۱۳۹۰-۸-۱۱، ۰۲:۳۵ صبح
(۱۳۹۰-۸-۹، ۱۱:۴۲ عصر)city111 نوشته است: اولین سوال رو من مطرح کنم؟
تاثیر شهرسازی مدرن بر چهره شهر های ایران؟
[font=Arial,sans-serif]شهر تهران در دوره پهلوی اول، تحت تاثیر جریان بین المللی جنبش مدرنیسم قرار گرفت. در واقع انتظام بخشی کالبد شهر به سبک اوژن هوسمان شهردار پاریس در قرن 19 میلادی، الهام بخش شهرهای ایران شد.
از نظر کالبدی در آغاز این دوره، مجموعه شهری تهران در داخل حصار ناصری قرار داشت. در سال 1313 تخریب باروی 13 دروازه ای شهر آغاز شدو در سال 1316 بارو به طور کامل برداشته شد.
در سال 1309 اولین تغییرات شهری به نام نقشه خیابان ها تهیه و تا سال1313 در سطح شهر اجرا شد. طرح های مربوط به شبکه گذر گاهی به تدریج در شهرهای همدان، کرمان،اصفهان، تبریز، شیراز، گرگان، کاشان، سمنان، کرمانشاه، اردبیل، یزد،رشت و بسیاری از شهرهای دیگر تهیه و اجراشد.
معماری برون گرای جدید به تدریج جایگزین معماری درون گرای سنتی شد. یکی از نکات قابل توجه در شهرسازی این دوره، ایجاد وحدت شکلی در طراحی خیابان هایی چون امیریه و چراغ گاز بود.از بناهای شاخص این دوره ساختمان بانک ملی، مدرسه انوشیروان دادگر، تلگرافخانه، عمارت قدیمی شهرداری، ساختمان وزارت امور خارجه، ساختمان دادگستری،موزه ایران باستان،کتابخانه ملی، دانشکده حقوق و باشگاه دانشگاه تهران می باشند که به صورت کلاسیک گرایی احیاگرانه و یا القاطی ساخته شده اند.[/font][font=Arial,sans-serif]
[/font]
از نظر کالبدی در آغاز این دوره، مجموعه شهری تهران در داخل حصار ناصری قرار داشت. در سال 1313 تخریب باروی 13 دروازه ای شهر آغاز شدو در سال 1316 بارو به طور کامل برداشته شد.
در سال 1309 اولین تغییرات شهری به نام نقشه خیابان ها تهیه و تا سال1313 در سطح شهر اجرا شد. طرح های مربوط به شبکه گذر گاهی به تدریج در شهرهای همدان، کرمان،اصفهان، تبریز، شیراز، گرگان، کاشان، سمنان، کرمانشاه، اردبیل، یزد،رشت و بسیاری از شهرهای دیگر تهیه و اجراشد.
معماری برون گرای جدید به تدریج جایگزین معماری درون گرای سنتی شد. یکی از نکات قابل توجه در شهرسازی این دوره، ایجاد وحدت شکلی در طراحی خیابان هایی چون امیریه و چراغ گاز بود.از بناهای شاخص این دوره ساختمان بانک ملی، مدرسه انوشیروان دادگر، تلگرافخانه، عمارت قدیمی شهرداری، ساختمان وزارت امور خارجه، ساختمان دادگستری،موزه ایران باستان،کتابخانه ملی، دانشکده حقوق و باشگاه دانشگاه تهران می باشند که به صورت کلاسیک گرایی احیاگرانه و یا القاطی ساخته شده اند.[/font][font=Arial,sans-serif]
[/font]
خدایا:
مرا ببخش ،
به خاطر تمام درهایی که کوبیدم
و خانه تو نبود....!!!!
مرا ببخش ،
به خاطر تمام درهایی که کوبیدم
و خانه تو نبود....!!!!