امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 2.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شهر
#2
6--
برنامه ریزی فیزیکی همچنین بر شهرسازی در ایالات متحده س امریکا در طول دهه های 1950 و 60 تسلط داشت، تلاشها بر طراحی تفکیک مساکن حومه ای و فراهم نمودن نیازهای حمل و نقل آنها متمرکز شد. توسعه ی مجدد قسمتهای مرکزی شهر ها نیز مورد توجه جدی قرار گرفت. قانون مسکن سال 1946 منابع مالی فدرال مهمی را برای نوسازی شهری مجاز شمرد. برای دو دهه بعدی سیاست توسعه ی مجدد در ایالات متحده ، جایگزینی نواحی فرسوده و نامناسب با ساخت و ساز های جدید بود. [font=Tahoma][font=Tahoma][font=Tahoma]
[/font]
[/font]
[/font]
[font=Tahoma][font=Tahoma][/font][/font] [font=Tahoma][font=Tahoma][/font] قانون مسکن سال 1954 تهیه ی طرحهای عملی را برای ممانعت از فرسودگی شهری الزامی نمود و آن را به عنوان اساسی برای منابع مالی اکثر طرحهای تفصیلی موجود، قرار داد. یارانه های مسکن فدرال دیگری منجر به پروژه های مسکونی –شهری جدیدی شد که شامل ساخت مسکن جدید و بهسازی مساکن موجود میشد. شبکه ی شاهراههای بین ایالتی در اوایل دهه ی 1950 شروع گردید که بر شکل تمام نواحی متروپلیتن ها (مادر شهرها) تاثیر گذاشت. (ساخت) توسعه ی شهر های جدید نیز در ایالات متحده ی امریکا آزمایش شد . هرچند که موفقیت قابل توجهی نداشت، دو تا از معروفترین شهر های جدید یکی شهر رستون در ویرجینیا و دیگری شهر جدید کلمبیا در مریلند در اوایل دهه ی 1960 شروع شد.
7--
[/font]
شهر سازی جدید: شهرسازی در ایالات متحده ی امریکا و دیگر کشور ها در اواخر دهه ی 1960 فراتر از جهت گیری فیزیکی صرف گسترش یافت.در شکل جدید خود شهرسازی یک فرایند مستمر میباشد که نه تنها با طراحی فیزیکی سروکار دارد، بلکه مسائل اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی را نیز در بر میگیرد. به عنوان بافت سازمان انسانی ، شهر یک مجموعه ی پیچیده میباشد.در یک سطح شهرسازی شامل سازماندهی واحد های همسایگی صنایع و فعالیتهای تجاری بر مبنای استانداردهای زیبایی شناختی و عملکردی و فراهم نمودن خدمات عمومی برای آنها میباشد. [تصویر:  0_map_edinburgh_2001_new_town.jpg] در سطح دیگر که شاید مهمتر نیز میباشد شهر سازی شامل : 1-
زمینه آموزش کار و خواسته ها و آمال ساکنان خود میباشد.
2-
کارایی عمومی سیستم اقتصادی که بدان تعلق دارد و موقعیت های انها در داخل آن سیستم
3-
و توانایی آنها برای ایجاد یا اثر بخشی بر تصمیمات سیاسی که زندگی روزانه ی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.

از این نقطه نظر شهرسازی نیازمند بیشتر از یک تخصص محدود (narrow



) میباشد. نیازمند یک متخصص ویژه میباشد، کسی که میتواند یک طرح فیزیکی را تهیه و اجرا کند.
مهارتها و فعالیتهای عمومی بیشتر نیز مورد نیاز است . این مهارتها شامل : 1-
جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها درباره ی شهر و جمعیت آن.
2-
تحقیق در باره ی نیاز ها برای دسترسی خدمات عمومی
3-
ایجاد-ارزیابی – هماهنگی و مدیریت برنامه ها و جداول زمانی برای حمایت از این خدمات
4-
برنامه ها برای توسعه اقتصادی و مسکن و توسعه ی مجدد آنها نه تنها برنامه ریزیز بلکه تهیه مجموعه ی برنامه ها ، منابع مالی و اجرا توسعه ، ایجاد مشارکتهای عمومی و خصوصی و غیره....
5-
استفاده ی موثر از فعالیتهای سیاسی و مشارکت شهروندان بر ای اثر بخشی بر خصوصیات برنامه های توسعه و حمایت از آنها
[font=Tahoma] در اواخر این دهه ساخت شهر های جدید توسط قوانین متعدد مسکن فدرال تشویق شد، اما رستون و شهر هایی که از طرف دولت فدرال کمک میشدند، با مشکلات مالی و اجرایی مواجه شدند.
8--
[/font]
طرح تفصیلی : اساسی ترین سند برنامه ریزی طرح تفصیلی میباشد که بر اساس بازنگریهای منظمی که انجام میشود خودش را با شرایط وفق میدهد و حفظ میشود. طرح تفضیلی براساس یکسری از اسناد قانونی شامل قانون منطقه بندی ، مقررات تفکیک زمین و استانداردسازی ساخت و ساز مسکن به صورت روزانه بیان میشود که استانداردهای کاربری زمین و کیفیت ساخت و ساز تعیین میشود. طرح تفصیلی اهداف مختلفی را دنبال میکند؛ این طرح تحلیلهای اجتماعی ، اقتصادی و خصوصیات فیزیکی( نظیر توزیع جمعیت، صنعت ، فعالیتهای تجاری ، فضای سبز و تسهیلات عمومی) را که منجر به شکلگیری طرح میشود را با همدیگر میبیند. این طرح مشکلات خاص و فرصتهایی راکه در داخل شهر وجود دارد را مورد بررسی قرار میدهد و بر این اساس اهداف توسعه ی جامعه را مشخص میکند؛ این طرح همچنین توسعه ی زمین همراه با فعالیتهای حمل و نقل ، تهیه ی منابع آب، مدارس و دیگر تسهیلات را هماهنگی میکند. طرح همچنین راههایی را برای نیل به این اهداف هماهنگی شده در طول زمان، پیشنهاد میکند. طرح همچنین اثر خودش را بر درامد ها و هزینه های عمومی ربط میدهد. و مقررات و سیاستها و برنامه های را برای اجرای طرح پیشنهاد میکند. طرح تفصیلی راهنمایی برای اتخاذ تصمیمات توسعه ای روزانه برحسب نتایج بلند مدت آنها است.


نظارت توسعه در ساخت و ساز : اختصاص زمین و تعیین فعالیتهای خصوصی با تسهیلات عمومی از طریق ابزار قانون منطقه بندی و مقررات تفکیک زمین هماهنگی میشود. قانون منطقه بندی اینکه چگونه زمین مورد استفاده قرار گیرد و اندازه ، نوع وتعداد سازه های آن را که ممکن است بر روی زمین ساخته بشود ، چگونه باید باشد را تعیین میکند. تمام زمینهای داخل یک شهر به بخشها یا مناطق تقسیم میشود.در این بخشها یا مناطق برخی فعالیتهای معین به طور قانونی مجاز شمرده میشود و یک سری محدودیتهای عمومی در مورد ارتفاع ساختمانها، حجم آنها و نوع استفاده شان اعمال میشود. قانون منطقه بندی انچه را که طرح تفضیلی در ارتباط با کاربری زمین توصیه میکند را به مورد اجرا میگذارد. برخی مکانها برای انواع مختلفی از کاربری های مسکونی ، صنایع و فعالیتهای تجاری اختصاص پیدا میکنند.(تخصیص داده می شوند.) [تصویر:  n017788-n.jpg] برخی ارقام برای ارتفاع مجاز ساختمانها سطح پوشش زمین و تراکم اختصاص می یابند.کاربری های مجاز برای هر منطقه ی خاص تعیین می شود از جمله شرایط ویژه شامل پارکینگهای لازم دور از خیابان. اغلب مقررات حق قانونی محصوب می شود چنانچه الزامات در نظر گرفته شود،مجوز صادر خواهد شد. مقررات دیگر استانداردهای عمومی را با انعطاف پذیری قابل ملاحظه درارتباط با کاربری های ترکیبی یا طراحی ساختمان معین میکنند. این نوع به بررسی عمیق تری قبل از اینکه تصویب شود، نیاز دارد .
9--
.......تبدیل زمینهای خام ( ساخت و ساز بر روی زمینهایی که قبلاً بر روی آنها چیزی ساخته نشده است،توسط مقررات تفکیک زمین و طرح سایت پلان کنترل میشود. این قوانین استانداردهای ساخت و ساز زمین را از طریق قاعده مند نمودن آن نظیر عوارضی همچون عرض خیابانها ، نیازمندی های فاضلاب ، جریان ترافیک و اندازه ی قطعات زمین مقررات تفکیک زمین و قانون site plan




ساخت و ساز های منظم را هدایت می کند. ساکنین فعلی و مرفه را از طراحی نامناسب ساختمانها یا محلات کسب و کار محافظت می کند. و اطمینان می دهد که اکثر هزینه های تبدیل زمین توسط کسانی که از ان منتفع می شوند. اعم از سازنده و یا ساکنین اینده تامین می شوند. استانداردهای ساختمان و مسکن بر کیفیت و سلامت ساخت و ساز های ساختمانهای جدید و نگهداری بعدی آنها کنترل میشود. در اغلب موارد استانداردها تعیین میکنند که چه مصالحی باید مورد استفاده قرار گیرد و حداقل کیفیت آنها را تعیین میکند و همچنین ترکیبات ( اجزای ) مورد نیاز ساختمان را در یک سازه که برای سکونت انسانی لازم است ، فراهم میکنند.
سیاستهای اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی: اگر چه ظاهر فیزیکی و کارکرد شهر از موضوعات مورد تاکید سنتی شهرسازی میباشد. جمعیت شهر و منابع اقتصادی آن از موضوعات مورد توجه علم می باشد. بنابراین شهرسازی معاصر به تاکید خود بر طراحی فیزیکی ادامه میدهد. همچنین بسیاری تصمیمات اقتصادی و اجتماعی با تبعات دراز مدت را که بایستی اتخاذ شود را نیز مورد بررسی قرار میدهد. شهر دارای نیاز های اجتماعی و سرمایه اقتصادی میباشد. حاکمیت شهر به عنوان عامل خرید ار برای بسیاری از خدمات مورد نیاز ساکنین و فعالیت کنندگان ( فعالیتها) از قبیل آموزش







، تامین آب ، پلیس آتش نشانی و اوقات فراغت می باشد.
کیفیت خصوصیات و کارای ی این خدمات مستلزم برنامه ریزی برای مطابقت دادن با نیاز ها و خواستها با منابع مالی با تغییرات تکنولوژیکی و با اهدافی که بر ای توسعه ی فیزیکی است، میباشد. [تصویر:  TreatPlantReject.jpg] برنامه ریزی شهری همچنین بایستی که برای فراهم نمودن مسکن آبرومند( و حداقل کمکهای اقتصادی ) برای ساکنانی که نمیتوانند از عهده ی وسایل رفاهی اولیه برآیند را مورد توجه قرار دهند. زمانیکه مساکن محلی ناکارآمد هستند ، و منابع اقتصادی امکان ارتقا آن را می دهند، ادامه ی برنامه ریزی شهری ممکن است شرایط مسکن را مورد بررسی قرار دهد و هماهنگی های لازم را برای تامین منابع مالی جهت توسعه و بهسازی ان انجام دهند. توسعه اقتصادی شهر و توسعه ی مجدد آن همچنین در محدوده ی برنامه ریزی شهری قرار میگیرد.طرحهای توسعه ی اقتصادی ترکیبی از انگیزه ها ، کمک های فنی و بازاریابی برای ایجاد شغل ، تاسیس صنایع و فعالیتهای جدید استفاده می کند . همچنین به شرکتهای موجود امکان شکوفایی می دهد. آنچه را که قابل احیا است ، احیا میکند و آنچه را که نمیتواند حفظ شود را از نو باز سازی میکند. اما توسعه ی اقتصادی بایستی فراتر از شرکتها و تسهیلات برای دسترسی به کارگران باشند. در یک محیط تکنولوژیکی سریعاً در حال تحول با تغییرات مکرر جهانی در روابط تجاری ، کارگران نیاز مند مهارتهای جدید هستند و افراد غیر ، همه نیازمند برخی مهارتها میباشند. [تصویر:  polution.jpg]


10--
...آموزش شغلی بخش مورد نیاز سیاست توسعه میباشد ، بخصوص برای فقرای شهری و شهروندان بیکار برنامه ریزی برای افزایش سرمایه ها یک وسیله بودجه ای است که توسط برنامه ریزان جهت زمانبندی ساخت و ساز و تامین منابع مالی کارهای عمومی انجام میگیرد. پروژه های سرمایه ای از قبیل اصلاح جاده ها ، روشنایی خیابانها ، تسهیلات پارکینگ عمومی ، خرید زمین برای فضاهای باز بایستی رتبه بندی و اولویت بندی شود. هر سال برنامه ای تعیین میشود که اولویت ها برای 6 سال بعدی در مورد پروژه های مورد نیاز برای اجرای طرح تفصیلی و جایگزینی زیر ساختهای فرسوده تهیه میشود.در مناطق سریعاً در حال رشد ، برنامه ریزان شهری مستمراً با تسهیلات عمومی که برای توسعه آینده ناکافی شده اند، مواجه هستند. در نواحی در حال افت توسعه مجدد اقتصادی از اهمیت اساسی برخوردار است. ( مورد توجه عمده قرار دارد.) قبل از برنامه ریزی سرمایه ، شرایط و کار آیی واحد های همسایگی بایستی ارزیابی شود و راهبردهایی برای چاره جویی مورد استفاده قرار گیرد . برخی محلات در حال افت نیازمند توسعه ی عمومی توانمند هستند ؛ در حالیکه برخی دیگر بر عهده ی توسعه ی بخش خصوصی در دسترس قرار داده میشوند. جنبش نوسازی شهری دهه ی 1940 در جریان افت و خیز های دوره ای محلات شهری نا محسوس بود. از دهه ی 1940 تا دهه ی 1960 اعتقاد بر این بود که اگر عملکرد اقتصادی مانند فعالیتهای تجاری و صنعتی شکست خورد، آن چه که نیاز بود ، این بود که فرسودگی را برچید و زمین را برای استفاده ی مجدد پاک کرد. در بسیاری مواقع توسعه ی مجدد هرگز اتفاق نیفتاد . عوامل متعددی که تغییرات یک محله را تحت تاثیر قرار می دهد. به فراموشی سپرده میشود یا به شکل نا صحیحی تحلیل میشود. حالا برنامه ریزان شهری متوجه شده اند که نیروهای اقتصائی منطقه ای ، بین منطقه ای ، ملی و بین المللی بر روی شهر تاثیر می گذارد. آنها همچنین تشخیص دادند که موثر بودن طرحها جهت کارایی اقتصادی مستمر یک شهر بستگی دارد به تحلیل درست و تفسیر این عوامل . اینها درسهایی از تغییرات در الگو های اقتصادی حومه ها ،مناطق غیر متروپولیتن ( شهر های کوچک) و بین منطقه ای که در دهه های 1960 و 70 اتفاق افتاد. برنامه ریزان شهری امروزه با نگرانیهای زیست محیطی بیشتر درگیر هستند. برنامه ریزی زیست محیطی توسعه را برای رسیدن به اهدافی برای هوا و آب پاک هماهنگ می کند. ار بین بردن مواد سمی دیگر و زائدات ؛ بازیافت منابع محافظت انرژی ، حفاظت از تالابها ، سواحل ، کوهپایه ها ، مزارع ، جلگه های سیلابی و محافظت از حیات وحش و حفاظت گاههای طبیعی و رود خانه ها حفاظت از آثار تاریخی کوشش میکند تا ساختمانها و مکانهای مهم را به عنوان بخشی از محیط دائمی حفظ کند. و از آنها برای تامین هزینه های مالی نگهداری استفاده می کند. برنامه ریزان شهری برای مسئولین حکومتی گزارش تهیه میکنند اما بر نامه های آنها بایستی منعکس کننده ی منافع و اولویت های مشتریان واقعی ( مردم و فعالیتهای اقتصادی ، تجاری ،شهر) و برنامه های انها بایستی کمک کند تا هم شهر به حیات خود ادامه دهد و هم کیفیت زندگی که این گروهها مستحق ان هستند ، حفظ شود. برنامه ریزان بایستی اطمینان دهند که برنامه های محلات و اولویت های انها توسط مسئولین محلی ، ایالتی و دولتی بطور صحیحی درک شود و شانسی برای اجرا شدن داشته باشد.
آخرین ارسال های من :

برهوتشان را آباد می کنیم...باشد تا شهر درونمان آرام گیرد!!
پاسخ


پیام‌های داخل این موضوع
شهر - توسط ماراویا - ۱۳۹۱-۱۰-۲۷، ۱۱:۴۰ صبح
RE: شهر - توسط ماراویا - ۱۳۹۱-۱۰-۲۷، ۱۱:۵۰ صبح

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تاریخچه شهر اصفهان atelieahjam 0 1,302 ۱۳۹۳-۵-۱۶، ۱۱:۳۷ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  شهر یخی چین atelieahjam 0 804 ۱۳۹۳-۳-۱۰، ۰۵:۲۰ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  شهر خطی atelieahjam 0 3,469 ۱۳۹۳-۲-۱۴، ۰۸:۳۸ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  طرح تفصیلی شهر تهران parasto_gh 7 5,280 ۱۳۹۳-۱-۲۷، ۰۲:۳۴ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  فصلنامه هفت شهر شماره ۱ - با موضوع تجارب جهانی مرمت شهری ماراویا 2 2,648 ۱۳۹۲-۵-۸، ۰۷:۴۹ عصر
آخرین ارسال: ایلیا
  معماري نشان دهنده هويت شهر است ماراویا 0 1,245 ۱۳۹۱-۱۱-۲۲، ۰۱:۰۴ عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  شهر الکترونیک ماراویا 0 1,265 ۱۳۹۱-۱۱-۲۰، ۰۱:۲۷ صبح
آخرین ارسال: ماراویا
  شهر، متنی است که باید بتوان آن ‌را خواند آن ‌را خواند ماراویا 0 1,165 ۱۳۹۱-۱۱-۲۰، ۱۲:۵۶ صبح
آخرین ارسال: ماراویا
  ارائه الگوي بهینه بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري نمونه موردي(شهر یزد) ماراویا 1 1,667 ۱۳۹۱-۱۱-۱۹، ۱۲:۲۱ صبح
آخرین ارسال: dementor
  برنامه ريزي گردشگري در شهر و منطقه ماراویا 0 1,010 ۱۳۹۱-۱۱-۲، ۰۸:۴۲ عصر
آخرین ارسال: ماراویا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان