي موضوع هايي كه بيشتر به صورت مجزا وجود داشته است (رويكرد تلفيقي) و نظاير آن، اشاره كرد. تمركزي كه به تازگي بر فعاليت هاي زيبايي شناسانه، توليد هنري و يادگيري در زندگي واقعي صورت گرفته است در كاهش فاصله ميان آموزش هنر و يادگيري در كلاس درس موثر بوده است. هنر بسياري از جنبه هاي هوش را درگير مي كند زيرا پديده اي پيچيده و چند وجهي و منبعي از انواع گوناگون تجربه در محيط خانه، اجتماع و محيط مدرسه است، از اين رو در برنامه آموزش هنر از يك سو از محيط هاي پيش گفته، مصنوعات بشر، تاريخ، سنت ها، وقايع روزانه، نهادها، مردم، ارزش ها، شيوه هاي زندگي و نظاير آن به عنوان ماده خام بهره گرفته مي شود (كاركرد ثانويه) و از سوي ديگر، هنر فـرد را در فرايند تفكري/ ادراكي، تخيلي، سازندگي، بياني، اطلاعاتي و ارتباطي درگير مي كند، و به صورت تعاملي بر غناي تجربه هنرجو مي افزايد. به اين ترتيب، آموزش هنرهاي زيبا در كنار خواندن، نوشتن و حساب كردن به عنوان پايه و يكي از اشكال سواد اطلاعاتي و بصري محسوب مي شود كه در اين نوشتار به بيان رويكردهاي آموزش هنر همچون توليد هنري، زيبايي شناسي و نظاير آن پرداخته مي شود.
كليد واژه: تلفيقي، رويكردهاي توليد هنري، ساختن گرايي، قابليت هاي زيبايي شناختي
پکیج ویژه مرحله اول کنکور ارشد طراحی شهری 94
طراحی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 9000 تست
پکیج ویژه مرحله اول برنامه ریزی شهری 94
برنامه ریزی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 6000 تست
همکاری در فروش فایل و پروژه های شما:
[img=0x0]http://up.iranshahrsaz.com/uploads/iranshahrsaz.com_urbanshop2.gif[/img]
طراحی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 9000 تست
پکیج ویژه مرحله اول برنامه ریزی شهری 94
برنامه ریزی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 6000 تست
همکاری در فروش فایل و پروژه های شما:
[img=0x0]http://up.iranshahrsaz.com/uploads/iranshahrsaz.com_urbanshop2.gif[/img]