ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: آموزش GIS :قسمت سوم-C-منتظر باشید
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
قسمتی از این بخش:

تعاريف :

بر اساس نظر مجمع تاملينسون سيستم اطلاعات جغرافيايى عبارت است از يک سيستم اطلاعاتى رقمى که بتواند اطلاعات جغرافيايى و غير جغرافيايى زمينه هاى مختلف يک نقطه را به هم مرتبط ساخته و مورد تجزيه و تحليل قرار داد و اطلاعات مورد نياز تصميم گيرى را استخراج نمايد. مجمع تاملينسون ، طبق نظر بيوروگ اين سيستم اشباء و عوارض سطح زمين را بطريق زير تعريف مى نمايد :

- تعيين موقعيت جغرافيايى آنها نسبت به يک سيستم مشخص مختصات.

- ارائه صفحات و مشخصات آنها که به موقعيت جغرافيايى آنها وابسته نيست.

- ارتباط بين عوارض و اشياء موجود که نشان دهنده رابطه و موقعيت اشيا نسبت به يکديگر است. از اين ارتباط مى توان نحوه اتصال و درجه همسايگى اشياء مختلف را نسبت به هم پيدا نمود.

براى درک آسان و دستيابى سريع ، همه نوع اطلاعات جغرافيايى در نقشه ها به نمايش درمى آيد. زيرا نمايش اطلاعات بصورت گرافيکى در بسيارى از موارد از چند کتاب گوياتر است.

انجام هرگونه تغيير و اصلاح يا به اصطلاح بازنگرى اطلاعات در نقشه ها ، مستلزم تهيه نقشه جديدى با فرآيندى تقريباٌ‌ همانند تهيه نقشه اول مى باشد در واقع اطلاعات روى نقشه همواره مورد بهره برردارى نمى باشد و تنها بصورت آرشيو ارزش کمى مى يابد.

سيستم اطلاعات جغرافيايى (GIS) امکان دسترسى به بهره بردارى مناسب از کليه اطلاعات جغرافيايى را فراهم مى سازد با تبديل اطلاعات جغرافيايى بصورت ديجيتال و ذخيره آن در کامپيوتر ، امکان هرگونه فعاليت بازنگرى اطلاعات و وارد نمودن اصلاحات ، تغيير مقياس و جنراليزه نمودن نقشه (حذف يا تغيير حجمى از اطلاعات نقشه) را ميسر مى نمايد.



· اطلاعات پايه

در يک سيستم اطلاعات جغرافيايى ، اطلاعات پايه و بستر هندسى اطلاعات جغرافيايى ، نقشه است و با تلفيق ساير اطلاعات کمى و کيفى در يک سيستم واحد ، امکان مراجعه به هرگونه اطلاعات و طبقه بندى را فراهم مى سازد داده هاى گرافيکى و رقومى عنوان اطلاعات پايه را در سيستم اطلاعات جغرافيايى به خود مى گيرد....

دانلود کنید:کامل

[attachment=1515]