۱۳۹۱-۲-۲۵، ۰۱:۲۵ عصر (آخرین ویرایش: ۱۳۹۱-۲-۲۷، ۱۰:۱۰ عصر، توسط .Utopia.)
در این بخش ، طرح شهرسازی 5 یا به عبارتی دیگر طرح آماده سازی زمین ویژه مقطع کارشناسی شهرسازی ، به صورت مجازی تدریس خواهد شد . و این قسمت به دو بخش جزء تقسیم میشود : 1- آموزش طرح شهرسازی 5 2 - رفع اشکال و سوالات دانشجویان در رابطه با همین درس
مطرح کنید ، چرا که این تاپیک آموزشی است. قابل توجه عزیزانی که برای آموزش به این تاپیک مراجعه خواهند کرد ، بنده دارای مدرک کارشناسی شهرسازی هستم . با تشکر از مدیریت سایت جناب اقای مهندس دهقان ، برای ارائه این بخش به شما دانشجویان گرامی .امیدوارم که این بخش برای شما دانشجویان عزیز مفید باشه و با استقبال شما رو به رو بشه . منتظر نظر ، پیشنهاد و انتقادهای شما عزیزان هستیم . با تشکر . .
اگر یقین دارید روزی پروانه خواهید شد ......... بگذارید دنیا هر چه می خواهد پیله کند
درس طرح شهرسازی 5 ، معمولا در رابطه با طراحی شهرک ها و مجتمع های مسکونی در زمین ها و اراضی سازمان زمین شهری می باشد .
و حاصل این طرح ، یک مجتمع یا شهرک مسکونی به همراه تمامی کاربری های مورد نیاز بر طبق سرانه های پیشنهادی و مطلوب ، و برحسب جمعیت پیشنهادی برای افق 10 یا 20 ساله خواهد بود .
پروژه با شناخت و تجزیه و تحلیل وضع موجود آغاز شده وسپس تفکیک کلی اراضی و ارائه کانسپت شهرک، و بعد از آن محاسبات سرانه ها می باشد . در مراحل پایانی این طرح نیز ، قسمتی از پروژه متره برآورد خواهد شد و آماده ارائه در فاز اجرایی خواهد بود . علاوه بر متره برآورد برای توسعه آتی و پایدار شهرک نیز ، ضوابط و مقررات لازم ، ارائه می شود . البته روش تدریس این بخش ها توسط اساتید ، متفاوت است و گاهی قسمت متره برآورد به دانشجو آموزش داده نمی شود .
هدف اصلی این طرح آشنایی و شبیه سازیی پروژه هایی است که در شرکت های مشاور و ارگان های تصمیم گیرنده و برنامه ریز، انجام می گیرد .
نام دیگر طرح شهرسازی 5 ، طرح آماده سازی زمین است .تهیه طرح آماده سازی زمین از سال 1364 در ایران معمول شده ، و نام دیگر ان شهرسازی اجرایی است . آماده سازی زمین مجموعه فعالیت هایی هماهنگ و ضروری در اراضی متعلق به سازمان زمین شهری است که به قصد بهره برداری از اراضی ، به منظور احداث واحدهای مسکونی و تاسیسات وابسته به آنها و رفع نیازمندی های عبور و مرور ، شبکه های آبرسانی فاضلاب ، برق ، مخابرات و امثال آنها صورت می گیرد . سازمان تهیه کننده طرح های آماده سازی زمین وزرات مسکن و شهرسازی است و سازمان تصویب کننده آن ، کمیسیون ماده 5 است .
سرفصل های مرحله شناخت وضع موجود و تجزیه و تحلیل آن
- بررسی موقعیت زمین از لحاظ جغرافیایی ( طول و عرض یا مختصات ریاضی ) ، بررسی هم جواری ها از لحاظ تقسیمات سیاسی و نمایش آن توسط نقشه و عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای ( مانند نرم افزار google earth)
- محاسبه و نمایش ابعاد زمین روی نقشه
- شرح وضعیت شبکه دسترسی ارتباطی و نزدیکی به راه ها
- شرح دسترسی به شبکه تاسیسات زیربنایی ( آب ، برق ، گاز ، تلفن ) و نمایش بر روی نقشه در صورت لزوم
- بررسی وضعیت طبیعی و توپوگرافی و شیب زمین عمومی و شیب های خُرد طولی و عرضی
- شرح مطالعات زمین شناسی و خاک شناسی و زلزله شناسی و مقاومت خاک و رانش زمین .
- شرح اقلیم که شامل : جهت وزش باد ، نور خورشید ، میزان بارش و ...)
- وضعیت مالکیت اراضی و ابنیه (در صورت وجود ) که شامل : وقفی – دولتی – خصوصی
- شرح و بررسی پوشش گیاهی و نوع فضای سبز سازگار با اقلیم
- بررسی کاربری ها ( در صورت وجود )
- بررسی و شرح مناظر طبیعی و مصنوع و نمایش آن به صورت عکس یا نقشه
۱۳۹۱-۳-۱۳، ۰۹:۳۲ عصر (آخرین ویرایش: ۱۳۹۱-۵-۵، ۰۶:۴۲ عصر، توسط .Utopia.)
جلسه دوم
در جلسه اول مراحل و روش های شناخت و تحلیل محدوده مورد نظر جهت آماده سازی ، معرفی شد . اصلی ترین و مهم ترین بخش طرح آماده سازی ، قسمت راهکارها و ارائه طرح است .
در بخش ارائه طرح از فرمول های خاصی استفاده می شود مانند : فرمول جمعیت پیشنهادی ، بعد خانوار ، فرمول محاسبه تراکم خالص و ناخالص مسکونی ، سرانه های پیشنهادی و موجود و بدست آوردن مساحت زمین مورد نیاز برای سرانه های پیشنهادی و. . .
معمولا در دروس آماده سازی زمین ، یک جمعیت موجود را برای دانشجو تعیین میکنند تا روش به کارگیری فرمول جمعیت پیشنهادی را بیاموزد . در واقع طرح آماده سازی همیشه در اراضی فاقد کاربری و جمعیت اجرایی نمی شود و ممکن است جمعیتی ساکن ، در کنار زمین های مورد بررسی وجود داشته باشد .
برخی از این فرمول ها را پس از طراحی شهرک محاسبه می کنیم ، مثلا تراکم خالص مسکونی و ناخالص مسکونی . برای ترسیم و طراحی شهرک نیاز به فرمول های اصلی جمعیت پیشنهادی ، سرانه پیشنهادی و نرخ رشد جمعیت داریم .
برخی از فرمول های مهم محاسباتی در پروژه آماده سازی زمین ، در انتهای نوشتار ضمیمه شده است .
از طریق فرمول سرانه پیشنهادی ، مساحت کاربری های مورد نیاز را برحسب جمعیت پیشنهادی در افق طرح بدست می آوریم .
پس از محاسبه مساحت و سرانه های مورد نیاز برای افق طرح ، شروع به طراحی معابر و زون های کاربری ها به صورت کلی خواهیم کرد .
۱۳۹۱-۴-۵، ۱۱:۰۶ عصر (آخرین ویرایش: ۱۳۹۱-۵-۵، ۰۶:۴۳ عصر، توسط .Utopia.)
جلسه سوم
یکی از اصول در طراحی و مکانیابی کاربری ها ، توجه به سازگاری و ناسازگاری کاربری هاست .
ناسازگار بودن برخی کاربری ها ، مشکلاتی را برای ساکنین،محدوده و یا مقیاسهای بزرگتر مانند منطقه ای و ملی به وجود می آورد . بسیاری از مشکلات کنونی در شهرها و سکونتگاه های انسانی از بی توجهی به این مساله نشات میگیرد . مسائلی مانند : آلودگی هوا ، آب ، خاک ، صوت و .. و یا ناهنجاری ها و عدم آسایش ساکنین ، مشکلات اقتصادی و اثرگذاری روی مهاجرت و جابه جایی ها و....
معمولا معابر به سه نوع نقسیم می شوند : پیاده رو - پیاده راه – سواره رو – محور مجزای دوچرخه و موتوری و...
برای اطلاع از تعریف این معابر می توانبد در مطالب این سایت جستجو کنید که به یافته های بیشتری دست میابید و مطالب مفیدی در اختیارشما قرار میگیرد .
و اما نکاتی که باید به آنها توجه کنید در هنگام طراحی و ترسیم نقشه های آماده سازی:
- شیب زمین به صورت عمومی و کلی و شیب جزئی به چه صورتی است . که با مطالعه نقشه توپوگرافی و انجام یکسری فرمول مربوطه میتوانید به این اطلاعات دست یابید .
- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر میزان خدمات رسانی .
- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر عرض انواع معابر .
- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر انواع کاربری های محدوده و سازگاری با آن کاربری ها . در جلسه قبل درباره سازگاری ها صحبت شد .
- به کارگیری معابر با توجه یه سیاست های شهری .
برای مثال سیاست های اتخاذ شده توسط مدیران و طراحان شهری برای یک محدوده شهری براین اساس است که ، محدوده مورد نظر کاربری فرهنگی و گردشگری یابد . به همین منظور هدف افزایش پویایی و استفاده از پیاده راه - پیاده رو - معابر مخصوص دوچرخه - خطوط بی آر تی – منوریل و قطارهای شهری است و حذف سواره رو برای خودروهای شخصی .
- آرام سازی معابر از طریق اصلاح فرم معابر . یکی از موارد ساده و کاربری آن ، گرفتن پخی و قوس از بناهای خطر آفرین در کنج معابر است .
- آرام سازی معابر از طریق علائم هشدار دهنده . مثل تابلو ها – چراغ های راهنمایی رانندگی – تصاویر و تابلوهای آموزشی – چراغ های چشمک زن و ....
- آرام سازی معابر از طریق کف سازی معابر . برخی کفسازی ها برجسته مانند سنگ های قلوه ای ، رانندگان را وادار به کاهش سرعت میکنند و هشدار دهنده خواهند بود .
- توجه به زیبایی در دید سواره و پیاده در انواع معابر . همچنین چشم انداز و منظره ای که ارائه میدهند ، این مساله را در بحث تراکم هم میتوان پیگیری نمود .
- کاهش آلودگی صوتی و بصری از طریق فرم دهی در معابر . برای مثال ایجاد پستی و بلندی باعث شکسته شدن صوت و دید می شود .
- پوشش گیاهی در معابر و تحقیق درباره گونه های گیاهی از نظر: زیبایی - آلودگی ریزش برگ و تجمع پرندگان – آسیب رسانی به تاسیسات شهری و معابر – سایه اندازی و اقلیم – شدت وزش باد و آسیب دیدگی معابر و عابرین (سقوط درختان ) – کنترل باد در معابر توسط پوشش گیاهی .
- فرم منعطف در پیاده راه ها .
- استفاده از شبکه بندی مناسب برای کل معابر با توجه :
بارش باران – یخزدگی زمستان – مطالعه ترافیک ، ساعات پیک حمل و نقل – تعداد سوانح رانندگی و دلایل عمده آن . مقصود از شبکه بندی معابر انواع : شطرنجی – حلقه ای یا شعاعی – خطی و ... است .
- توجه به بار معنایی برخی خیابان ها و معابر . مقصود پاتوق های شهری است و یا مراسم مذهبی و نقش معابر در آن ایام .و طراحی میزان عرض و بار ترافیکی و فضاهای خدماتی آن .
- توجه شود که بایستی به تمام ابعاد و اثرات اقداماتی نظیر : احداث ، تعریض ، یا مسدود کردن سواره رو و .... اهمیت داد و آنرا تا حد امکان پیشبینی نمود می بایستی جهات اجتماعی وحقوقی و اقتصادی به دقت بررسی شود .
ممنون مهندس اگه بتونی یه نمونه نشونمون بدی عالی میشه
شما ناخداي كشتي خودتان و نويسنده ي داستان زندگيتان هستيد.((بلك وسبت)) اگر خلق عالم علي را مي شناختند ، دوستش ميداشتند و اگر خلق عالم علي را دوست ميداشتند ، جهنم آفريده نميشد .